Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: technologia i biotechnologia żywności

Sylabus przedmiotu Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze z ryb:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Izolaty, koncentraty i biopreparaty spożywcze z ryb
Specjalność żywienie człowieka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Mariusz Szymczak <Mariusz.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowaną podstawową wiedzę z zakresu chemii organicznej i chemii żywności, biochemii, technologii rybnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
C-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego2
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania2
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych2
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych2
T-L-5Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne2
T-L-6Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych2
T-L-7Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych4
T-L-8Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.2
T-L-9Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.2
20
wykłady
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb1
T-W-2Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb2
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb1
T-W-4Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych1
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.2
T-W-6Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.2
T-W-7Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie wyników badań2
A-L-3przygotowanie prezentacji3
A-L-4przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo)1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do egzaminu12
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe)3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
TZiZu_2A_W11, TZiZu_2A_W12C-2, C-1M-1S-2
TZiZu_2A_Gr2-3zc_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
TZiZu_2A_W05, TZiZu_2A_W12C-2, C-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_U01
Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U15C-2, C-1M-2S-1
TZiZu_2A_Gr2-3zc_U02
Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U15, TZiZu_2A_U16C-2, C-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_K01
Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K02C-2, C-1M-2, M-1S-2, S-1
TZiZu_2A_Gr2-3zc_K02
Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
TZiZu_2A_K01, TZiZu_2A_K03, TZiZu_2A_K04C-2, C-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_W01
Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
2,0Student nie zna metod produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, nie zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
3,0Student zna podstawowe procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi jednak dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, ma ogólne informacje nt. zastosowania tych preparatów w technologii żywności.
3,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie zawsze jednak potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania niektórych preparatów w technologii żywności.
4,0Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi błędy
4,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi drobne błędy.
5,0SStudent zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
TZiZu_2A_Gr2-3zc_W02
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
2,0Student nie zna cech fizykochemicznych, wartości żywieniowej i technologicznej izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, a także wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, ale nie rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
4,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną większości izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
4,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy, ale robi drobne błędy.
5,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_U01
Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
2,0Nie potrafi zaplanować kierunku wykorzystania surowca ani gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, robi drobne błędy..
3,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
4,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania większości surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale z pewnymi błędami.
4,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale robi drobne błędy.
5,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
TZiZu_2A_Gr2-3zc_U02
Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
2,0Nie potrafi zaplanować procesu technologicznego pozwalającego uzyskać pożądany produkt, nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach.
3,0Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, nie potrafi uwzględnić wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
3,5Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, choć rozumie wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu.
4,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ niektórych czynników na jakość gotowego produktu, ale robi błędy.
4,5Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu, robi drobne błędy.
5,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ r óżnych czynników na jakość gotowego produktu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr2-3zc_K01
Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
2,0Nie rozumie przydatność i nie widzi potrzeby wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
5,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
TZiZu_2A_Gr2-3zc_K02
Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
2,0Nie ma świadomości możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale nie potrafi ich wskazać.
3,5Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb , potrafi wskazać niektóre kierunki wykorzystania.
4,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.
4,5Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi wskazać większość z nich.
5,0Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003
  2. Kołakowski E., Bednarski W., Bielecki S., Enzymatyczna modyfikacja składników żywności, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2005
  3. Sikorski Z.E., Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie., WNT, Warszawa, 2004
  4. Kołakowski E., Technologia farszów rybnych, PWN, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Haard N.F., Simpson B.K., Seafood enzymes. Utilization and influence on postharvest seafood quality, Marcel Dekker, Inc., New York, Basel, 2000
  2. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, PWN, Warszawa, 1996
  3. Nollet L., Toldra F., Handbook of Seafood and Seafood Products Analysis, CRC Press, Taylor and Francis Group, Boca Raton, London, New York, 2010
  4. Park J.W., Surimi and Surimi Seafood, CRC Press, Talyor & Francis Group, Boca Raton, London, New York, Singapore, 2005, 2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena podstawowych właściwości fizyko-chemicznych dostępnego surowca rybnego2
T-L-2Enzymy proteolityczne stosowane do produkcji biopreparatów z ryb - porównanie właściwości i szybkości działania2
T-L-3Technologia hydrolizatów białkowych z ryb małocennych2
T-L-4Badanie właściwości funkcjonalnych otrzymanych hydrolizatów białkowych2
T-L-5Izolaty białka ryb - otrzymywanie, właściwości fizyko-chemiczne2
T-L-6Badanie właściwości funkcjonalnych izolatów i koncentratów białkowych2
T-L-7Pozyskiwanie enzymów z odpadów rybnych4
T-L-8Wpływ dodatku wybranych preparatów z ryb na własności farszu rybnego.2
T-L-9Otrzymywanie wybranego rodzaju preparatów z ryb w zależności od surowca.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości surowców stosowanych do produkcji preparatów spożywczych z ryb1
T-W-2Koncentraty białkowe i aminokwasowe z mięsa ryb2
T-W-3Technologia izolatów białkowych z ryb1
T-W-4Pozyskiwanie bioaktywnych peptydów z odpadów rybnych1
T-W-5Technologia koncentratów lipidów rybnych o właściwościach prozdrowotnych.2
T-W-6Pozyskiwanie enzymów ze źródeł pochodzenia morskiego.2
T-W-7Zastosowanie izolatów i koncentratów białkowych w przemyśle spożywczym.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie wyników badań2
A-L-3przygotowanie prezentacji3
A-L-4przygotowanie się do kolokwium4
A-L-5praca z nauczycielem - konsultacje (nieobowiązkowo)1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie się do egzaminu12
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Konsultacje z nauczycielem (nieobowiązkowe)3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_W01Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania oraz badania ich właściwości. Ma poszerzoną wiedzę na temat zastosowania tych produktów w przemyśle spożywczym oraz iinych branżach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W11Ma poszerzoną wiedzę na temat technologii żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ze szczególnym uwzględnieniem nowych metod przetwarzania.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, nie zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
3,0Student zna podstawowe procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie potrafi jednak dobrać odpowiedniej metody w zależności od surowca, ma ogólne informacje nt. zastosowania tych preparatów w technologii żywności.
3,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, nie zawsze jednak potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania niektórych preparatów w technologii żywności.
4,0Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi błędy
4,5Student zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności, ale robi drobne błędy.
5,0SStudent zna procesy produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi dobrać odpowiednią metodę w zależności od surowca, zna zastosowania poszczególnych preparatów w technologii żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_W02Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców stosowanych do produkcji izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, a także gotowych produktów (w zależności od stosowanej metody produkcji), ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W05Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów mikrobiologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu spożywczego oraz metod badawczych stosowanych do monitorowania tych procesów.
TZiZu_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna cech fizykochemicznych, wartości żywieniowej i technologicznej izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, a także wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, ale nie rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
3,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną niektórych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, rozumie wpływu technologii produkcji na te cechy.
4,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną większości izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
4,5Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy, ale robi drobne błędy.
5,0Student zna cechy fizykochemiczne, wartość żywieniową i technologiczną izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb oraz surowców stosowanych do ich produkcji, potrafi opisać wpływ technologii produkcji na te cechy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_U01Potrafi dobierać kierunek wykorzystania posiadanego surowca oraz wykorzystać otrzymany produkt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować kierunku wykorzystania surowca ani gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, robi drobne błędy..
3,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania niektórych surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
4,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania większości surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale z pewnymi błędami.
4,5Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale robi drobne błędy.
5,0Potrafi zaplanować kierunek wykorzystania surowców i gotowych izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_U02Potrafi uzyskać pożądany produkt, stosując odpowiednią technologię, z uwzględnieniem wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZiZu_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZiZu_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaplanować procesu technologicznego pozwalającego uzyskać pożądany produkt, nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach.
3,0Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, nie potrafi uwzględnić wpływu różnych czynników na jakość gotowego produktu.
3,5Potrafi uzyskać pożądany produkt, ale nie potrafi uzyskać produktu o pożądanych cechach, choć rozumie wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu.
4,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ niektórych czynników na jakość gotowego produktu, ale robi błędy.
4,5Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ różnych czynników na jakość gotowego produktu, robi drobne błędy.
5,0Potrafi uzyskać pożądany produkt o pożądanych cechach, uwzględniając wpływ r óżnych czynników na jakość gotowego produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_K01Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie przydatność i nie widzi potrzeby wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych
3,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
4,5Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
5,0Rozumie przydatność i widzi potrzebę wykorzystania surowców małocennych w celu uzyskania produktów o wysokich właściwościach żywieniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr2-3zc_K02Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolató, koncentratów i biopreparatów z ryb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZu_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZu_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności wytworzenia preparatów białek ryb i zbadania ich właściwości funkcjonalnych.
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie znajomości preparatów uzyskiwanych z ryb, ich właściwości funkcjonalnych i zastosowania
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, pokaz
M-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: Oceny z kolokwium oraz odpowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb.
3,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, ale nie potrafi ich wskazać.
3,5Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb , potrafi wskazać niektóre kierunki wykorzystania.
4,0Ma świadomość pewnych możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.
4,5Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb, potrafi wskazać większość z nich.
5,0Ma świadomość możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanych umiejętności w zakresie izolatów, koncentratów i biopreparatów z ryb i potrafi je wskazać.