Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności

Sylabus przedmiotu Wybrane działy z reologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy z reologii
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 0,50,50egzamin
laboratoriaL4 20 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej. Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego
W-2Podstawy ogólnej technologii żywności, analizy sensorycznej, zasad oceny jakości artykułów żywnościowych
W-3Znajomość reologii materiałów lepkosprężystych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń1
T-L-2Podstawowe właściwości płynów1
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego2
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-L-6Analiza Profilu Tekstury (TPA)2
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych4
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności6
20
wykłady
T-W-1Uogólniony stan naprężeń2
T-W-2Podstawowe właściwości płynów1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego1
T-W-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-W-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3Konsultacje5
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZiZu_2A_W01C-1T-W-3, T-W-1, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U04C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1
TZiZu_2A_Gr4-6tr_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U05, TZiZu_2A_U04C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
TZiZu_2A_K01C-4, C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-L-8, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_W01
Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_U01
Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
TZiZu_2A_Gr4-6tr_U02
Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_Gr4-6tr_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.

Literatura podstawowa

  1. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  2. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  3. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989
  4. Wilkinson W.L., Ciecze nienewtonowskie., W.N.T., Warszawa, 1960
  5. Balejko J, Reologia żywności, Wydawnictwo Naukowe Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń1
T-L-2Podstawowe właściwości płynów1
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego2
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-L-6Analiza Profilu Tekstury (TPA)2
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych4
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uogólniony stan naprężeń2
T-W-2Podstawowe właściwości płynów1
T-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego1
T-W-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych2
T-W-6Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3Konsultacje5
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-6tr_W01Posiada wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, prawa konsumenckiego i celnego.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-2Podstawowe właściwości płynów
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-6tr_U01Potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-2Podstawowe właściwości płynów
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sporządzać ani analizować profili tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
3,0Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi sporządzać i analizować profile tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-6tr_U02Potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZu_2A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-2Podstawowe właściwości płynów
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi stosować teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
3,0Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale z licznymi błędami.
3,5Student w zadowalającym stopniu potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie potrafi stosować teoretyczne modele (analogi mechaniczne) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_Gr4-6tr_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-3Ukształtowanie umiejętności stosowania teoretycznych modeli (analogów mechanicznych) do opisu reologicznych właściwości artykułów żywnościowych
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności sporządzania i analizy profilu tekstury badanych surowców i produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-3Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-1Uogólniony stan naprężeń
T-L-8Metody instrumentalne badania właściwości reologicznych żywności
T-L-2Podstawowe właściwości płynów
T-L-1Uogólniony stan naprężeń - przyklady obliczeń
T-L-7Wyznaczanie właściwosci reologicznych materiałów lepko-sprężystych
T-L-4Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-L-5Opis tekstury za pomocą modeli reologicznych
T-L-3Ciecze lepkosprężyste, równanie stanu reologicznego
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z metod badania właściwości reologicznych artykułów żywnościowych
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z komputerowej symulacja zachowań reologicznych żywności
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.