Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy zarządzania jakością żywności | ||
Specjalność | technologia rybna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 8 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu: podstaw zarządzania, prawa żywnościowego, technologii produkcji w poszczególnych branżach przetwórstwa spożywczego oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa środków spożywczych podczas pozyskiwania i przetwarzania oraz systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami, metodologią wdrażania i funkcjonowania systemów zarządzania jakością w przetwórstwie żywności, w tym z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi podczas wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia systemu. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności doboru i wykorzystania metod, technik i narzędzi przydatnych podczas wdrażania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności w zakładach przetwórstwa spożywczego oraz wspomagających funkcjonowanie i doskonalenie systemu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne. Wprowadzenie do przedmiotu. | 1 |
T-L-2 | Aktualne wymagania w zakresie systemów zapewnienia jakości żywności | 3 |
T-L-3 | Narzędzia technologiczne wspierające projektowanie procesu (FMEA, metoda Taguchiego itp.) | 4 |
T-L-4 | Narzędzia doskonalenia jakości (karty kontrolne, diagram przyczynowo-skutkowy, diagram Pareto) | 2 |
T-L-5 | Metody i techniki stosowane w kontroli jakości żywności | 4 |
T-L-6 | Wdrażanie obligatoryjnych systemów zapewnienia bezpieczeństwa żywności na przykładzie standardu GHP/GMP i systemu HACCP - elementy. | 3 |
T-L-7 | Wdrażanie dobrowolnych standardów z zakresu jakości żywności na przykładzie normy ISO 9001 - elementy. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczeniowe | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie jakością w przetwórstwie żywności– wprowadzenie | 2 |
T-W-2 | Funkcje zarzadzania - podejmowanie decyzji, struktury organizacyjne, projektowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-3 | Projektowanie jakości – metody, techniki, narzędzia | 1 |
T-W-4 | Zapewnienie jakości – metody, techniki, narzędzia | 1 |
T-W-5 | Kontrola jakości – metody, techniki, narzędzia | 2 |
T-W-6 | Doskonalenie jakości | 1 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Bieżace przygotowanie do zajęc | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-3 | Metody przypadków, dyskusja dydaktyczna– zależne od rodzaju ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy z materiału opanowanego podczas ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: odpowiedź pisemna/ustna podczas zajęć laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: aktywność na ćwiczeniach |
S-5 | Ocena podsumowująca: sprawozdanie z wykonanego ćwiczenia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_W01 Student zna systemy zapewniania jakości żywności, metodologię ich wdrażania i funkcjonowania oraz narzędzia techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. | TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W06, TZiZu_2A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_U01 Student nabywa umiejętność zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji systemów zapewnienia jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego. | TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U02, TZiZu_2A_U07, TZiZu_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-2, M-3 | S-5, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_K01 Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania systemów zarzadzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla przedsiębiorstwa i dla społeczeństwa. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w tym zakresie. | TZiZu_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_W01 Student zna systemy zapewniania jakości żywności, metodologię ich wdrażania i funkcjonowania oraz narzędzia techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe elementy wdrażania systemów zarządzania jakoscią i bezpieczeństwem żywności. Potrafi wymienić narzędzia, techniki i metody przydatne przy wdrażaniu systemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_U01 Student nabywa umiejętność zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji systemów zapewnienia jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować niektóre narzędzia, metody i techniki zarządzania jakością przy niewielkiej pomocy prowadzącego zajęcia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_Gr1-3tr_K01 Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania systemów zarzadzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla przedsiębiorstwa i dla społeczeństwa. Rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość znaczenia wdrażania i utrzymywania systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności dla społeczeństwa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie, WNT, 2004
- Wiśniewska M., Malinowska E., Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Difin, 2011
- Dzwolak W., Ziajka S., Kroll J., Dobra Praktyka Produkcyjna GMP w produkcji żywności, Studio 108, Olsztyn, 1999
- Dzwolak W., Ziajka S., Dokumentowanie systemu HACCP w przemyśle spożywczym, Studio 108, Olsztyn, 2000
- Kubera H., Zachowanie Jakości Produktu, AE w Poznaniu, 2002
- Zalewski R. I., Zarządzanie Jakością w Produkcji Żywności, AE w Poznaniu, 2002
- Ziajka S., Dzwolak W., Praktyczny audit systemu HACCP, Studio 108, Olsztyn, 2002
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w czasopismach krajowych i zagranicznych, 2011