Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)
specjalność: ocena, analiza i zarządzanie jakością żywności
Sylabus przedmiotu Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu aspekty inżynierskie w technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia roślinnego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat: zasad produkcji żywności pochodzenia roślinnego, zabiegów technologicznych, które mają istotny wpływ na jakość i wartość odżywczą wyrobu, znaczenia owoców i warzyw na rynku i ich przydatności technologicznej na jaką oczekuje przetwórstwo. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem czynników mających istotny wpływ na jakość i wartość żywieniową gotowego wyrobu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązującymi. | 1 |
T-L-2 | Zasady technologii produkcji chipsów ziemniaczanych i ich ocena organoleptyczna i fizykochemiczna. | 3 |
T-L-3 | Zasady technologii produkcji frytek i ocena jakości gotowego wyrobu. | 3 |
T-L-4 | Wpływ surowca i zabiegów technologicznych na jakość kompotu. | 3 |
T-L-5 | Zasady technologii produkcji dżemów z wykorzystaniem owoców ziarnkowych i pestkowych. | 3 |
T-L-6 | Blanszowanie i jego wpływ na jakość surowców przeznaczonych do mrożenia. | 3 |
T-L-7 | Zasady technologii produkcji marynat owocowych i warzywnych. | 3 |
T-L-8 | Charakterystyka kapusty i ogórków kiszonych. Ocena ich właściwości sensorycznych i fizykochemicznych. | 3 |
T-L-9 | Porównanie technologii soków naturalnie mętnych i przecierowych. | 3 |
T-L-10 | Wpływ odmian pomidora na jakość ketchupu. | 2 |
T-L-11 | Zasady technologii produkcji przecierów owocowych i warzywnych. Porównanie właściwości sensorychnych i fizykochemicznych. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rynek owoców i warzyw w Polsce. Kryteria ich podziału i przydatność technologiczna. | 2 |
T-W-2 | Skład, wartość odżywcza i właściwości prozdrowotne owoców i warzyw. | 2 |
T-W-3 | Metody utrwalania owoców i warzyw i ich wpływ na jakość i wartość odżywczą. | 2 |
T-W-4 | Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego i ich znaczenie technologiczne i żywieniowe. | 2 |
T-W-5 | Przydatność technologiczna ziemniaka w produkcji wyrobów smażonych (frytki, chipsy). | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie preparatów pektynowych w przetwórstwie owoców. | 2 |
T-W-7 | Wpływ procesu kiszenia i marynowania na jakość i wartość odżywczą produktów warzywnych. | 2 |
T-W-8 | Zastosowanie zabiegów technologicznych w poprawie jakości kompotów, mrożonek i suszy. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 15 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą | 5 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_B201_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów. | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_B201_U01 Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski. | — | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-1 |
TZiZu_2A_B201_U02 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania. | — | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZu_2A_B201_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
TZiZu_2A_B201_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia. | — | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-1 |
TZiZu_2A_B201_K03 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole. | — | — | — | C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-11, T-L-3, T-L-8, T-L-2, T-L-9, T-L-10 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_B201_W01 Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów jest niewystarczający. |
3,0 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów. | |
5,0 | Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo żywności oraz biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_B201_U01 Posiada umiejętność wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł, dokonać ich interpretacji, a także wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest niewystarczająca. Student nie potrafi dokonywać ich interpretacji i nie umie wyciągać wniosków. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w wykorzystaniu potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi dokonywać ich interpretacji i umie wyciągnąć wnioski. | |
TZiZu_2A_B201_U02 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania analitycznego i przygotować omówienie wyników z realizacji tego zadania. | 2,0 | Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest niewystarczająca. Student nie umie przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejęności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie sa generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w opracowaniu dokumentacji dotyczącej realizacji zadania analitycznego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi przygotować omówienia wyników z realizacji tego zadania. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZu_2A_B201_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. | 2,0 | Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są nie wystarczające. Student nie widzi konieczności podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i nie potrafi wyznaczyć sobie kierunków własnego rozwoju i kształcenia. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w ciągłym dokształcaniu się są powyżej standardu. Student bardzo dobrze widzi konieczność podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i bardzo dobrze potrafi wyznaczyć sobie kierunki własnego rozwoju i kształcenia. | |
TZiZu_2A_B201_K02 Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych, umie postępować w stanach zagrożenia. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są niewystarczające. Student nie umie postępować w stanach zagrożenia. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych są powyżej standardu. Student bardzo dobrze umie postepować w stanach zagrożenia. | |
TZiZu_2A_B201_K03 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są niewystarczające. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadawalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole są powyżej standardu. |
Literatura podstawowa
- JarczykA., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw. cz. I i II., Warszawa, 1999
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
- Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., Wrocław, 2001
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., Warszawa, 2006
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., Warszawa, 1993
- Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., Warszawa, 1985
- Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., Warszawa, 1991
- Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003