Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Składniki żywności a odporność:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Składniki żywności a odporność | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Podstaw Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Kucharska <Elzbieta.Kucharska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści przedmiotów: biochemia, budowa ustroju ludzkiego, mikrobilogia żywności, żywienie człowieka, dietetyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie modulowania odporności człowieka składnikami żywności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Immunomodulacja. Klasyfikacja związków wykazujących działanie immunostymulujące. | 2 |
T-L-2 | Żywienie a odpowiedź odpornościowa (niedożywienie białkowo-energetyczne). Układanie diet. | 2 |
T-L-3 | Wpływ witamin na aktywność układu immunologicznego.Układanie diet. | 2 |
T-L-4 | Składniki mineralne a układ odpornościowy.Układanie diet. | 2 |
T-L-5 | Immunomodulujące właściwości kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka. Układanie diet. | 2 |
T-L-6 | Immunomodulujące działanie probiotyków na układ odpornościowy. Układanie diet. | 2 |
T-L-7 | Alergie pokarmowe – uwarunkowania, alergeny w żywności, diety eliminacyjna i prowokacyjna. Układanie diet. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nieswoista odporność humoralna i komórkowa. | 2 |
T-W-2 | Swoista odporność humoralna i komórkowa. | 2 |
T-W-3 | Tolerancja pokarmowa. | 2 |
T-W-4 | Modulowanie odporności nienasyconymi kwasami tłuszczowymi- immunożywienie. | 3 |
T-W-5 | Immunogenne oddziaływanie biofllawonoidów. | 2 |
T-W-6 | Wpływ pałeczek kwasu mlekowego na odporność | 2 |
T-W-7 | Karotenoidy a odpornpość. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 6 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 6 |
A-L-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowaie do zaliczenia | 6 |
A-W-4 | Konsultacje z nauczycielem | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Układanie diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń - ocena przygotowanych diet |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat wpływu składników żywności na układ immunologiczny. Zna immunomodulujące właściwości składników odżywczych. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety, jako czynnik modulujący odporność człowieka. | TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W13, TZZ_1A_W14, TZZ_1A_W22 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_U01 Student posiada umiejętność projektowania diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U15, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli wpływu żywienia na układ immunologiczny. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat wpływu składników żywności na układ immunologiczny. Zna immunomodulujące właściwości składników odżywczych. Posiada ogólną wiedzę składu produktów żywnościowych i ich przydatności w żywieniu. Zna w stopniu podstawowym zagadnienia nutrigenomiki oraz zależności pomiędzy sposobem odżywiania człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi. Ma wiedzę na temat podstawowych suplementów diety, jako czynnik modulujący odporność człowieka. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych zagadnień z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu immunomodulującego wpływu składników żywności. Prawidłowo układa diety zawierające poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Samodzielnie kojarz i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_U01 Student posiada umiejętność projektowania diet zawierających poszczególne składniki w dawkach immunomodulujących. Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności. Posiada umiejętność projektowania i oceny wartości odżywczej jadłospisów dla osób chorych z uwzględnieniem immunomodulującego działania. Posiada umiejętność wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury. Potrafi dokonać interpretacji uzyskanych informacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety immunomodulującej i w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, jednak bez analizy. | |
3,5 | Student w znacznym stopniu poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. | |
4,0 | Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student poprawnie projektuje jadłospisy immunomodulujące, prawidłowo prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto zaproponować korekty. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-3zcid_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się i ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia społecznej roli wpływu żywienia na układ immunologiczny. Potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując różne role. Rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, PWN, Warszawa, 2006
- Krzysik M., Biernat J., Grajeta H., Wpływ składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego Cz. I. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych pożywienia w organizmie człowieka, Adv Clin Exp Med, 15, 6, 1055–1062, 2006
- Książyk J., Żywienie a odporność, Nowa Pediatria, 30, 2002
Literatura dodatkowa
- Ptak W., Ptak M., Szczepanik M., Podstawy immunologii, PZWL, Warszawa, 2010