Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Metody instrumentalne w analizie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody instrumentalne w analizie żywności | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw fizyki, ze szczególnym uwzglednieniem zjawisk optycznych. |
W-2 | Znajomośc podstaw chemii fizycznej |
W-3 | Zaliczone zajęcia z chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z najnowszymi technikami stosowanymi w analizie chemicznej. Zwrócenie uwagi na wady i zalety poszczególnych technik instrumentalnych |
C-2 | Nabycie umiejętności interpretacji wyników analiz instrumentalnych, doboru odpowiednich metod do rozwiązywania określonych problemów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające | 1 |
T-L-2 | Kosztorysowanie analiz chromatograficznych na podstawie wybranych aplikacji. | 2 |
T-L-3 | Metody interpretacji wyników w chromatografii kolumnowej. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie parametrów retencyjnych w chromatografii. | 2 |
T-L-5 | Chromatografia cienkowarstwowa TLC – wykrywanie obecności substancji niedozwolonych | 2 |
T-L-6 | Techniki spektroskopowe. Wyznaczenie krzywych kalibracji i pomiar stężeń wybranych roztworów. (spektroskopia UV VIS). Analiza p | 2 |
T-L-7 | Analiza porównawcza widm spektroskopowych, wyznaczenie optymalnej długości fali absorpcji. Wykorzystanie spektroskopi ViS do oznaczania barwy produktów. | 2 |
T-L-8 | Refraktometryczne oznaczanie zanieczyszczeń w wodzie. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Co to jest analiza instrumentalna ? | 1 |
T-W-2 | Podział metod instrumentalnych | 2 |
T-W-3 | Etapy procesu analitycznego. | 2 |
T-W-4 | Wiadomośći ogólne o spektroskopii, prawa i rodzaje spektroskopii. | 3 |
T-W-5 | Spektroskopia w zakresie UV Vis | 1 |
T-W-6 | Spektroskopia emisyjna i IR | 1 |
T-W-7 | Wiadomości ogólne o chromatografii, podział , pojęcia i zjawiska chromatograficzne. | 3 |
T-W-8 | Chromatografia gazowa i HPLC | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Studiowanie literatury naukowej | 6 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Konsultacje | 4 |
A-W-3 | Studiowanie literatury naukowej | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Środki audiowizualne, prezentacje oraz filmy i animacje edukacyjne. |
M-2 | Ćwiczenia w zespołach 2 osobowych bezpośrednio na sprzęcie do analizy instrumentalnej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe po zakończeniu wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Odpytywanie z zagadnień do przygotowania do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych w trakcie trwania zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń – aktywny udział w zajęciach oraz napisanie testu zaliczeniowego. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej | TZZ_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | TZZ_1A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U03 Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U04 Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. | TZZ_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U05 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami. | TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu badań surowców i produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ze szczególnym uwzględnieniem technik analizy instrumentalnej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potrafai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U02 Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i angielskim. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U03 Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U04 Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
TZZ_1A_PO4-1tzpw_U05 Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich zadań. |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student prezentuje wyniki potai je w prosty sposób zinterpretować. | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikowaćpoprawność zamierzonych celów. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO4-1tzpw_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną a świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie w dostataecznym stopniu potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczepanik W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa, 2002, lub wydania nowsze
- Witkiewicz Z., Podstawy Chromatografii, WNT, 1995
- Cygański A., Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, 2002
Literatura dodatkowa
- Trelecki J., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i ibiofizyki. Podręcznik dla studentów, PZLW, 1999
- Silverstein R.M i in., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012
- Najbar J., Turek A., Fotochemia i spektroskopia optyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009