Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Jarosław Majewski <Jaroslaw.Majewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.
W-2Znajomość analizy funkcji matematycznych, zasad logarytmów, rachunku różniczkowego i całkowego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
C-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej2
T-A-2Uogólniony stan naprężeń3
T-A-3Podstawowe właściwości płynów3
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego4
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy2
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych3
T-A-7Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-8Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-9Obliczanie wymienników ciepła3
T-A-10Kolokwium zaliczające2
30
wykłady
T-W-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej2
T-W-2Uogólniony stan naprężeń2
T-W-3Podstawowe właściwości płynów2
T-W-4Prawo lepkości Newtona.2
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-7Dynamika płynów doskonałych2
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-9Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-10Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-11Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-12Wymienniki ciepła2
T-W-13Podstawy przenoszenia masy2
T-W-14Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-15Zamrażanie żywności2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych25
A-A-4przygotowanie do zaliczenia25
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia rachunkowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
TZZ_1A_W03, TZZ_1A_W08, TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-4, C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8M-2, M-1S-3, S-1, S-2
TZZ_1A_C4_W02
Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
TZZ_1A_W07, TZZ_1A_W08C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U03C-3T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-15, T-W-8M-2, M-1S-3, S-1, S-2
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-4, C-3, C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-6, T-A-5, T-A-8, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-8M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_W01
Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
TZZ_1A_C4_W02
Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
2,0Student nie zna reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_U01
Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
2,0Student nie potrafi badać i charakteryzować mechanicznych cech żywności.
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
5,0Student znakomicie potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
TZZ_1A_C4_U02
Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanch z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C4_K01
Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.

Literatura podstawowa

  1. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., W.N.T., Warszawa, 1988
  2. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, W.N.T., Warszawa, 1986
  3. Burka E.S., Nałęcz T.J., Mechanika płynów w przykładach., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1994
  4. Chwiej M., Aparatura przemysłu spożywczego, P.W.N., Warszawa, 1984
  5. Ferguson J., Kembłowski Z., Reologia stosowana płynów., Wydawnictwo Marcus sc., Łódź, 1995
  6. Gryboś R.:, Podstawy mechaniki płynów, P.W.N., Warszawa, 1989

Literatura dodatkowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne nżynierii chemicznej i procesowej., W.N.T., Warszawa, 1985
  2. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  3. Petela R.:, Przepływ ciepła., P.W.N., Warszawa, 1983

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej2
T-A-2Uogólniony stan naprężeń3
T-A-3Podstawowe właściwości płynów3
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego4
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy2
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych3
T-A-7Opory przepływu płynów przez przewody4
T-A-8Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych4
T-A-9Obliczanie wymienników ciepła3
T-A-10Kolokwium zaliczające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej2
T-W-2Uogólniony stan naprężeń2
T-W-3Podstawowe właściwości płynów2
T-W-4Prawo lepkości Newtona.2
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego2
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych2
T-W-7Dynamika płynów doskonałych2
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych2
T-W-9Opory przepływu płynów przez przewody2
T-W-10Przepływy cieczy nienewtonowskich2
T-W-11Ogólna charakterystyka procesów cieplnych2
T-W-12Wymienniki ciepła2
T-W-13Podstawy przenoszenia masy2
T-W-14Teoria rozdzielania układów niejednorodnych2
T-W-15Zamrażanie żywności2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2konsultacje z prowadzącym zajęcia10
A-A-3przygotowanie do ćwiczeń rachunkowych25
A-A-4przygotowanie do zaliczenia25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym10
A-W-3przygotowanie do egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C4_W01Posiada wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W03Ma podstawowa wiedzę w zakresie fizyki obejmującą mechanikę, termodynamikę, optykę, elektryczność i magnetyzm, elementy fizyki jądrowej i podstawy spektroskopii.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
C-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-A-2Uogólniony stan naprężeń
T-A-3Podstawowe właściwości płynów
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-9Obliczanie wymienników ciepła
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-8Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-7Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-W-2Uogólniony stan naprężeń
T-W-4Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-12Wymienniki ciepła
T-W-7Dynamika płynów doskonałych
T-W-9Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-10Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-11Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-13Podstawy przenoszenia masy
T-W-14Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-15Zamrażanie żywności
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale z licznymi błędami.
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C4_W02Zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
TZZ_1A_W08Zna zasady i prawa leżące u podstaw inżynierii procesowej. Posiada znajomość podstawowych pojęć i terminologii niezbędnych w inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwie. Ma podstawową wiedzę związaną z materiałami, rozwiązaniami konstrukcyjnymi maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowaniem, eksploatacją linii technologicznych i procesów w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-A-2Uogólniony stan naprężeń
T-A-3Podstawowe właściwości płynów
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna reologicznych metod badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
3,0Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
4,5Student bardzo dobrze zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
5,0Student znakomicie zna reologiczne metody badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C4_U01Potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
Treści programoweT-A-3Podstawowe właściwości płynów
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-W-4Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-7Dynamika płynów doskonałych
T-W-15Zamrażanie żywności
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi badać i charakteryzować mechanicznych cech żywności.
3,0Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
5,0Student znakomicie potrafi badać i charakteryzować mechaniczne cechy żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C4_U02Potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
TZZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
Treści programoweT-A-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-A-2Uogólniony stan naprężeń
T-A-3Podstawowe właściwości płynów
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-9Obliczanie wymienników ciepła
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-8Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-7Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-W-2Uogólniony stan naprężeń
T-W-4Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-12Wymienniki ciepła
T-W-7Dynamika płynów doskonałych
T-W-9Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-10Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-11Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-13Podstawy przenoszenia masy
T-W-14Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-15Zamrażanie żywności
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązywać problemów inżynierskich związanch z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
3,0Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami.
3,5Student potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
4,0Student dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
4,5Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
5,0Student znakomicie potrafi rozwiązywać problemy inżynierskie związane z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C4_K01Ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem i eksploatacją linii technologicznych.
C-3Ukształtowanie umiejętności badania i charakteryzowania mechanicznych cech żywności.
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu inżynierii procesów stosowanych w technologii żywności.
C-2Zapoznanie studentów z reologicznymi metodami badania i opisu własności lepko-sprężystych artykułów żywnościowych.
Treści programoweT-A-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-A-2Uogólniony stan naprężeń
T-A-3Podstawowe właściwości płynów
T-A-4Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-A-9Obliczanie wymienników ciepła
T-A-6Dynamika płynów rzeczywistych
T-A-5Dynamika płynów rzeczywistych, przepływy
T-A-8Przewodzenie ciepła w warunkach ustalonych
T-A-7Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-1Jednostki układu SI i ich zastosowania w inżynierii procesowej
T-W-2Uogólniony stan naprężeń
T-W-4Prawo lepkości Newtona.
T-W-3Podstawowe właściwości płynów
T-W-5Ciecze lepkosprężyste, charakterystyka reologiczna, równanie stanu reologicznego
T-W-6Podstawy reologii żywności, analogi mechaniczne symulujące zachowania reologiczne materiałów lepkosprężystych
T-W-12Wymienniki ciepła
T-W-7Dynamika płynów doskonałych
T-W-9Opory przepływu płynów przez przewody
T-W-10Przepływy cieczy nienewtonowskich
T-W-11Ogólna charakterystyka procesów cieplnych
T-W-13Podstawy przenoszenia masy
T-W-14Teoria rozdzielania układów niejednorodnych
T-W-15Zamrażanie żywności
T-W-8Dynamika płynów rzeczywistych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia rachunkowe.
M-1Wykłady informacyjny z prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena formująca: Uczestnictwo w dyskusji na konwersatoriach
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające konwersatoria
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ryzyka i poczucia odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,0Student ma częściową świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
3,5Student ma zadowalającą świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,0Student ma świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
4,5Student ma znaczną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.
5,0Student ma pełną świadomość ryzyka i poczucie odpowiedzialności za rozwiązywanie problemów inżynierskich.