Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrochemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrochemia | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-4 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-5 | Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemiczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z warunkami hydrochemicznymi oraz przemianą materii w naturalnych zbiornikach wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie zawartyości materii otganicznej w wodach | 6 |
T-L-2 | Oznaczanie zawartości zwiazków biogennych w wodach | 6 |
T-L-3 | Oznaczanie zawartości makrojonów w wodach | 4 |
T-L-4 | Oznaczanie biogenów w wodach powierzchniowych | 6 |
T-L-5 | System węglanowy w wodach powierzchniopwych | 2 |
T-L-6 | Wzrunki termiczne i tlenowe w wodach powierzchniowych | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki termiczne wód | 2 |
T-W-2 | Warunki tlenowe wód | 2 |
T-W-3 | System węglanowy | 2 |
T-W-4 | Zawartość biogenów - związki azotu | 2 |
T-W-5 | Związki biogenne - fosfor | 2 |
T-W-6 | Zawartość wapnia i magnezu | 2 |
T-W-7 | Zawartość metali - żelazo, mangan | 2 |
T-W-8 | Zasolenie - zawartość chlorków | 2 |
T-W-9 | Zwartość materii organicznej | 2 |
T-W-10 | Zawartość chlorofilu | 2 |
T-W-11 | Mikroelementy wód naturalnych | 2 |
T-W-12 | Osady denne oraz ich wpływ na kształtowanie się warunków hydrochemicznych | 1 |
T-W-13 | Przedstawianie oraz analiza i interpretacja wyników badań hydrochemicznych | 2 |
T-W-14 | Dobra praktyka laboratoryjna, walidacja metod badawczych. Metody referencyjne. | 1 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 52 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i innych źródeł | 18 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 20 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-5 | Seminarium |
M-6 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie sprawdzające |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | TZZ_1A_W09, TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W11, TZZ_1A_W21 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-13 | M-5, M-6, M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U06, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U24, TZZ_1A_U29, TZZ_1A_U03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-13 | M-5, M-6, M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-12, T-W-11, T-W-14, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-13 | M-5, M-6, M-1, M-3, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_W01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_U01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o warunkach hydrochemicznych wód powierzchniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17-1tzpw_K01 Poznanie warunków hydrochemicznych oraz przemiany materii w naturalnych zbiornikach wodnych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005