Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Ekstremofile w żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekstremofile w żywności
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy technologii żywności Podstawy mikrobiologii ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili4
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili4
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili4
T-L-4Podsumiowanie wyników izolacji ekstremofili z różnych środowisk3
15
wykłady
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie3
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności3
T-W-3Psychrofile w żywności4
T-W-4Halofile w żywności2
T-W-5Acidofile w żywności3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie materiałów źródłowych z zakresu omawianej tematyki12
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie literatury17
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
TZZ_1A_W06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
TZZ_1A_U01C-1T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
TZZ_1A_K01C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_W01
Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_U01
Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-4tiz_K01
STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zmysłowska I, Drobnoustroje w biotechnologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińska Mazurskiego, Olsztyn, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Izolacja i identyfikacja halofili4
T-L-2Izolacja i identyfikacjia psychrofili4
T-L-3Izolacja i identyfikacja termofili4
T-L-4Podsumiowanie wyników izolacji ekstremofili z różnych środowisk3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie3
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności3
T-W-3Psychrofile w żywności4
T-W-4Halofile w żywności2
T-W-5Acidofile w żywności3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie prezentacji5
A-L-3studiowanie materiałów źródłowych z zakresu omawianej tematyki12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach13
A-W-2Studiowanie literatury17
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-4tiz_W01Student winien posiadać wiedzę pozwalająca scharakteryzować drobnoustroje ekstremofilne występujące w żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-4Halofile w żywności
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-3Psychrofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą drobnoustrojów ekstremofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-4tiz_U01Posiada umiejętność stosowania nabytej wiedzy dotyczącej ekstremofili w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-4Halofile w żywności
T-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
T-W-3Psychrofile w żywności
T-W-5Acidofile w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozróżnia bakterii ekstremofilnych od bakterii innych bakterii
3,0studnet nie potrafi dokonać podziału bakterii ekstremofilych
3,5student potrafi rozróżnić i scharakteryzować grupy bakterii ekstremofilnych
4,0stdent potrafi scharakteryzować i podać przykłady nekatywnego wpływu ekstremofili na różne rodzaje żywności
4,5sturent potrafi podać przykłądy praktycznego wykorzystania bakterii ekstyremofinych
5,0ma pełną wiedzę i umiejętności w zakresie przerabionego materiału
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_PO4-4tiz_K01STudent posiada zdolność stosowania nabytej wiedzi w swojej pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pozytywnymi i negatywnymi aspektami wystęowania bakterii ekstremofilnych w żywności
Treści programoweT-W-2Termofile i ich enzymy - zastosowanie w przetwórstwie żywności
T-W-1Ekstremofile podział, własności, występowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomośc znaczenia nabytej wiedzy w swojej pracy zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0