Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami3
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH3
T-L-4Oznaczanie zawartości wody3
T-L-5Oznaczanie zawartości białka3
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku3
T-L-7Oznaczanie zawartości soli3
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu3
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów3
T-L-10Oznaczanie witamin3
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej3
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego3
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów3
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)3
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)3
45
wykłady
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne3
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.2
T-W-3Kryteria wyboru metody2
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych2
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli2
T-W-6Oznaczanie zawartości wody2
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych2
T-W-8Oznaczanie węglowodanów2
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych2
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury naukowej15
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do egzaminu26
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Studiowanie literatury naukowej30
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
TZZ_1A_W07C-1T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
TZZ_1A_U01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U02
Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci
TZZ_1A_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U04
Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci
TZZ_1A_U05C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U05
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
TZZ_1A_U06C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1
TZZ_1A_C6_U06
Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
TZZ_1A_U07C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U07
Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności
TZZ_1A_U10C-1T-L-15, T-L-14, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TZZ_1A_C6_U08
Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych
TZZ_1A_U26C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
TZZ_1A_K02C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
2,0Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
3,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym
4,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U02
Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować
2,0Student nie potrafi opracować planu analizy i go zrealizować jej
3,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U03
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej analizy i oceny jakości żywnosci
3,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U04
Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci
2,0Student nie ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci
3,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dostatecznym
3,5Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dobrym
4,5Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U05
Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
2,0Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych
3,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U06
Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U07
Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności
2,0Student nie potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności
3,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu bardzo dobrym
TZZ_1A_C6_U08
Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metod analitycznych do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_K01
Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
2,0Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
3,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny
4,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym
4,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Fortuna T., Gibiński H., Nowotna A., Ćwiczenia z analizy żywności, skrypt, AR Kraków, Kraków, 1992
  2. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, PWE, Warszawa, 1993
  3. Ładoński W., Gospodarek T., Podstawowe metody analityczne produktów żywnościowych, PWN, Warszawa, 1986
  4. Rutkowska U., Wybrane metody badania składu i wartości odżywczej żywności, PZWL, Warszawa, 1981
  5. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 1997
  6. AOAC Internationa, Official Methods of Analysis of AOAC International, AOAC Internationa, Arlington, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Kołakowski E., Protein determination and analysis in food systems. In: Chemical and Functional Properties of Food proteins, Technomic Publ.Co, Rowayton, 2001
  2. Kołożyn -Krajewska D., Sikora T., Koncepcja i system zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego, SIT-Spoż, Warszawa, 1999
  3. Sikorski Z.E, Kołakowska A.(Eds), Chemical and Functional Properties of Food Lipids, CRC, Boca Raton, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami3
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH3
T-L-4Oznaczanie zawartości wody3
T-L-5Oznaczanie zawartości białka3
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku3
T-L-7Oznaczanie zawartości soli3
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu3
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów3
T-L-10Oznaczanie witamin3
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej3
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego3
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów3
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)3
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne3
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.2
T-W-3Kryteria wyboru metody2
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych2
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli2
T-W-6Oznaczanie zawartości wody2
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych2
T-W-8Oznaczanie węglowodanów2
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych2
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach45
A-L-2Studiowanie literatury naukowej15
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do egzaminu26
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach29
A-W-2Studiowanie literatury naukowej30
A-W-3Konsultacje1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_W01Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada uporządkowanej wiedzy dotyczącej badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości
3,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu dobrym
4,5Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań podstawowego składu żywnosci a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U01Posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Potrafi uzyskane wyniki opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski
3,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu ponad dobrym
5,0Student posiada umiejętność wyszukiwania różnych metod analizy żywności, potrafi uzyskane wyników opracować i na ich podstawie wyciągnąc wnioski w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U02Potrafi opracować plan analizy i go zrealizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować planu analizy i go zrealizować jej
3,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi opracować plan analizy i go zrealizować ją w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącej analizy i oceny jakości żywnosci
3,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu dobrym
4,5Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi opracować dokumentację dotyczącą analizy i oceny jakości żywnosci w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U04Ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci
3,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dostatecznym
3,5Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu dobrym
4,5Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma umiejętność samokształcenia się w zakresie nowych metod analitycznych żywnosci w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U05Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U06Posługuje się poprawną nomenklaturą i terminologią chemiczną potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz. 1,2,8,
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać właściwych procedur i metod analitycznych, nie potrafi określić wiarygodności analiz artykułów żywnościowych
3,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne, potrafi określić wiarygodność analiz artykułów żywnościowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U06Potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować podstawowych składników żywności, ich przemian, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami
3,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zidentyfikować podstawowe składniki żywności, ich przemiany, właściwości fizykochemicznych, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U07Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U10Potrafi połączyć różne metody analizy i oceny żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania, ocenić jakość surowców i produktów żywnościowych. Potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności
3,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu dobrym
4,5Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi zdefiniować i wykryć zafałszowania żywności w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_U08Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U26Potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do oceny i analizy poprawności prowadzonych procesów technologicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać poznanych metod analitycznych do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych
3,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu ponad dobrym
5,0Student potrafi wykorzystać poznane metody analityczne do sterowania procesów technologicznych artykułów żywnosciowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_C6_K01Ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności
3,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dostatecznym
3,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dostateczny
4,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu dobrym
4,5Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu ponad dobrym
5,0Student ma świadomość przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w stopniu bardzo dobrym