Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia roślinna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia roślinna
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL5 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.3
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.3
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.3
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.3
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.3
T-L-6Technologia produkcji marmolady.3
T-L-7Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych.3
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.3
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.3
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.3
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.3
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.3
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.3
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.3
45
wykłady
T-W-1Charakterystyka składu chemicznego owoców i warzyw - ich podział i wartość odżywcza.2
T-W-2Przydatność technologiczna i właściwości prozdrowotne wybranych owoców i warzyw.2
T-W-3Podział i charakterystyka metod utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - ich charakterystyka, podział i wykorzystanie.2
T-W-5Technologia produkcji wyrobów smażonych z ziemniaka na przykładzie frytek i chipsów.2
T-W-6Technologia produktów kiszonych i ich właściwości prozdrowotne.2
T-W-7Technologia i zasady produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-8Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.2
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.2
T-W-10Podział i technologia produkcji marynat owocowych i warzywnych.2
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.2
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.2
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.2
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów16
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Analiza zalecanej literatury10
91
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturrą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15C-2, C-1, C-3T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2
TZZ_1A_D7tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1, C-3T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TZZ_1A_D7tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TZZ_1A_D7tiz_U03
Posiada podstawowe umiejętności związane z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego, potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28C-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D7tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2
TZZ_1A_D7tiz_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06C-2, C-3T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_W01
Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D7tiz_W02
Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie zna zasad projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D7tiz_U02
Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_D7tiz_U03
Posiada podstawowe umiejętności związane z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego, potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
2,0Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego jest nie wystarczająca. Student nie potrafi rozwiązywać problemów techniczno-technologicznych w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
3,0Umiejętnośći studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego sa powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D7tiz_K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
TZZ_1A_D7tiz_K02
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyzej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz. I i II, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
  3. Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
  4. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., WPLiS, Warszawa, 1973
  5. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., PWRiL, Warszawa, 1976
  6. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
  7. Frańczak S., Aparatura i urządzenia w przetwórstwie owocowo-warzywnym., WSiP, Warszawa, 1990
  8. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1993
  9. Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
  2. Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
  3. Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., WSiP, Warszawa, 1991
  4. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003
  5. Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne składniki żywności., WNT, Warszawa, 1996
  6. Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.3
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.3
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.3
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.3
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.3
T-L-6Technologia produkcji marmolady.3
T-L-7Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych.3
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.3
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.3
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.3
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.3
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.3
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.3
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.3
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka składu chemicznego owoców i warzyw - ich podział i wartość odżywcza.2
T-W-2Przydatność technologiczna i właściwości prozdrowotne wybranych owoców i warzyw.2
T-W-3Podział i charakterystyka metod utrwalania owoców i warzyw.2
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - ich charakterystyka, podział i wykorzystanie.2
T-W-5Technologia produkcji wyrobów smażonych z ziemniaka na przykładzie frytek i chipsów.2
T-W-6Technologia produktów kiszonych i ich właściwości prozdrowotne.2
T-W-7Technologia i zasady produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-8Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.2
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.2
T-W-10Podział i technologia produkcji marynat owocowych i warzywnych.2
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.2
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.2
T-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.2
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów16
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-5Analiza zalecanej literatury10
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Samodzielna praca z literaturrą10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_W01Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Posiada podstawową wiedzę na temat drobnoustrojów ich roli i wpływu na jakość zdrowotną żywności oraz ich udziału w procesach technologicznych. Zna związki pomiędzy wyjściową jakością mikrobiologiczną surowca, parametrami procesów technologicznych oraz higieną i jakością mikrobiologiczną produktu. Posiada podstawową wiedzę na temat patogenów występujących w żywności.
TZZ_1A_W15Ma wiedzę w zakresie terminologii, charakterystyki metod pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmian w nich zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.
T-W-10Podział i technologia produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.
T-W-8Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.
T-W-1Charakterystyka składu chemicznego owoców i warzyw - ich podział i wartość odżywcza.
T-W-6Technologia produktów kiszonych i ich właściwości prozdrowotne.
T-W-7Technologia i zasady produkcji dżemów, marmolad i powideł.
T-W-3Podział i charakterystyka metod utrwalania owoców i warzyw.
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - ich charakterystyka, podział i wykorzystanie.
T-W-5Technologia produkcji wyrobów smażonych z ziemniaka na przykładzie frytek i chipsów.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_W02Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Ma podstawową wiedzę w zakresie technologii inżynierskich szczególnie technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, technologii gastronomicznej i biotechnologii oraz przetwarzania produktów ubocznych i odpadów przemysłu spożywczego Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich.
TZZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-W-13Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych.
T-W-9Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru.
T-W-10Podział i technologia produkcji marynat owocowych i warzywnych.
T-W-14Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.
T-W-12Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych.
T-W-11Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji.
T-W-8Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych.
T-W-15Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego.
T-W-1Charakterystyka składu chemicznego owoców i warzyw - ich podział i wartość odżywcza.
T-W-6Technologia produktów kiszonych i ich właściwości prozdrowotne.
T-W-7Technologia i zasady produkcji dżemów, marmolad i powideł.
T-W-3Podział i charakterystyka metod utrwalania owoców i warzyw.
T-W-4Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - ich charakterystyka, podział i wykorzystanie.
T-W-5Technologia produkcji wyrobów smażonych z ziemniaka na przykładzie frytek i chipsów.
T-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie zna zasad projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_U02Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
TZZ_1A_U17Potrafi scharakteryzować, ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_U03Posiada podstawowe umiejętności związane z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego, potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U11Posiada podstawowe umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z projektowaniem, wyposażaniem i eksploatacją linii technologicznych przemysłu spożywczego, potrafi wykorzystać poznane metody komputerowej analizy i oceny problemów technologicznych.
TZZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
TZZ_1A_U27Potrafi dobrać maszyny i urządzenia niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu technologicznego związanego z przetwórstwem żywności.
TZZ_1A_U28Potrafi zaprojektować linie technologiczne dobierając adekwatne do danego procesu maszyny i urządzenia.
Cel przedmiotuC-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego jest nie wystarczająca. Student nie potrafi rozwiązywać problemów techniczno-technologicznych w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
3,0Umiejętnośći studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego sa powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_1A_D7tiz_K02Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-3Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN.
Treści programoweT-L-2Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu.
T-L-1Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych.
T-L-13Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego.
T-L-9Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych.
T-L-15Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych.
T-L-10Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego.
T-L-3Produkcja kompotów i ocena ich jakości.
T-L-14Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu.
T-L-12Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych.
T-L-5Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych.
T-L-4Technologia produkcji konserw warzywnych.
T-L-8Technologia produkcji kremogenów.
T-L-11Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-3Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyzej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.