Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia roślinna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia roślinna | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Bortnowska <Grazyna.Bortnowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Natalia Krzemińska <Natalia.Krzeminska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu technologia roślinna powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów z owoców i warzyw, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego. |
C-3 | Celem ćwiczeń projektowych jest opracowanie lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem założeń techniczno-ekonomicznych tj. wydajności, doboru i rozmieszczenia maszyn i urządzeń niezbędnych w cyklu produkcyjnym, kalkulacji wszystkich kosztów związanych z produkcją wyrobu, zatrudnienia i obsadzenia osób na określonych stanowiskach, zaopotrzenia na surowiec oraz ogólny, przestrzenny plan produkcji, obejmujący również aspekt ochrony środowiska, ochronę przeciwpożarową, przepisy BHP oraz wymagania jakości surowca i gotowego produktu zgodne z PN. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologia i ocena jakości chipsów ziemniaczanych. | 3 |
T-L-2 | Produkcja frytek i ocena jakości gotowego produktu. | 3 |
T-L-3 | Produkcja kompotów i ocena ich jakości. | 3 |
T-L-4 | Technologia produkcji konserw warzywnych. | 3 |
T-L-5 | Technologia produkcji dżemu z owoców ziarnkowych lub pestkowych. | 3 |
T-L-6 | Technologia produkcji marmolady. | 3 |
T-L-7 | Technologia produkcji galaretek nisko- i wysokosłodzonych. | 3 |
T-L-8 | Technologia produkcji kremogenów. | 3 |
T-L-9 | Ocena jakości kapusty i ogórków kiszonych. | 3 |
T-L-10 | Technologia mrożonek warzywnych i ocena jakości surowca i produktu gotowego. | 3 |
T-L-11 | Produkcja i ocena jakości marynat owocowych i warzywnych. | 3 |
T-L-12 | Technologia produkcji soków owocowych klarownych i naturalnie mętnych. | 3 |
T-L-13 | Technologia produkcji soków warzywnych typu przecierowego. | 3 |
T-L-14 | Technologia produkcji i ocena jakości ketchupu. | 3 |
T-L-15 | Badanie właściwości organoleptycznych i fizykochemicznych suszy owocowych i warzywnych. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka składu chemicznego owoców i warzyw - ich podział i wartość odżywcza. | 2 |
T-W-2 | Przydatność technologiczna i właściwości prozdrowotne wybranych owoców i warzyw. | 2 |
T-W-3 | Podział i charakterystyka metod utrwalania owoców i warzyw. | 2 |
T-W-4 | Półprodukty przetwórstwa owocowo-warzywnego - ich charakterystyka, podział i wykorzystanie. | 2 |
T-W-5 | Technologia produkcji wyrobów smażonych z ziemniaka na przykładzie frytek i chipsów. | 2 |
T-W-6 | Technologia produktów kiszonych i ich właściwości prozdrowotne. | 2 |
T-W-7 | Technologia i zasady produkcji dżemów, marmolad i powideł. | 2 |
T-W-8 | Charakterystyka, otrzymywanie i znaczenie galaretek nisko- i wysokosłodzonych oraz owoców kandyzowanych. | 2 |
T-W-9 | Charakterystyka buraka cukrowego i technologia produkcji cukru. | 2 |
T-W-10 | Podział i technologia produkcji marynat owocowych i warzywnych. | 2 |
T-W-11 | Mrożonki owocowo-warzywne - ich podział, charakterystyka i technologia produkcji. | 2 |
T-W-12 | Technologia produkcji wybranych konserw warzywnych. | 2 |
T-W-13 | Technologia produkcji suszy owocowych i warzywnych. | 2 |
T-W-14 | Charakterystyka, podział i technologia produkcji soków owocowych i warzywnych. | 2 |
T-W-15 | Wykorzystanie owoców pomidora w produkcji przecieru, koncentratu i proszku pomidorowego. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych. | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 16 |
A-L-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
A-L-5 | Analiza zalecanej literatury | 10 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturrą | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 40 |
A-W-4 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 10 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
M-3 | Ćwiczenia projektowe - pokaz, dyskusja, metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z przygotowanego w formie pisemnej projektu lini technologicznej wybranego produktu pochodzenia roślinnego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_W01 Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych. | TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W15 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
TZZ_1A_D7tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-13, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-11, T-W-8, T-W-15, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_D7tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U07, TZZ_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_D7tiz_U03 Posiada podstawowe umiejętności związane z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego, potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego. | TZZ_1A_U11, TZZ_1A_U20, TZZ_1A_U27, TZZ_1A_U28 | — | — | C-3 | — | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_D7tiz_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K05, TZZ_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-15, T-L-10, T-L-3, T-L-14, T-L-12, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-11 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_W01 Ma podstawową wiedzę na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych. | |
TZZ_1A_D7tiz_W02 Ma wiedzę w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego. Zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie zna zasad projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze zna zasady projektowania lini technologicznej przetworów owocowych i warzywnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | 2,0 | Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania. | |
TZZ_1A_D7tiz_U02 Ma umiejętność samokształcenia, potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną. | |
TZZ_1A_D7tiz_U03 Posiada podstawowe umiejętności związane z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego, potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego. | 2,0 | Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego jest nie wystarczająca. Student nie potrafi rozwiązywać problemów techniczno-technologicznych w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego. |
3,0 | Umiejętnośći studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność studenta z projektowaniem lini technologicznej wybranego produktu roślinnego sa powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać problemy techniczno-technologiczne w tym zakresie oraz adekwatnie dobierać maszyny i urządzenia dla prawidłowości przebiegu procesu technologicznego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D7tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. | |
TZZ_1A_D7tiz_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są niewystarczające. Student nie rozumie również potrzeby popularyzacji nabytej wiedzy. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy są powyzej standardu. Student również bardzo dobrze rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz. I i II, WSiP, Warszawa, 1999
- Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2002
- Oszmiański J., Sożyński J., Przewodnik do ćwiczeń z technologii przetwórstwa owoców i warzyw., AWA, Wrocław, 2001
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., WPLiS, Warszawa, 1973
- Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., PWRiL, Warszawa, 1976
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2006
- Frańczak S., Aparatura i urządzenia w przetwórstwie owocowo-warzywnym., WSiP, Warszawa, 1990
- Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1993
- Drzazga B., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., WSiP, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Gawęcki J., Współczesna wiedza o węglowodanach., AR, Poznań, 1998
- Lempka A., Towaroznawstwo produktów spożywczych., PWE, Warszawa, 1985
- Jastrzębski W., Technologia chłodnicza żywności., WSiP, Warszawa, 1991
- Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., WNT, Warszawa., 2003
- Sikorski Z.E., Chemiczne i funkcjonalne składniki żywności., WNT, Warszawa, 1996
- Lewicki P.P., Inżynieria procesowa i aparatura przemysłu spożywczego., WNT, Warszawa, 1999