Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (N3)

Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
C-2Rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.2
T-K-2Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP.4
T-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.4
T-K-4Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1przygotowanie się do zajęć10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
TZ 3A_3-_W04, TZ 3A_3-_W01C-1T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
TZ 3A_3-_U01, TZ 3A_3-_U05C-1, C-2T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
TZ 3A_3-_K04C-1T-K-3, T-K-4, T-K-2, T-K-1M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma bardzo małą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i bardzo małą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, ani prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,0Doktorant ma podstawowe umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,5Doktorant ma dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz podstawowe umiejętności prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
4,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma bardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz dobrą umiejętność prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
5,0Doktorant ma bnardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZ 3A_3-_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,5Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych na dobrym poziomie oraz bardzo dobre kompetencje określenia ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka

Literatura podstawowa

  1. Minister Środowiska, Ustawa o ochronie środowiska, Dz.U. 2004, nr 92, poz. 880, 2004
  2. Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U. z 2005 roku, nr 33, 2005
  3. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ustawa o o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997, nr 111, poz. 724, nowelizacja styczeń 2012, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Ślipko, Bioetyka - najważniejsze problemy, PETRUS 2008, 2008
  2. Andrzej Lirski, Andrzej K. Siwicki, Jacek Wolnicki, Wybrane elementy dobrostanu karpia, IRŚ, Olsztyn, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.2
T-K-2Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP.4
T-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.4
T-K-4Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.5
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1przygotowanie się do zajęć10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.6.1_W01Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
TZ 3A_3-_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
Treści programoweT-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.
T-K-4Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.
T-K-2Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP.
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma bardzo małą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i bardzo małą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.6.1_U01Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
TZ 3A_3-_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
C-2Rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji
Treści programoweT-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.
T-K-4Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.
T-K-2Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP.
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów
M-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, ani prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,0Doktorant ma podstawowe umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
3,5Doktorant ma dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz podstawowe umiejętności prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
4,0Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat na dobrym poziomie
4,5Doktorant ma bardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz dobrą umiejętność prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
5,0Doktorant ma bnardzo dobre umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZ 3A_3-_C.6.1_K01Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTZ 3A_3-_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce
Treści programoweT-K-3Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku. Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspokojenie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.
T-K-4Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt? Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.
T-K-2Eksperymenty na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo Unijne regulujące procedury doświadczalne. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt? Poszukiwanie konsensusu. Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certfikacja Global.GAP.
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
4,5Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych na dobrym poziomie oraz bardzo dobre kompetencje określenia ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka