Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta
Obszary studiów studia trzeciego stopnia
Profil
Moduł
Przedmiot Dobrostan zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w świetle prawa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce, oraz rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.2
T-K-2Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo unijne regulujące doświadczenia. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt?2
T-K-3Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certyfikacja Global.GAP.2
T-K-4Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku.2
T-K-5Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspakajanie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.2
T-K-6Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?2
T-K-7Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Przygotowanie się do zajęć na podstawie literatury.10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat.10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy. Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
RYBS3_3A_W01, RYBS3_3A_W04C-1T-K-1, T-K-3, T-K-5, T-K-7M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
RYBS3_3A_U01, RYBS3_3A_U05C-1T-K-4, T-K-2, T-K-6, T-K-1, T-K-7M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
RYBS3_3A_K04C-1T-K-4, T-K-2, T-K-5M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.1_W01
Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,5Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i bardzo dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.1_U01
Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka
3,0Doktorant ma podstawową umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka
3,5Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz podstawową umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
4,0Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
4,5Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz dobrą umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.1_K01
Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
4,5Doktorant ma dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka

Literatura podstawowa

  1. Ministerstwo Środowiska, Ustawa o ochronie przyrody, Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880., 2004
  2. Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, Ustawa o doświadczeniach na zwierzętach, Dz.U. z 2005 nr 33, 2005
  3. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Ustawa o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997 Nr 111 poz. 724, nowelizacja styczeń 2012, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Lirski, Andrzej K. Siwicki, Jacek Wolnicki, WYBRANE ZAGADNIENIA DOBROSTANU KARPIA, IRŚ, Olsztyn, 2007

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.2
T-K-2Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo unijne regulujące doświadczenia. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt?2
T-K-3Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certyfikacja Global.GAP.2
T-K-4Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku.2
T-K-5Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspakajanie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.2
T-K-6Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?2
T-K-7Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.3
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Przygotowanie się do zajęć na podstawie literatury.10
A-K-2Przygotowanie prezentacji na wybrany temat.10
A-K-3Uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.1_W01Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych, pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
RYBS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce, oraz rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji
Treści programoweT-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.
T-K-3Dobrostan ryb a tradycja świąteczna (sprzedaż żywych karpi) w Polsce. Normy HCCP i certyfikacja Global.GAP.
T-K-5Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspakajanie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.
T-K-7Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy. Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnej wiedzy na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,0Doktorant ma podstawową wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
3,5Doktorant ma wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,0Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i wystarczającą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
4,5Doktorant ma dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i bardzo dobrą wiedzę na temat związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
5,0Doktorant ma bardzo dobrą wiedzę na temat pojęcia dobrostanu zwierząt i związanych z tym przepisów prawnych w Polsce i UE
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.1_U01Doktorant ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych, ich wpływu na dobro i potrzeby człowieka, oraz prowadzenia twórczej dyskusji na ten temat
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
RYBS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej ( wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce, oraz rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji
Treści programoweT-K-4Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku.
T-K-2Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo unijne regulujące doświadczenia. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt?
T-K-6Ubój rytualny zwierząt. Ważna gałąź przemysłu, poszanowanie innych religii czy działanie wbrew Ustawie o ochronie zwierząt?
T-K-1Zwierzę jako przedmiot czy podmiot w ujęciu filozoficznym i historycznym. Samoświadomość zwierząt.
T-K-7Wegetarianizm - styl życia czy filozofia? Czy człowiek jest stworzony do diety bezmięsnej? Propozycje konsensusu między różnymi postawami życiowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy. Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma umiejętności oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka
3,0Doktorant ma podstawową umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz ich wpływu na dobrostan człowieka
3,5Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz podstawową umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
4,0Doktorant ma dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
4,5Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz dobrą umiejętność oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobrą umiejętność oceny dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych oraz oceny ich wpływu na dobrostan człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.1_K01Doktorant ma kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zauważenie i rozpatrzenie zjawiska dobrostanu zwierząt doświadczalnych i gospodarczych w Polsce, oraz rozwinięcie umiejętności przedstawiania swoich poglądów w twórczej dyskusji
Treści programoweT-K-4Hodowla wielkoprzemysłowa zwierząt w świetle Ustawy o ochronie zwierząt (z 1997 roku) i nowelizacji Ustawy z 2012 roku.
T-K-2Doświadczenia na zwierzętach w świetle Ustawy o doświadczeniach na zwierzętach. Prawo unijne regulujące doświadczenia. Co jest ważniejsze - dobro człowieka czy dobro zwierząt?
T-K-5Hodowla zwierząt futerkowych w Polsce. Ważna gałąź przemysłu czy zaspakajanie próżności ludzi i negatywny wpływ na środowisko naturalne? Omówienie problemu w krajach Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy. Dydaktyczna i twórcza dyskusja, burza mózgów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Doktorant nie ma żadnych kompetencji w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
3,0Doktorant ma bardzo małe kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
3,5Doktorant ma niewielkie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
4,0Doktorant ma odpowiednie kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
4,5Doktorant ma dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka
5,0Doktorant ma bardzo dobre kompetencje w zakresie określenia dobrostanu zwierząt doświadczalnych i hodowlanych w aspekcie poszanowania potrzeb człowieka