Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
Sylabus przedmiotu Rybackie użytkowanie wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rybackie użytkowanie wód | ||
Specjalność | Eksploatacja biologicznych zasobów wód | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zasad hydrologicznych, hydrobiologicznych i hydrochemicznych. Podstawowe wiadomości z Gospodarki rybackiej na wodach otwartych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie umiejętności pracy w charakterze rybaka liniowego i ichtiologa wgospodarstwach jeziorowych, przygotowywania dokumentacji rybackiej, rozwiązywania problemów w Gospodarstwach jeziorowych. Projektowania i szycia sieci rybackich, oraz produkcji urządzeń technicznych i innego typu sprzetu rybackiego. Wiedza na temat racjonalnej , kirunkowej gospodarki rybackiej oraz biomanipulacji rybackich, a także stosowanych w jeziorach melioracji rybackich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Jeziora jako środowisko życia ryb, strefowosć jezior, posoby podziału jezior na typy, zarys form gospodarki rybackiej w jeziorach | 5 |
T-L-2 | Projektowanie skąłdu gatunkowego ryb w jeziorze, zmiana gatunków małocennych na wyborowe, usuwanie ryb niekorzystnych dla gospodarki,wybór najkorzystniejszych gatunków, znaczenie ryb drapieżnych w ekosystemie | 5 |
T-L-3 | Rybackie zabiegi gospoadrcze i ich zastosowanie, mielioracje rybackie, biomanipulacje, utrzymywanie przepływu połączeń wodnych, walka z roślinnością wodna, zakładanie sztucznych krześlisk,zakłądanie stawków przyjeziornych, zapobieganie przyduchom, wycinanie ścieżek dla narzędzi stawnych | 5 |
T-L-4 | Pozyskiwanie tarlaków i materiału zarybieniowego, punkty pozyskania tarlaków, przerzuty materiału zarybieniowego i ryb towarowych | 5 |
T-L-5 | Urządzenia techniczne i sprzęt rybacki, magazyny i suszarine sieci, sieciarnie, urządzenia i impregnacja materiałów sieciowych, typy łodzi jeziorowych, wyposarzenie łodzi rybackich, sprzet pomocniczy: windy,baby, kołowroty, chochle, widełki, szukarki, kasarki, sanie rybackie, tyczki drewniane- typy, podzieł i zastosowanie | 5 |
T-L-6 | Materiałoznawstwo rybackie, surowce i materiały do montażu sieci, podział włókien, wyrób nici rybackiej i tkanin sieciowych, pływaki, grzęzy, prace sieciarskie, szycie, krojenie, obsadzanie, konserwacja sieci rybackich, reperacja sieci rybackich. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wody powierzchniowe, podział wód pod względem ekologicznym i rybackim, obwody rybackie, części składowe obwodów rybackich | 5 |
T-W-2 | elementy prawne zagoapodarowania rybackiego jezior, Prawo Wodne, Ustawa o Rybactwie Śródlądowym, Ustawa o ochronie przyrody, rozporządzenia wykonawcze związane z zagospodarowaniem wód | 5 |
T-W-3 | Optymalne metody połowu ryb w jeziorach, selektywność narzedzi stosowanych w jeziorach, sieciarstwo, wydajnosć połowowa jezior, nakład połowowy | 5 |
T-W-4 | Określanie możliwości połowowych jezior, kierunkowa gospodarka rybacka w jeziorach, analizy połowów jeziorowych, racjonalna gospodarka rybacka w jeziorach | 5 |
T-W-5 | Szacowanie zasobów różnych gatunków ryb w jeziorach,metody, podział, zastosowanie. Opracowanie planu zagospodarowania jeziora | 5 |
T-W-6 | Okreslanie wymiaru i okresu ochronnego w jeziorach,ochrona ryb, ocena gospodarki rybackiej, szacowanie możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb, zarybianie jezior | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | opracowywanie konspektów | 10 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 15 |
A-L-4 | zajęcia terenowe | 6 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady multumedialne, wykłądy informacyjne, gry dydaktyczne, zajęcia praktyczne w sieciarni i nad jeziorem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdziany pisemne |
S-2 | Ocena formująca: Kolokium zaliczeniowe- pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Potrafi określić podział jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Potrafi określić możliwości połowowe jezior. | RYB_2A_W13, RYB_2A_W01, RYB_2A_W06, RYB_2A_W08, RYB_2A_W12 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U02, RYB_2A_U05, RYB_2A_U06, RYB_2A_U07, RYB_2A_U10, RYB_2A_U11, RYB_2A_U12, RYB_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_D2-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb. | RYB_2A_K02, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma odpowiednią wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce. Potrafi określić podział jezior pod względem ekologicznym i rybackim. Zna podstawowe informacje dotyczące aktów prawnych w rybactwie. Potrafi określić możliwości połowowe jezior. | 2,0 | Student nie potrafi określić podziału jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat charakterystyki jezior i rzek w Polsce | |
3,5 | Student potrafi określić podział jezior w Polsce pod względem ekologicznym i rybackim | |
4,0 | Student orientuje się w tematyce podstawowych aktów prawnych w rybactwie | |
4,5 | Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora. | |
5,0 | Student potrafi opracować plan zagospodarowania jeziora. Ponadto potrafi określić wymiary i okresy ochronne ryb. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić, oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach. Powinien znać metody określania wymiaru i okresu ochronnego ryb. | 2,0 | Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior. |
3,0 | Student posiada podstawowe informacje o podziale wód względem ekologicznym. Potrafi określić obwody rybackie oraz części składowe obwodów rybackich | |
3,5 | Student zna podstawowe informacje na temat połowu ryb w jeziorach. Potrafi scharakteryzować narzędzia połowowe. | |
4,0 | Student zna optymalne metody połowu. Potrafi określić możliwości połowowe jezior | |
4,5 | Student potrafi oszacować możliwości zarybień wybranymi gatunkami ryb | |
5,0 | Student potrafi oszacować zasoby różnych gatunków ryb w jeziorach, zna metody podział i zastosowanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_D2-2_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: Umiejętność samodzielnego prowadzenia i planowania gospodarki rybackiej. Nabędzie umiejętności oszacowania możliwości zarybiania jezior wybranymi gatunkami ryb. | 2,0 | Student nie zna optymalnych metod połowu. Nie potrafi określić możliwości połowowych jezior. |
3,0 | Student potrafi opisać poprawnie zaledwie kilka metod połowu ryb w jeziorach. | |
3,5 | Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior. | |
4,0 | Student potrafi określić poprawnie możliwości połowowe jezior. Potrafi dokonać analizy połowów jeziorowych. | |
4,5 | Student potrafi oszacować możliwości zarybień jezior. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie oszacować możliwości zarybień jezior, potrafi poprawnie oszacować wybór gatunków ryb. Potrafi prowadzić racjonalną gospodarkę rybacką na jeziorach |
Literatura podstawowa
- Rudnicki A., Poradnik rybaka jeziorowego, PWRiL, Warszawa, 1957
- Szczerbowski J. A., Rybactwo śródlądowe, IRS, Olsztyn, 1999
Literatura dodatkowa
- Szczerbowski J. A., Encyklopedia rybacko - wędkarska, IRS, Olsztyn, 1998