Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S2)
specjalność: Akwakultura

Sylabus przedmiotu Hydroakustyka i radiolokacja w rybactwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydroakustyka i radiolokacja w rybactwie
Specjalność Eksploatacja biologicznych zasobów wód
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach12
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających18
30
wykłady
T-W-1Zasady działania echolokacji2
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki2
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych4
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe2
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki4
T-W-6Echosondy pionowe2
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary4
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych4
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie wskazanej literatury10
A-L-3konsultacje12
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach6
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
RYB_2A_W13C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
RYB_2A_U01, RYB_2A_U02C-1T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_2A_D2-1_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
RYB_2A_K01, RYB_2A_K03, RYB_2A_K04C-1T-W-9, T-W-10, T-L-1, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_2A_D2-1_K01
Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu

Literatura podstawowa

  1. A. Elminowicz, Ichtiolokacja, AR, Poznań, 1976
  2. A, Elminowicz, A. Markiewicz, Podstawy Ichtiolokacji, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1979

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach12
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających18
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady działania echolokacji2
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki2
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych4
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe2
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki4
T-W-6Echosondy pionowe2
T-W-7Echosondy sieciowe2
T-W-8Sonary4
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych4
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie wskazanej literatury10
A-L-3konsultacje12
A-L-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Udział w konsultacjach6
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozpoznawać urządzenia hydroakustyczne oraz je obsługiwać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę na temat technik rybołówstwa.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-7Echosondy sieciowe
T-W-1Zasady działania echolokacji
T-W-2Wybrane zagadnienia z hydroakustyki
T-W-3Zasady działania impulsowych urzadzeń hydrolokacyjnych
T-W-4Przetworniki ultradźwiękowe
T-W-5Nadajniki, odbiorniki i wskaźniki
T-W-8Sonary
T-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-W-6Echosondy pionowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma pojęcia o zasadach działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
3,0zna zasady działania, nie wie jak są zbudowane urządzenia echolokacyjne
3,5zna zasady działania i budowy urzadzeń echolokacyjnych
4,0zna zasady działania urządzeń hydrolokacyjnych i ich pracy w środowisku wodnym
4,5zna zasady działania i budowę urządzeń hydrolokacyjnych
5,0zna zasadę pracy i budowę echosond, sonarów i umie interpretować ich wskazania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć obsługiwać pokładowe urządzenia echolokacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
RYB_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
Metody nauczaniaM-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie włączyć ani wyłączyć echsondy, sonaru lub radaru
3,0umie włączyć, wyłaczyć i nastawiać zakresy pracy urządzeń
3,5ma umiejętność obsługi najprostszych echosond
4,0umie obsługiwać wybrane echosondy i sonary
4,5umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne ale nie potrafi zinterpretować wyników sondowania
5,0umie obsługiwać urządzenia hydrolokacyjne i interpretować wyniki sondowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_2A_D2-1_K01Student ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi pełnić rolę lidera.
RYB_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstaw wiedzy z zakresu propagacji fal akustycznych oraz budowy i działania hydroakustycznych urzadzeń do lokalizacji ławic rybnych i urządzeń radiolokacyjnych
Treści programoweT-W-9Interpretacja wskazań urządzeń ichtiolokacyjnych
T-W-10Ocena żywych zasobów mórz i oceanów
T-L-1Pokaz filmów o działaniu urządzeń hydroakustycznych i dyskusja o przyswojonych wiadomościach
T-L-2Pokaz działania urządzeń ichtiolokacyjnych i radiokomunikacyjnych na pokładach rybackich i naukowych jednostek pływających
Metody nauczaniaM-2Pokaz i ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ustne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za wykonywane prace
3,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną
3,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,0ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość wspólnej pracy zespołowej
4,5ma swiadomość odpowiedzialności za pracę własną, pracę zespołu i ponoszenia odpowiedzialności tych działań
5,0ma pełną świadomość za pracę własną, zasad pracy zespołu