Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo
Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy rybactwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne podstawy rybactwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza biologiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
A-A-3 | Udział w kosultacjach | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 20 |
A-L-3 | Udział w kosultacjach | 12 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów | 17 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz terenowy, ćwiczenia laboratoryjne, praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologiczno-parazytologicznej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena za przygotowywanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacjij, sprawdzenie nabytej wiedzy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_A-1_W01 Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb. Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia możliwości wykorzystania organizmów wodnych w renaturyzacji wód | RYB_10-_W01, RYB_10-_W02, RYB_10-_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_A-1_U01 Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej. Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów. Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania. | RYB_10-_U01, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03, RYB_10-_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RYB_10-_A-1_K01 Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | RYB_10-_K01, RYB_10-_K02, RYB_10-_K03, RYB_10-_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-1, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_A-1_W01 Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb. Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia możliwości wykorzystania organizmów wodnych w renaturyzacji wód | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat biologii organizmów i ich znaczenia w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_A-1_U01 Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej. Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów. Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania. | 2,0 | |
3,0 | Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_10-_A-1_K01 Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008
- Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013