Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N2)
Sylabus przedmiotu Genetyka i selekcja ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka i selekcja ryb | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, embriologii ryb, anatomii ryb i genetyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem i możliwościami programów selekcyjnych oraz sposobami oceny kondycji stad i populacji ryb w aspekcie polityki zarybieniowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Udomowienie a programy hodowlane. Genotyp i środowisko. Genetyczne i środowiskowe składowe fenotypu. | 1 |
T-L-2 | Wsobność | 1 |
T-L-3 | Selecka masowa | 1 |
T-L-4 | Odziedziczalność | 1 |
T-L-5 | Selekcja typu "brak selekcji". | 1 |
T-L-6 | Selekcja kierunkowa. | 1 |
T-L-7 | Selekcja rodzinowa i wewnątrzrodzinowa. | 1 |
T-L-8 | Hybrydyzacja | 1 |
T-L-9 | Selekcja powrotna przemienna. | 1 |
T-L-10 | Przegląd realizowanych w Poslce programów selekcyjnych ryb. | 1 |
T-L-11 | Przegląd, przygotowanie i przetłumaczenie cyklu publikacji dotyczących wybranego gatunku w celu utworzenia symulacji programu selekcyjnego, stanowiącego podstawę do zaliczenia ćwiczeń. | 8 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioróżnorodność. Liczebność populacji. Wymieranie gatunków. Dobór naturalny. Rola działalnościci człowieka. | 1 |
T-W-2 | Selekcja na cechy jakościowe. | 2 |
T-W-3 | Selekcja. Addytywne współdziałanie genów. Geny sprzężone z płcią. | 2 |
T-W-4 | Utrata różnorodności genetycznej. Liczebność populacji. Wartość Ne i jej interpretacja. Inbred w populacji. Krzyżowanie losowe i rodowodowe. | 2 |
T-W-5 | Wybrane zagadnienia z genetyki karpia. | 2 |
T-W-6 | Wybrane zagadnienia z genetyki pstrąga tęczowego. | 3 |
T-W-7 | Wybrane zagadnienia z genetyki ryb siejowatych. | 2 |
T-W-8 | Wybrane zagadnienia z genetyki lina. | 2 |
T-W-9 | Wykorzystanie metod selekcji do wspierania stad i populacji ryb w rejonach połowowych FAO. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 15 |
A-L-3 | Systematyczne przygotowywanie się do ćwiczeń, studiowanie litaratury prezedmiotu. | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykłąd informacyjny, objaśnienie |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące: seminarium |
M-4 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C6_W01 Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb. | RYB_2A_W06, RYB_2A_W11, RYB_2A_W05 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C6_U01 Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego. | RYB_2A_U01, RYB_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_2A_C6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych. | RYB_2A_K04, RYB_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-7, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-3, T-L-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C6_W01 Student posiada wiedzę na temat możliwości i zastosowania wybranych metod selekcji stosowanych w awkakulturze. Posiada wiedzę z zakresu znaczenia bioróżnorodności oraz zna sposoby oceny kondycji populacji i stad ryb. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada w zakresie podstawowym wiedzę z metod i technik wykorzystywanych w programach selekcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C6_U01 Student zna zasady i mechanizmy programów selekcyjnych. Potrafi dopasować odpowiedni program w zależności od obranego kryterium selekcyjnego. Potrafi ustalić wysokość progu selekcyjnego. | 2,0 | |
3,0 | Student w zakresie ogólnym potrafi zastosować poznane typy programów selekcyjnych w pracach nad podwyższeniem wartości uzytkowych ryb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_2A_C6_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie selekcji rybi tworzenia stad tarłowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy, jednak nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Rola genetyki populacyjnej w zachowaniu bioróznorodności ryb., UWM, Olsztyn, 2010
- Fopp-Bayat D., Łuczyński M., Jankun M., Gospodarowanie stadami rozrodczymi naturalnych i hodowlanych populacji ryb - podstawy genetyki ilościowej., UWM, Olsztyn, 2010
- Aktualne publikacje wskazane przez prowadzącego, 2011
Literatura dodatkowa
- Goryczko K. Dobosz S., Barwne formy pstrąga tęczowego, IRŚ, Olsztyn, 2004
- Steffens W., Der Karpfen, Westarp Wissenschaften, Hohenwarsleben, 2008, Szóste