Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rybactwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej |
W-2 | Podstawowa wiedza z chemii analitycznej |
W-3 | Umiejętność oceny warunków hydrochemicznych zbiorników |
W-4 | Podstawowa wiedza z geografii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z hydrologii |
W-5 | Umiejętność posługiwania się PC |
W-6 | Umiejętność posługiwania się bazami danych z zakresu informacji o środowisku wodnym |
W-7 | Znajomość zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad ochrony wód; czynnej oraz podstawowych zagadnień rekultywacji wód |
C-2 | Poznanie procesu samooczyszczania wód oraz sposobów oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych |
C-3 | Poznanie podstawowych procesów technologicznych i urządzeń w oczyszczaniu ścieków |
C-4 | Poznanie technologii biologicznego oczyszczania ścieków jako elementu biotechnologii |
C-5 | Umiejętność oceny wpływu ścieków, szczególnie z obiektów rybackich, na jakość wód odbiornika |
C-6 | Umiejętność wykonywania podstawowych analiz w zakresie zanieczyszczenia wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie materii organicznej w wodzie i ściekach | 3 |
T-L-2 | Oznaczanie substancji biogennych w wodzie i ściekach | 3 |
T-L-3 | Oznaczanie zawiesin w wodzie i sciekach | 3 |
T-L-4 | Monitoring wód powierzchniowych i podziemnych | 3 |
T-L-5 | Określanie podatności na degradację | 6 |
T-L-6 | Oznaczanie poziomu trofii | 6 |
T-L-7 | Zastosowanie aktów prawnych w zakresie ochrony wód | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji | 1 |
T-W-2 | Samooczyszczanie się wód powierzchniowych | 1 |
T-W-3 | Oczyszczanie ścieków w warunkach naturalnych | 1 |
T-W-4 | Biologiczne oczyszczanie ścieków również jako dziedzina w biotechnologii | 1 |
T-W-5 | Podstawowe procesy w trakcie oczyszczania ścieków | 2 |
T-W-6 | Metody oczyszczania ścieków, ze szczególnym uwzględnieniem ścieków p. spożywczego oraz z obiektów rybackich | 2 |
T-W-7 | Eutrofizacja jako szczególna forma zanieczyszczenia wód: przyczyny, skutki i przeciwdziałanie | 2 |
T-W-8 | Oddziaływanie ścieków na odbiornik Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód | 2 |
T-W-9 | Prawna ochrona wód | 2 |
T-W-10 | Stan zasobów wodnych - wpływ na biocenozy oraz funkcjonowanie gospodarki kraju. Zagadnienie antropopresji w ochronie wód | 1 |
T-W-11 | Oddziaływanie ścieków na odbiornik | 2 |
T-W-12 | Podstawowe zagadnienia i metody rekultywacji wód | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-L-2 | Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód | 33 |
A-L-3 | Konsultacje | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenie | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotownie do egzaminu | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 15 |
A-W-4 | Studiowanie literatury i baz danych dotyczacych ochrony wód | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem i ćwiczeniami |
M-5 | Seminarium |
M-6 | Prelekcja |
M-7 | Objaśnienia i wyjaśnienia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_W01 Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | RYB_1A_W07, RYB_1A_W01, RYB_1A_W02, RYB_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_U01 Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | RYB_1A_U03, RYB_1A_U01, RYB_1A_U05, RYB_1A_U17, RYB_1A_U04, RYB_1A_U16, RYB_1A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
RYB_1A_C6_K01 Ma umiejętność rozpoznania przyczyn degradacji wód, rozponania zasad oceny poziomu degradacji wód oraz określenia sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | RYB_1A_K04, RYB_1A_K03, RYB_1A_K06, RYB_1A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5, C-6 | T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_W01 Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_U01 Poznanie przyczyn degradacji wód. Poznanie zasad oceny poziomu degradacji wód. Poznanie sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RYB_1A_C6_K01 Ma umiejętność rozpoznania przyczyn degradacji wód, rozponania zasad oceny poziomu degradacji wód oraz określenia sposobów rekultuwacji wód powerzchniowych | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć |
3,0 | Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
3,5 | Student potrafi w zdecydowanej większości wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Potrafi umiejętnie zastosować uzyskana wiedzę do interpretacji zjawisk w środowisku wodnym | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w trakcie zajęć. Wyniki potrafi zinterpretować i opisać pod katem funkcjonowania środowiska wodnego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę zaoferowaną w ramach wykładu i ćwiczeń, potrafi porównać wyniki badań z wynikami odnoszącymi się do innych akwenów. Potrafi przeanalizować wyniki w oparciu o piśmiennictwo oraz potrafi zaprezentować efekt takich analiz |
Literatura podstawowa
- Alekin O, Podstawy hydrochemii, Wyd. Geolog., Warszawa, 1959
- Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonowia i Środowisko, Białystok, 1999
- Hermanowicz i wsp., Fizyczna i chemiczna analiza wody i ściekó, Arkady, Warszawa, 2001
- Kubiak J., Tórz A., Nędzarek A., Analityczne podstawy hydrochemii, Akademii Rolniczej, Szczecin, 1999
Literatura dodatkowa
- Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochroba, PWN, Warszawa, 2001
- Kalff, Limnology, Prentice-Hall, Inc., NJ, 2002
- Drever J, The geochemistry of natural waters. Surface and Groundwater Environments, Prentice Hall, NJ, 2005