Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Sanityzacja w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Sanityzacja w przemyśle spożywczym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia
W-2Podstawy technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15
laboratoria
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
S-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
MS_1A_W07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
MS_1A_U05, MS_1A_U06C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
MS_1A_K01, MS_1A_K05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_W01
Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_U01
Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_O13-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Mario Stanga, Sanitation Cleaning and Disinfection in the Food Industry, WILEY-VCH Verlag GmbH, Weinheim, 2010, ISBN: 978-3-527-32685-3
  2. Hui Y. H., Bruinsma B.L., Gorham J.R., Wai-Kit Nip, Tong P.S., Ventresca P., Food Plant Sanitation, CRC Press, New York, 2002, ISBN: 0-8247-0793-1
  3. Cramer Michael M., Food Plant Sanitation, Design, Maintenance, and Good Manufacturing Practices, CRC Press, Boca Raton, 2006, ISBN 0-8493-4197-3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim2
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego3
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym2
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym2
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie3
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki6
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych5
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności5
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym5
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji4
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie i omówienie projektów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2studiowanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_W01Student posiada wiedzę na temat procesów sanityzacji w różnych gałąziach przemysłu spożywczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W07Ma podstawową wiedzę na temat mikroorganizmów i procesów zachodzęcych z ich udziałem w różnych gałęziach przemysłu i rolnictwa
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rorumie znaczenie procesu sanityzacji w przemyśle spozywczym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_U01Student posiada umiejetność analitycznej oceny przypadku i potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U05Potrafi różnicować organizmy patogenne i korzystne wpływające na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludz, stan środowiska naturalnego i zasoby naturalne.
MS_1A_U06Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i dziedzin pokrewnych oraz ma umiejętność przeprowadzania obserwacji i oceny zjawisk procesowych.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
Metody nauczaniaM-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaproponować właściwe rozwiazanie problemu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_O13-1_K01Ma świadomość własnej wiedzy i mozliwosci jej wykorzystania w pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektowaniu systemów sanityzacji w przemysle spozywczym
Treści programoweT-L-1Uwarunkowania prawne procesu sanityzacji, system HACCP i dobre praktyki
T-L-2Zatrucia pokarmowe – żywność jako nośnik drobnoustrojów patogennych
T-L-3Proces mycia i sanityzacji w zakładach przetwórstwa żywności
T-L-4Sanityzery i urządzenia wykorzystywane w przemyśle spożywczym
T-L-5Weryfikacja procesu sanityzacji
T-L-6Higiena pracowników, proces mycia, ubrania ochronne, sprzęt. Nadzór nad pracownikami.
T-A-5Sanityzacja w winiarstwie, browarnictwie i gorzelnictwie
T-A-1Sanityzacja w przemyśle mleczarskim
T-A-2Sanityzacja w przemyśle przetwórstwa mięsnego
T-A-3Sanityzacja w przetwórstwie rybnym
T-A-4Sanityzacja w przetwórstwie owocowo-warzywnym
T-A-6Sanityzacja w zakładach zbiorowego zywienia i małej gastronomii
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja i studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z bieżącej aktywnosci na podstawie prezentowanych opracowań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi znaleźć zastosowanie zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0