Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna w planowaniu przestrzennym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna w planowaniu przestrzennym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Dziechciarz <sekretchemo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone studia wyższe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie zaopatrzenia w wodę.
C-2Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, ograniczania skutków powodzi i ochrony przyrody.
C-3Umiejętność wykonania diagnozy i oceny stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Problematyka gospodarki wodą w krajowych strategicznych dokumentach planistycznych (Ramowa dyrektywa wodna, Narodowa strategia gospodarki wodami, Krajowy program retencjonowania wód, Krajowa prognoza budowy zbiorników retencyjnych i stopni wodnych, Krajowy program budowy urządzeń przeciwpowodziowych, Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) i planistycznych dokumentach regionalnych: Diagnoza i uwarunkowania przestrzeni w aspekcie gospodarki wodą,6
T-W-2Zasoby wodne kraju z uwzględnieniem zasobów regionalnych woj. Zachodniopomorskiego, Woda dla ludności, woda dla przemysłu, woda dla rolnictwa. Woda dla celów sportowo-rekreacyjnych. Zagrożenia jakości wód i ochrona wód. Jakość wód lądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki retencyjne), Zalew Szczeciński i wody morskie. Jakość wód podziemnych. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu przestrzennym: uzdatnianie wody, dostawa wody, kanalizacja ściekowa i deszczowa, oczyszczanie ścieków. Zasady: planowania obsługi wodociągowo-kanalizacyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki administracyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki osadniczej, lokalizowania ujęć wodnych i ich stref ochronnych, lokalizowania oczyszczalni ścieków i ich stref uciążliwości.6
T-W-3Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej.6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przyswojenie treści wykładowych.26
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Samodzielne sprawdzanie aktualności obowiązujących aktów prawnych12
A-W-5Przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot.13
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A04_W01
Ocena obecnego etapu rozwoju społeczno- gospodarczego Polski oraz wymagania wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej wymagają nowego spojrzenia na sprawy związane z gospodarowaniem wodami w naszym kraju, zarówno na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
UWOS_10A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A04_U01
Słuchacze Studiów Podyplomowych, po odbyciu studiów, powinni wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
UWOS_10A_U06, UWOS_10A_U07C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A04_K01
Słuchacz umie ocenić stan gospodarki wodno-ściekowej na danym terenie.
UWOS_10A_K02, UWOS_10A_K03, UWOS_10A_K04, UWOS_10A_K05, UWOS_10A_K01C-1, C-2, C-3T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A04_W01
Ocena obecnego etapu rozwoju społeczno- gospodarczego Polski oraz wymagania wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej wymagają nowego spojrzenia na sprawy związane z gospodarowaniem wodami w naszym kraju, zarówno na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
2,0
3,0Po uzyskaniu 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A04_U01
Słuchacze Studiów Podyplomowych, po odbyciu studiów, powinni wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
2,0
3,0Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A04_K01
Słuchacz umie ocenić stan gospodarki wodno-ściekowej na danym terenie.
2,0
3,0Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawy związane z prawem wodnym, 2011
  2. Min. Roz. Reg., Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia, Min. Roz. Reg., Warszawa, 2006
  3. Raport , Min Bud., Polska Przestrzeń, Min Bud., Warszawa, 2007
  4. Min. Roz. Reg.., Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, Min. Roz. Reg., Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raporty o stanie środowiska WIOŚ Szczecin za lata 2005 –2010, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2010
  2. Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski Szczecin, Plan zagospodarowania przestrzennego woj. Zachodniopomorskiego, Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski, i Szczecin r., 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problematyka gospodarki wodą w krajowych strategicznych dokumentach planistycznych (Ramowa dyrektywa wodna, Narodowa strategia gospodarki wodami, Krajowy program retencjonowania wód, Krajowa prognoza budowy zbiorników retencyjnych i stopni wodnych, Krajowy program budowy urządzeń przeciwpowodziowych, Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) i planistycznych dokumentach regionalnych: Diagnoza i uwarunkowania przestrzeni w aspekcie gospodarki wodą,6
T-W-2Zasoby wodne kraju z uwzględnieniem zasobów regionalnych woj. Zachodniopomorskiego, Woda dla ludności, woda dla przemysłu, woda dla rolnictwa. Woda dla celów sportowo-rekreacyjnych. Zagrożenia jakości wód i ochrona wód. Jakość wód lądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki retencyjne), Zalew Szczeciński i wody morskie. Jakość wód podziemnych. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu przestrzennym: uzdatnianie wody, dostawa wody, kanalizacja ściekowa i deszczowa, oczyszczanie ścieków. Zasady: planowania obsługi wodociągowo-kanalizacyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki administracyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki osadniczej, lokalizowania ujęć wodnych i ich stref ochronnych, lokalizowania oczyszczalni ścieków i ich stref uciążliwości.6
T-W-3Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej.6
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przyswojenie treści wykładowych.26
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-4Samodzielne sprawdzanie aktualności obowiązujących aktów prawnych12
A-W-5Przygotowanie do testu zaliczającego przedmiot.13
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A04_W01Ocena obecnego etapu rozwoju społeczno- gospodarczego Polski oraz wymagania wynikające z dyrektyw Unii Europejskiej wymagają nowego spojrzenia na sprawy związane z gospodarowaniem wodami w naszym kraju, zarówno na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W06Zna zasady spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju poprawy sytuacji w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie zaopatrzenia w wodę.
C-2Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, ograniczania skutków powodzi i ochrony przyrody.
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki wodą w krajowych strategicznych dokumentach planistycznych (Ramowa dyrektywa wodna, Narodowa strategia gospodarki wodami, Krajowy program retencjonowania wód, Krajowa prognoza budowy zbiorników retencyjnych i stopni wodnych, Krajowy program budowy urządzeń przeciwpowodziowych, Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) i planistycznych dokumentach regionalnych: Diagnoza i uwarunkowania przestrzeni w aspekcie gospodarki wodą,
T-W-2Zasoby wodne kraju z uwzględnieniem zasobów regionalnych woj. Zachodniopomorskiego, Woda dla ludności, woda dla przemysłu, woda dla rolnictwa. Woda dla celów sportowo-rekreacyjnych. Zagrożenia jakości wód i ochrona wód. Jakość wód lądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki retencyjne), Zalew Szczeciński i wody morskie. Jakość wód podziemnych. Infrastruktura wodno-ściekowa w planowaniu przestrzennym: uzdatnianie wody, dostawa wody, kanalizacja ściekowa i deszczowa, oczyszczanie ścieków. Zasady: planowania obsługi wodociągowo-kanalizacyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki administracyjnej, opracowania bilansu wodnego dla jednostki osadniczej, lokalizowania ujęć wodnych i ich stref ochronnych, lokalizowania oczyszczalni ścieków i ich stref uciążliwości.
T-W-3Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Po uzyskaniu 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A04_U01Słuchacze Studiów Podyplomowych, po odbyciu studiów, powinni wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U06Umie wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania przestrzennego.
UWOS_10A_U07Potrafi przeprowadzić analizę mikro i makrootoczenia organizacji gospodarczych z wykorzystaniem różnych metod.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie zaopatrzenia w wodę.
C-2Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, ograniczania skutków powodzi i ochrony przyrody.
C-3Umiejętność wykonania diagnozy i oceny stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej.
Treści programoweT-W-1Problematyka gospodarki wodą w krajowych strategicznych dokumentach planistycznych (Ramowa dyrektywa wodna, Narodowa strategia gospodarki wodami, Krajowy program retencjonowania wód, Krajowa prognoza budowy zbiorników retencyjnych i stopni wodnych, Krajowy program budowy urządzeń przeciwpowodziowych, Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) i planistycznych dokumentach regionalnych: Diagnoza i uwarunkowania przestrzeni w aspekcie gospodarki wodą,
T-W-3Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A04_K01Słuchacz umie ocenić stan gospodarki wodno-ściekowej na danym terenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K02Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów.
UWOS_10A_K03Wie o stałej kontroli aktualizacji obowiązujących aktów prawnych.
UWOS_10A_K04Jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania z grupą.
UWOS_10A_K05Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
UWOS_10A_K01Wie o konieczności stałego śledzenia rozwoju technologii uzdatniania wody i kontroli różnorodności pojawiających się zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie zaopatrzenia w wodę.
C-2Kształtowanie spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, ograniczania skutków powodzi i ochrony przyrody.
C-3Umiejętność wykonania diagnozy i oceny stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej.
Treści programoweT-W-3Gospodarka wodno-ściekowa w problematyce dokumentów planistycznych i programowych (zagadnienia merytoryczne i formalno-prawne): koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju, plan zagospodarowania przestrzennego województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (prawo lokalne), wieloletni plan inwestycyjny gminy, program rozwoju gminnej gospodarki wodno-ściekowej, zasady finansowania inwestycji infrastrukturalnych przez samorządy terytorialne, podstawy prawne gospodarki wodno-ściekowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz uzyskuje 60% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0