Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Współczesne procesy uzdatniania wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Współczesne procesy uzdatniania wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw chemii wody
W-2Znajomość podstawowych procesów jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z technologiami usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych oraz siarkowodoru z wód w procesach ich uzdatniania.
C-2Omówienie metod dezynfekcji wody ze zwróceniem uwagi na problematykę ubocznych produktów dezynfekcji.
C-3Przedstawienie słuchaczom zagadnień dotyczączych agresywności wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody.12
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury36
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne, testowe zaliczenie materiału objętego wykładami. Arkusz zaliczeniowy obejmuje przekrojowo całość materiału przekazywanego na wykładach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A13_W01
Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia. Objaśnia zasady usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Wymienia stosowane środki dezynfekcyjne oraz scharakteryzować zalety i wady ich użycia. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością.
UWOS_10A_W03C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A13_U01
Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Potrafi analizować wady i zalety poszczególnych jednostkowych procesów usuwania z wody związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność.
UWOS_10A_U01C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A13_K01
Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i identyfikowania nowych zagrożeń występujących podczas uzdatniania wody. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. Ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się.
UWOS_10A_K01C-1, C-3, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A13_W01
Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia. Objaśnia zasady usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Wymienia stosowane środki dezynfekcyjne oraz scharakteryzować zalety i wady ich użycia. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością.
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A13_U01
Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Potrafi analizować wady i zalety poszczególnych jednostkowych procesów usuwania z wody związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność.
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A13_K01
Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i identyfikowania nowych zagrożeń występujących podczas uzdatniania wody. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. Ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się.
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 1998, 3
  2. Pr. zb. pod red. Nawrocki J. i Biłozor S., Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne., PWN, Warszawa, 2000, 1

Literatura dodatkowa

  1. Sekuła Wiesław (przekład), WABAG. Uzdatnianie wody. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody.12
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studiowanie literatury36
A-W-3Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A13_W01Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia. Objaśnia zasady usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Wymienia stosowane środki dezynfekcyjne oraz scharakteryzować zalety i wady ich użycia. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W03Potrafi omówić fizykochemiczne i chemiczne własności wody, scharakteryzować wody powierzchniowe, podziemne i morskie w oparciu o aktualne ustawy i rozporządzenia, objaśniać zasady dotyczące podstawowych procesów fizykochemicznych stosowanych przy uzdatnianiu wody.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z technologiami usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych oraz siarkowodoru z wód w procesach ich uzdatniania.
C-3Przedstawienie słuchaczom zagadnień dotyczączych agresywności wody
C-2Omówienie metod dezynfekcji wody ze zwróceniem uwagi na problematykę ubocznych produktów dezynfekcji.
Treści programoweT-W-1Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne, testowe zaliczenie materiału objętego wykładami. Arkusz zaliczeniowy obejmuje przekrojowo całość materiału przekazywanego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A13_U01Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Potrafi analizować wady i zalety poszczególnych jednostkowych procesów usuwania z wody związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U01Potrafi na podstawie odpowiednich parametrów fizykochemicznych i chemicznych ocenić jakość badanej wody i określić, jakie procesy jednostkowe należy zastosować podczas jej uzdatniania.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z technologiami usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych oraz siarkowodoru z wód w procesach ich uzdatniania.
C-3Przedstawienie słuchaczom zagadnień dotyczączych agresywności wody
C-2Omówienie metod dezynfekcji wody ze zwróceniem uwagi na problematykę ubocznych produktów dezynfekcji.
Treści programoweT-W-1Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne, testowe zaliczenie materiału objętego wykładami. Arkusz zaliczeniowy obejmuje przekrojowo całość materiału przekazywanego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A13_K01Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i identyfikowania nowych zagrożeń występujących podczas uzdatniania wody. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. Ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K01Wie o konieczności stałego śledzenia rozwoju technologii uzdatniania wody i kontroli różnorodności pojawiających się zanieczyszczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z technologiami usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych oraz siarkowodoru z wód w procesach ich uzdatniania.
C-3Przedstawienie słuchaczom zagadnień dotyczączych agresywności wody
C-2Omówienie metod dezynfekcji wody ze zwróceniem uwagi na problematykę ubocznych produktów dezynfekcji.
Treści programoweT-W-1Historia uzdatniania wody. Jakość wód surowych i wymagania stawiane wodzie do spożycia. Procesy uzdatniania wód przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Technologie stosowane do usuwania związków żelaza i manganu, azotu amonowego i azotanów, chlorków i siarczanów, lotnych związków organicznych, siarkowodoru. Dezynfekcja wody i uboczne produkty dezynfekcji. Korozyjność i agresywność wody.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne, testowe zaliczenie materiału objętego wykładami. Arkusz zaliczeniowy obejmuje przekrojowo całość materiału przekazywanego na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Udzielając odpowiedzi na pytania testowe, obejmujące przekrojowo materiał przedstawiany na wykładach, uzyskuje co najmniej 50% punktów.
3,5
4,0
4,5
5,0