Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw gospodarki wodnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw gospodarki wodnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Malwina Szczepkowska <m.szczepkowska@aol.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz studiów podyplomowych powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje ogólnie uzyskiwane po ukończeniu studiów wyższych.
W-2Wiedza na temat istoty przedsiębiorstw i innych organizacji w gospodarce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy na temat różnych organizacji i przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej
C-2Opanowanie wiedzy na temat roli otoczenia w funkcjonowaniu podmiotów i jego elementów.
C-3Opanowanie umiejętności wyszukiwania form wsparcia działalności przedsiębiorstw, łącznie z projektami unijnymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Organizacje, organizacje gospodarcze – przedsiębiorstwa. Klasyfikacja przedsiębiorstw pod względem różnych kryteriów. Prawno-organizacyjne formy przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa gospodarki wodnej – specyficzny typ organizacji.3
T-W-2Otoczenie przedsiębiorstwa. Metody analizy otoczenia podmiotu i oceny potencjału przedsiębiorstwa.3
T-W-3Specyfika i rola sektora MSP w gospodarce, rozwój i bariery. Formy wspierania powstawania i rozwoju małych podmiotów. Programy unijne dla przedsiębiorców i organizacji – przykład zarządzania gospodarką wodną.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Opanowanie treści potrzebnych do przygotowania projektu grupowego.18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10-_A08_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
UWOS_10A_W07C-1, C-3T-W-1M-1S-1
UWOS_10-_A08_W02
Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
UWOS_10A_W06C-3T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10-_A08_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
UWOS_10A_U07C-2T-W-2, T-W-3M-1S-1
UWOS_10-_A08_U02
Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
UWOS_10A_U07C-3T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10-_A08_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma umiejętność pracy w grupie oraz dyskusji i krytycznej analizy przypadków firm.
UWOS_10A_K03C-3T-W-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10-_A08_W01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10-_A08_W02
Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10-_A08_U01
Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10-_A08_U02
Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10-_A08_K01
Słuchacz Studiów Podyplomowych ma umiejętność pracy w grupie oraz dyskusji i krytycznej analizy przypadków firm.
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Marek i M. Białasiewicz, red., Podstawy nauki o organizacji, PWE, Warszawa, 2011
  2. Marek S, red. Economicus, Szczecin 2008., Elementy nauki o przedsiębiorstwie, Economicus, Szczecin, 2008
  3. Sudoł S, red., Przedsiębiorstwo, PWE, Warszawa, 2011
  4. Wietrzyk-Szczepkowska K. red., Wybrane elementy funkcjonowania przedsiębiorstwa, Economicus, Szczecin, 2007
  5. Martyniuk T., Małe przedsiębiorstwo, ODDK, Gdańsk, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Janasz K., Janasz W., Kozioł K., Szopik-Depczyńska K., Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie., Difin, Warszawa, 2010, 2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacje, organizacje gospodarcze – przedsiębiorstwa. Klasyfikacja przedsiębiorstw pod względem różnych kryteriów. Prawno-organizacyjne formy przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa gospodarki wodnej – specyficzny typ organizacji.3
T-W-2Otoczenie przedsiębiorstwa. Metody analizy otoczenia podmiotu i oceny potencjału przedsiębiorstwa.3
T-W-3Specyfika i rola sektora MSP w gospodarce, rozwój i bariery. Formy wspierania powstawania i rozwoju małych podmiotów. Programy unijne dla przedsiębiorców i organizacji – przykład zarządzania gospodarką wodną.4
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.17
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
A-W-4Opanowanie treści potrzebnych do przygotowania projektu grupowego.18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10-_A08_W01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W07Zna klasyfikacje i rodzaje organizacji a także formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstw.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy na temat różnych organizacji i przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodnej
C-3Opanowanie umiejętności wyszukiwania form wsparcia działalności przedsiębiorstw, łącznie z projektami unijnymi
Treści programoweT-W-1Organizacje, organizacje gospodarcze – przedsiębiorstwa. Klasyfikacja przedsiębiorstw pod względem różnych kryteriów. Prawno-organizacyjne formy przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa gospodarki wodnej – specyficzny typ organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10-_A08_W02Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W06Zna zasady spójności przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju poprawy sytuacji w zakresie zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków.
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności wyszukiwania form wsparcia działalności przedsiębiorstw, łącznie z projektami unijnymi
Treści programoweT-W-2Otoczenie przedsiębiorstwa. Metody analizy otoczenia podmiotu i oceny potencjału przedsiębiorstwa.
Metody nauczaniaM-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10-_A08_U01Słuchacz Studiów Podyplomowych zna pojęcie przedsiębiorstwa i inne rodzaje organizacji w tym charakterystyczne dla gospodarki wodnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U07Potrafi przeprowadzić analizę mikro i makrootoczenia organizacji gospodarczych z wykorzystaniem różnych metod.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie wiedzy na temat roli otoczenia w funkcjonowaniu podmiotów i jego elementów.
Treści programoweT-W-2Otoczenie przedsiębiorstwa. Metody analizy otoczenia podmiotu i oceny potencjału przedsiębiorstwa.
T-W-3Specyfika i rola sektora MSP w gospodarce, rozwój i bariery. Formy wspierania powstawania i rozwoju małych podmiotów. Programy unijne dla przedsiębiorców i organizacji – przykład zarządzania gospodarką wodną.
Metody nauczaniaM-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10-_A08_U02Wskazuje elementy otoczenia przedsiębiorstw i umie ocenić wpływ tych podmiotów, instytucji, sił na funkcjonowanie organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U07Potrafi przeprowadzić analizę mikro i makrootoczenia organizacji gospodarczych z wykorzystaniem różnych metod.
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności wyszukiwania form wsparcia działalności przedsiębiorstw, łącznie z projektami unijnymi
Treści programoweT-W-3Specyfika i rola sektora MSP w gospodarce, rozwój i bariery. Formy wspierania powstawania i rozwoju małych podmiotów. Programy unijne dla przedsiębiorców i organizacji – przykład zarządzania gospodarką wodną.
Metody nauczaniaM-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10-_A08_K01Słuchacz Studiów Podyplomowych ma umiejętność pracy w grupie oraz dyskusji i krytycznej analizy przypadków firm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K03Wie o stałej kontroli aktualizacji obowiązujących aktów prawnych.
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności wyszukiwania form wsparcia działalności przedsiębiorstw, łącznie z projektami unijnymi
Treści programoweT-W-3Specyfika i rola sektora MSP w gospodarce, rozwój i bariery. Formy wspierania powstawania i rozwoju małych podmiotów. Programy unijne dla przedsiębiorców i organizacji – przykład zarządzania gospodarką wodną.
Metody nauczaniaM-1Wykład oraz dyskusje w trakcie zajęć.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Rozwiązywanie studiów przypadków (case study), projekt grupowy, kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student otrzyma ocenę dostateczną, gdy zbierze od 50 do 60% punktów
3,5
4,0
4,5
5,0