Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Charakterystyka roślin wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Charakterystyka roślin wykorzystywanych w oczyszczaniu ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 4 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ma podstawową wiedzę z biologii ogólnej i chemii na poziomie ponadgimnazjalnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie różnych gatunków roślin pod względem budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cech fizjologicznych decydujących o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
C-2Poznanie zasad doboru roślin do utylizacji różnego rodzaju zanieczyszczeń wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji2
T-L-2Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych1
T-L-3Poznanie ogólnych zasad doboru roślin do przydomowych oczyszczalni ścieków. Zajęcia projektowe.1
4
wykłady
T-W-1Charakterystyka wierzby (Salix sp.) oraz jej gatunków, odmian i form wykorzystywnaych w rekultywacji, szczególnie w fitoremediacji2
T-W-2Charakterystyka gatunków roślin zielnych wykorzystywanych w fitoremediacji (systematyka, budowa morfologiczna i anatomiaczna)2
T-W-3Bezpośredni i pośredni wpływ roślin w oczyszczaniu ścieków (wskaźniki biologiczne, biochemiczne i fizjologiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych)2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie i uzupełnianie konspektów z zajęć laboratoryjnych8
A-L-4studiowanie literatury8
A-L-5konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie niezbędnej literatury8
A-W-3przygotowanie się do pisemnego zaliczenia6
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat6
A-W-5konsultacje4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenia pisemnych sparwozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych i zamkniętycxh
S-3Ocena formująca: ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A02_W01
Wymienia podstawowe gatunki roślin wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków oraz opisuje ich charakterystyczne cechy morfologiczne i anatomiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
UWOS_10A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-L-1M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A02_U01
Umiejętnie dobiera gatunki i odmiany roślin w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia środowiska
UWOS_10A_U04C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A02_K01
Ma świadomość znaczenia procesu fitoremediacji w ochronie środowiska
UWOS_10A_K06C-1, C-2T-W-3, T-L-3, T-L-2, T-L-1M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A02_W01
Wymienia podstawowe gatunki roślin wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków oraz opisuje ich charakterystyczne cechy morfologiczne i anatomiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu (min.60%) opanowuje wiedzę w zakresie znajomości morfologii, anatomii i fizjologii gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A02_U01
Umiejętnie dobiera gatunki i odmiany roślin w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia środowiska
2,0
3,0student poprawnie (ok.60%) potrafi dobrać gatunki roślin do rodzaju i stopnia zanieczyszcenia środowiska (w tym wody)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A02_K01
Ma świadomość znaczenia procesu fitoremediacji w ochronie środowiska
2,0
3,0Potrafi podjąć dyskusję na temat znaczenia procesu fitoremediaji dla środowiska naturalnego oraz człowieka, a także okrelić konsekwencje dla środowiska z powodu braku podjęcia jakichkolwiek działań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  2. Starck Z., Hołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne warunki środowiska, SGGW, Warszawa, 1995
  3. J. Kopcewicz, Podstawy biologii roślin, PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji2
T-L-2Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych1
T-L-3Poznanie ogólnych zasad doboru roślin do przydomowych oczyszczalni ścieków. Zajęcia projektowe.1
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wierzby (Salix sp.) oraz jej gatunków, odmian i form wykorzystywnaych w rekultywacji, szczególnie w fitoremediacji2
T-W-2Charakterystyka gatunków roślin zielnych wykorzystywanych w fitoremediacji (systematyka, budowa morfologiczna i anatomiaczna)2
T-W-3Bezpośredni i pośredni wpływ roślin w oczyszczaniu ścieków (wskaźniki biologiczne, biochemiczne i fizjologiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych)2
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie i uzupełnianie konspektów z zajęć laboratoryjnych8
A-L-4studiowanie literatury8
A-L-5konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2studiowanie niezbędnej literatury8
A-W-3przygotowanie się do pisemnego zaliczenia6
A-W-4przygotowanie pracy pisemnej na wybrany temat6
A-W-5konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A02_W01Wymienia podstawowe gatunki roślin wykorzystywane w oczyszczaniu ścieków oraz opisuje ich charakterystyczne cechy morfologiczne i anatomiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W04Zna obecnie stosowane procesy technologiczne oczyszczania ścieków, utylizacji osadów ściekowych i samooczyszczania wód oraz o ograniczenia odnośnie stosowania tych procesów.
Cel przedmiotuC-1Poznanie różnych gatunków roślin pod względem budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cech fizjologicznych decydujących o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka wierzby (Salix sp.) oraz jej gatunków, odmian i form wykorzystywnaych w rekultywacji, szczególnie w fitoremediacji
T-W-2Charakterystyka gatunków roślin zielnych wykorzystywanych w fitoremediacji (systematyka, budowa morfologiczna i anatomiaczna)
T-L-2Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych
T-L-1Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemnych sparwozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych i zamkniętycxh
S-3Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu (min.60%) opanowuje wiedzę w zakresie znajomości morfologii, anatomii i fizjologii gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A02_U01Umiejętnie dobiera gatunki i odmiany roślin w zależności od stopnia i rodzaju zanieczyszczenia środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U04Posiada umiejętność zastosowania odpowiedniej technologii oczyszczania ścieków i utylizacji osadów, i stosowania odpowiednich urządzeń technologicznych.
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad doboru roślin do utylizacji różnego rodzaju zanieczyszczeń wody
Treści programoweT-W-1Charakterystyka wierzby (Salix sp.) oraz jej gatunków, odmian i form wykorzystywnaych w rekultywacji, szczególnie w fitoremediacji
T-W-2Charakterystyka gatunków roślin zielnych wykorzystywanych w fitoremediacji (systematyka, budowa morfologiczna i anatomiaczna)
T-W-3Bezpośredni i pośredni wpływ roślin w oczyszczaniu ścieków (wskaźniki biologiczne, biochemiczne i fizjologiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych)
T-L-3Poznanie ogólnych zasad doboru roślin do przydomowych oczyszczalni ścieków. Zajęcia projektowe.
T-L-2Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych
T-L-1Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemnych sparwozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych i zamkniętycxh
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie (ok.60%) potrafi dobrać gatunki roślin do rodzaju i stopnia zanieczyszcenia środowiska (w tym wody)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A02_K01Ma świadomość znaczenia procesu fitoremediacji w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K06Ma świadomość dużego znaczenie procesów fitoremediacji w ochronie środowiska.
Cel przedmiotuC-1Poznanie różnych gatunków roślin pod względem budowy morfologicznej i anatomicznej oraz cech fizjologicznych decydujących o ich zdolnościach fitoremediacyjnych
C-2Poznanie zasad doboru roślin do utylizacji różnego rodzaju zanieczyszczeń wody
Treści programoweT-W-3Bezpośredni i pośredni wpływ roślin w oczyszczaniu ścieków (wskaźniki biologiczne, biochemiczne i fizjologiczne decydujące o ich zdolnościach fitoremediacyjnych)
T-L-3Poznanie ogólnych zasad doboru roślin do przydomowych oczyszczalni ścieków. Zajęcia projektowe.
T-L-2Obliczanie wskaźników: współczynnika transpiracji i produktywności transpiracji decydujących o zróżnicowanych zdolnościach fitoremediacyjnych
T-L-1Badania makro- i mikroskopowe budowy morfologicznej, anatomicznej i cech fizjologicznych podstawowych gatunków roślin wykorzystywanych w fitoremediacji
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenia pisemnych sparwozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: rozwiązywanie zadań otwartych i zamkniętycxh
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi podjąć dyskusję na temat znaczenia procesu fitoremediaji dla środowiska naturalnego oraz człowieka, a także okrelić konsekwencje dla środowiska z powodu braku podjęcia jakichkolwiek działań
3,5
4,0
4,5
5,0