Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków

Sylabus przedmiotu Analiza i monitoring wód i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Analiza i monitoring wód i ścieków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 12 2,50,64zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,36zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii analitycznej i statystyczną oceną błędów występujących w analizie chemicznej.
C-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
C-3Ocena stanu środowiska dotycząca jakości wód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w oparciu o akty prawne2
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów(V) i jonów żelaza w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowanie krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.4
T-L-3Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.1
T-L-4Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.1
T-L-5Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Intarpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-6Wymiane jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu2
12
wykłady
T-W-1Monitoring jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Forma i sposób prowadzenia pomiarów. Aktualne przepisy prawne w monitoringu i ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.2
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.1
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.1
T-W-4Metody elektroanalityczne.1
T-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.2
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.12
A-L-2Analiza dyskusji oceniająca zastosowane metody analityczne w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.15
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.25
A-L-4Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.23
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia: samodzielne opanowanie materiału wykładowego i studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi ocenę jakości wód i ścieków.7
A-W-4Konsultacje10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
UWOS_10A_W03C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_U01
Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
UWOS_10A_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4M-2S-2
UWOS_10A_A01_U02
Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
UWOS_10A_U06C-2T-W-6M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWOS_10A_A01_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
UWOS_10A_K04C-3T-W-6, T-W-1M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_W01
Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
2,0
3,0Słuchacz zna i rozumie w stopniu dostatecznym metody analizowania związków chemicznych w wodach i ściekach. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_U01
Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy oraz przeprowadzić samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
UWOS_10A_A01_U02
Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami przeprowadzić statystyczną analizę wyników analiz chemicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWOS_10A_A01_K01
Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym kompetencje do zarządzania i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Elbanowska H., Zerbe J., Siepak J., Fizyczno-chemiczne badania wód., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999 2., Poznań, 1999
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Polskie Normy

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w oparciu o akty prawne2
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów(V) i jonów żelaza w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowanie krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.4
T-L-3Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.1
T-L-4Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.1
T-L-5Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Intarpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.2
T-L-6Wymiane jonowa. Oznaczanie pojemności wymiennej jonitu2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitoring jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Forma i sposób prowadzenia pomiarów. Aktualne przepisy prawne w monitoringu i ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.2
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.1
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.1
T-W-4Metody elektroanalityczne.1
T-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.2
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.12
A-L-2Analiza dyskusji oceniająca zastosowane metody analityczne w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.15
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.25
A-L-4Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.23
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia: samodzielne opanowanie materiału wykładowego i studiowanie literatury przedmiotu.20
A-W-3Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi ocenę jakości wód i ścieków.7
A-W-4Konsultacje10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_W01Definiuje podstawowe pojęcia w chemii analitycznej. Charakteryzuje etapy procesu analitycznego i procedurę pobierania próbek. Proponuje i udowadnia wybór metody analitycznej właściwej do oznaczenia danego pierwiastka lub związku chemicznego w wodzie. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_W03Potrafi omówić fizykochemiczne i chemiczne własności wody, scharakteryzować wody powierzchniowe, podziemne i morskie w oparciu o aktualne ustawy i rozporządzenia, objaśniać zasady dotyczące podstawowych procesów fizykochemicznych stosowanych przy uzdatnianiu wody.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami chemii analitycznej i statystyczną oceną błędów występujących w analizie chemicznej.
Treści programoweT-W-5Metody spektroskopowe (spektroskopia i spektrometria). Metody chromatograficzne w pomiarach stężenia związków organicznych w wodzie.
T-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.
T-W-4Metody elektroanalityczne.
T-W-3Etapy procesu analitycznego i procedura pobierania próbek. Certyfikowane materiały odniesienia.
T-W-2Wprowadzenie do chemii analitycznej. Wykrywalność i oznaczalność, precyzja i dokładność, selektywność i specyficzność metody analitycznej, metody bezwzględne i porównawcze.
T-W-1Monitoring jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Forma i sposób prowadzenia pomiarów. Aktualne przepisy prawne w monitoringu i ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz zna i rozumie w stopniu dostatecznym metody analizowania związków chemicznych w wodach i ściekach. Rozpoznaje i dobiera metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej z pewnymi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_U01Słuchacz podejmuje decyzję o doborze metody analitycznej na podstawie analizy zadania badawczego. Potrafi zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy. Przeprowadza samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U01Potrafi na podstawie odpowiednich parametrów fizykochemicznych i chemicznych ocenić jakość badanej wody i określić, jakie procesy jednostkowe należy zastosować podczas jej uzdatniania.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
Treści programoweT-L-1Oznaczanie kwasowości i zasadowości wód. Opracowanie statystyczne wyników analiz chemicznych. Interpretacja wyników badań w oparciu o akty prawne
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów(V) i jonów żelaza w wodach powierzchniowych. Statystyczne opracowanie krzywej wzorcowej. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-3Oznaczanie w wodzie pH i tlenu rozpuszczonego. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-5Oznaczanie indeksu nadmanganianowego roztworów wodnych. Intarpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
T-L-4Oznaczanie w wodzie azotanów(V) i chlorków. Interpretacja wyników analiz w oparciu o akty prawne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym zmontować elementy układu pomiarowego i ocenić prawidłowość ich pracy oraz przeprowadzić samodzielnie oraz w grupie oznaczenia chemicznych i fizykochemicznych wskaźników jakości wód powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_U02Interpretuje uzyskane wyniki badań pod względem statystycznym i analitycznym oraz w oparciu o akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_U06Umie wykonać i omówić zagadnienia związane z podstawami diagnozy i oceny stanu istniejącego, prognozowania, planowania i monitorowania stanu gospodarki wodą w systemie gospodarki narodowej na podstawie obowiązującego ustawodawstwa i dokumentów planistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem opracowań z zakresu planowania przestrzennego.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności doboru metod analitycznych w ocenie jakości wód i ścieków oraz wykonania i interpretacji wyników przeprowadzonych analiz chemicznych.
Treści programoweT-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słuchacz potrafi w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami przeprowadzić statystyczną analizę wyników analiz chemicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWOS_10A_A01_K01Student jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych. Potrafi przyjąć krytyczne uwagi i w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWOS_10A_K04Jest zdolny zarówno do zarządzania jak i aktywnego współdziałania z grupą.
Cel przedmiotuC-3Ocena stanu środowiska dotycząca jakości wód
Treści programoweT-W-6Metody oceny błędów występujących w analizie chemicznej. Statystyczna analiza pomiarów laboratoryjnych.
T-W-1Monitoring jakości wód powierzchniowych i podziemnych. Forma i sposób prowadzenia pomiarów. Aktualne przepisy prawne w monitoringu i ocenie jakości wód i gospodarce ściekami.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne: sprawozdania z wykonanych pomiarów badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zastosowanych metod analitycznych w odniesieniu do otrzymanych wartości badanych wskaźników jakości wód i ścieków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada w stopniu dostatecznym kompetencje do zarządzania i aktywnego współdziałania i pracy w grupie przy rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0