Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 5 0,50,20zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,70,30zaliczenie
wykładyW6 10 0,80,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powienien wykazać się znajomością fizjologii roślin, przebiegu morfogenezy, działania roslinnych regulatorów wzrsotu. Powinien znać metody rozmnażania generatywnego i wegetatywnego oraz hodowli twórczej nowych gatunków roslin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie wiedzy teoretycznej pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro
C-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
C-3Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roslin w kulturach in vitro

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja laboratorium kultur tkankowych, wyposażenie, odczynniki, zasady BHP1
T-A-2Rodzaje i skład pożywek stosowanych do nanażania roślin2
T-A-3Somatyczna embriogeneza - proces tworzenia i wykorzystania sztucznych nasion2
5
laboratoria
T-L-1Przygotowanie pożywek hodowlanych2
T-L-2Dezynfekcja materiału roślinnego na potrzeby hodowli in vitro2
T-L-3Kultury izolowanych organów wybranych roslin ogrodniczych6
T-L-4Metody prowadzenia kultur płynnych, otoczkowanie i przechowywanie tkanek w kulturach in vitro2
T-L-5Adaptacja roslin do warunków in vivo. Obserwacje i ocena wpływu zastosowanych czynników (regulatory wzrostu, skład mineralny pożywki) na efektywność namnażania i ukorzeniania3
15
wykłady
T-W-1Roslinne kultury in vitro, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej2
T-W-2Etapy mikrorozmnażania.2
T-W-3Regulatory wzrosu i ich wpływ na mikrorozmnażanie roslin2
T-W-4Metody dezynfekcji materiału roslinnego na potrzeby kultur in vitro2
T-W-5Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli twórczej roslin ogrodniczych. Metody komercyjnego namnażania roślin ogrodniczych w kulturach in vitro2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia3
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie prezentacji4
21
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia praktyczne - samodzielna praca studenta

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych sprawozdań i kospektów
S-4Ocena formująca: Bieżąca ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O11-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roslin w kulturach in vitro
UWW_1A_W04C-1T-W-3, T-W-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-A-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O11-1_U01
Potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
UWW_1A_U14, UWW_1A_U06, UWW_1A_U13C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-4M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O11-1_K01
Student pracuje w grupie potrafi podejmować samodzielne podejmować działania przy wykonywaniu analiz
UWW_1A_K01, UWW_1A_K02C-3, C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O11-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roslin w kulturach in vitro
2,0
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O11-1_U01
Potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
2,0
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełania liczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O11-1_K01
Student pracuje w grupie potrafi podejmować samodzielne podejmować działania przy wykonywaniu analiz
2,0
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zenkteler M, Hodowla komórek i tkanek roslinncych, PWN, Wa-wa, 1981
  2. Malepszy S, Biotechnologia roslin, PWN, Wa-wa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Stokłosowa E, Hodowla komórek i tkanek, PWN, Wa-wa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja laboratorium kultur tkankowych, wyposażenie, odczynniki, zasady BHP1
T-A-2Rodzaje i skład pożywek stosowanych do nanażania roślin2
T-A-3Somatyczna embriogeneza - proces tworzenia i wykorzystania sztucznych nasion2
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przygotowanie pożywek hodowlanych2
T-L-2Dezynfekcja materiału roślinnego na potrzeby hodowli in vitro2
T-L-3Kultury izolowanych organów wybranych roslin ogrodniczych6
T-L-4Metody prowadzenia kultur płynnych, otoczkowanie i przechowywanie tkanek w kulturach in vitro2
T-L-5Adaptacja roslin do warunków in vivo. Obserwacje i ocena wpływu zastosowanych czynników (regulatory wzrostu, skład mineralny pożywki) na efektywność namnażania i ukorzeniania3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Roslinne kultury in vitro, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej2
T-W-2Etapy mikrorozmnażania.2
T-W-3Regulatory wzrosu i ich wpływ na mikrorozmnażanie roslin2
T-W-4Metody dezynfekcji materiału roslinnego na potrzeby kultur in vitro2
T-W-5Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli twórczej roslin ogrodniczych. Metody komercyjnego namnażania roślin ogrodniczych w kulturach in vitro2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne przygotowanie studenta do zajęć4
A-A-3Przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do zajęć3
A-L-3Opracowanie wyników doświadczeń i przygotowanie prezentacji4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach16
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O11-1_W01Posiada wiedzę z zakresu biochemicznych i fizjologicznych podstaw rozmnażania roslin w kulturach in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W04student ma wiedzę w zakresie fizjologii roślin ogrodniczych, obejmującą mechanizmy regulacji procesów życiowych roślin, gospodarkę wodną i mineralną roślin, transport i dystrybucję związków mineralnych i organicznych w roślinach oraz ich wpływ na plonowanie
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie wiedzy teoretycznej pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro
Treści programoweT-W-3Regulatory wzrosu i ich wpływ na mikrorozmnażanie roslin
T-W-1Roslinne kultury in vitro, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej
T-A-2Rodzaje i skład pożywek stosowanych do nanażania roślin
T-W-4Metody dezynfekcji materiału roslinnego na potrzeby kultur in vitro
T-W-2Etapy mikrorozmnażania.
T-W-5Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli twórczej roslin ogrodniczych. Metody komercyjnego namnażania roślin ogrodniczych w kulturach in vitro
T-A-3Somatyczna embriogeneza - proces tworzenia i wykorzystania sztucznych nasion
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O11-1_U01Potrafi korzystając ze wskazówek nauczyciela przygotować różnorodne podłoża wzrostowe oraz zakładać i prowadzić akseniczne kultury in vitro
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U14student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe związane z kierunkiem studiów, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
UWW_1A_U06student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
UWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
C-3Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roslin w kulturach in vitro
Treści programoweT-L-1Przygotowanie pożywek hodowlanych
T-L-2Dezynfekcja materiału roślinnego na potrzeby hodowli in vitro
T-L-5Adaptacja roslin do warunków in vivo. Obserwacje i ocena wpływu zastosowanych czynników (regulatory wzrostu, skład mineralny pożywki) na efektywność namnażania i ukorzeniania
T-L-3Kultury izolowanych organów wybranych roslin ogrodniczych
T-L-4Metody prowadzenia kultur płynnych, otoczkowanie i przechowywanie tkanek w kulturach in vitro
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne - samodzielna praca studenta
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych sprawozdań i kospektów
S-4Ocena formująca: Bieżąca ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi pod kierunkiem nauczyciela przygotować podłoża, korzystając z gotowych zestawów. Zna zasady zakładania sterylnych kultur, ale popełania liczne błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O11-1_K01Student pracuje w grupie potrafi podejmować samodzielne podejmować działania przy wykonywaniu analiz
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
UWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności oceny wpływu czynników zewnętrznych na rozwój roslin w kulturach in vitro
C-1Przyswojenie wiedzy teoretycznej pozwalającej na założenie i optymalizację danego rodzaju kultury in vitro
C-2Nabycie umiejętności przygotowywania podłoży wzrostowych do prowadzenia kultur in vitro
Treści programoweT-L-1Przygotowanie pożywek hodowlanych
T-L-3Kultury izolowanych organów wybranych roslin ogrodniczych
T-L-5Adaptacja roslin do warunków in vivo. Obserwacje i ocena wpływu zastosowanych czynników (regulatory wzrostu, skład mineralny pożywki) na efektywność namnażania i ukorzeniania
T-A-1Organizacja laboratorium kultur tkankowych, wyposażenie, odczynniki, zasady BHP
T-W-2Etapy mikrorozmnażania.
T-W-4Metody dezynfekcji materiału roslinnego na potrzeby kultur in vitro
T-W-5Wykorzystanie kultur in vitro w hodowli twórczej roslin ogrodniczych. Metody komercyjnego namnażania roślin ogrodniczych w kulturach in vitro
T-L-2Dezynfekcja materiału roślinnego na potrzeby hodowli in vitro
T-L-4Metody prowadzenia kultur płynnych, otoczkowanie i przechowywanie tkanek w kulturach in vitro
T-A-2Rodzaje i skład pożywek stosowanych do nanażania roślin
T-W-1Roslinne kultury in vitro, obecne osiągnięcia oraz wykorzystanie w nauce i praktyce ogrodniczej
T-W-3Regulatory wzrosu i ich wpływ na mikrorozmnażanie roslin
T-A-3Somatyczna embriogeneza - proces tworzenia i wykorzystania sztucznych nasion
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne - samodzielna praca studenta
M-1wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe
S-1Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanych sprawozdań i kospektów
S-4Ocena formująca: Bieżąca ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi porozumieć się z grupą i pracować w zespole osób prowadzących namnażanie roślin w kulturach in vitro jako bierny wykonawca poleceń, popełnia liczne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0