Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Topoklimat i mikroklimat:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Topoklimat i mikroklimat
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Czarnecka <Malgorzata.Czarnecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z geografii fizycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych
C-2Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji uprawy winorośli, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
C-3Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej.4
T-W-2Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.4
T-W-3Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-4Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne2
T-W-5Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.2
T-W-6Klasyfikacja i kartowanie topo- ii mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczn2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-2_W02
student ma podstawową wiedzę z zakresu czasowej i przestrzennej zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych i klimatycznych w skali loklnej
UWW_1A_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-2_U05
Potrafi rozpoznać i ocenić lokalne warunki klimatyczne dla potrzeb optymalnej lokalizacji plantacji winorośli
UWW_1A_U05C-3T-W-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O01-2_K01
Rozumiejąc atmosferyczne uwarunkowania produkcji winiarskiej w skali lokalnej i jej wpływ na środowisko rozumie potrzebę wspóldziałania na rzecz ochrony wszystkich komponentów środowiska
UWW_1A_K03, UWW_1A_K01C-2T-W-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-2_W02
student ma podstawową wiedzę z zakresu czasowej i przestrzennej zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych i klimatycznych w skali loklnej
2,0
3,0Student definiuje pojęcia i wymienia czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-2_U05
Potrafi rozpoznać i ocenić lokalne warunki klimatyczne dla potrzeb optymalnej lokalizacji plantacji winorośli
2,0
3,0Rozpoznaje i interpretuje zróżnicowanie warunków termicznych i opadowych w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O01-2_K01
Rozumiejąc atmosferyczne uwarunkowania produkcji winiarskiej w skali lokalnej i jej wpływ na środowisko rozumie potrzebę wspóldziałania na rzecz ochrony wszystkich komponentów środowiska
2,0
3,0wymienia główne lokalne zagrożenia środowiska związane z uprawą winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bac S., Rojek M., Meteorologia i klimatologia w inżynierii środowiska, UWP (Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu), Wrocław, 2012, 2
  2. Kędziora A, Podstawy agrometeorologii, PWRiL, Poznań, 1999, wybrane rozdziały

Literatura dodatkowa

  1. M. Kuchcik (red.), Współczesne badania topoklimatyczne, Dok. Geogr., nr 23, s. 131-142., Warszawa, 2001
  2. Bac S. (red., Agroklimatyczne podstawy melioracji wodnych w Polsce., PWRiL, Warszawa, 1982, wybrane rozdziały

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej.4
T-W-2Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.4
T-W-3Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.6
T-W-4Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne2
T-W-5Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.2
T-W-6Klasyfikacja i kartowanie topo- ii mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczn2
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-2_W02student ma podstawową wiedzę z zakresu czasowej i przestrzennej zmienności elementów i zjawisk meteorologicznych i klimatycznych w skali loklnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z synoptycznymi uwarunkowaniami zróżnicowania pogody i klimatu w różnych skalach przestrzennych
C-2Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji uprawy winorośli, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
Treści programoweT-W-3Ocena zróżnicowania warunków mikroklimatycznych i fitoklimatycznych w różnych typach topoklimatu: terenu urzeźbionego, obszarów leśnych, w sąsiedztwie zadrzewień, zbiorników wodnych i terenów podmokłych, obszarów zabudowy miejskiej.
T-W-2Atmosferyczne ogniwo obiegu wody oraz cyrkulacja w warunkach klimatu lokalnego i mikroklimatu.
T-W-4Fitoklimat niskiej szaty roślinnej. Wpływ mikroklimatu na rośliny uprawne
T-W-1Pojęcia oraz czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu. Fizyczne podstawy topo- i mikroklimatu – bilans promieniowania, bilans cieplny powierzchni czynnej.
T-W-6Klasyfikacja i kartowanie topo- ii mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczn
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje pojęcia i wymienia czynniki topoklimatu, mikroklimatu i fitoklimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-2_U05Potrafi rozpoznać i ocenić lokalne warunki klimatyczne dla potrzeb optymalnej lokalizacji plantacji winorośli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności oceny różnic klimatycznych w warunkach topoklimatu i mikroklimatu na podstawie standardowych pomiarów sieci obserwacyjnej IMGW
Treści programoweT-W-5Względna ocena warunków topoklimatycznych i mikroklimatycznych na podstawie wyników standardowych pomiarów meteorologicznych prowadzonych w ramach sieci IMGW.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznaje i interpretuje zróżnicowanie warunków termicznych i opadowych w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O01-2_K01Rozumiejąc atmosferyczne uwarunkowania produkcji winiarskiej w skali lokalnej i jej wpływ na środowisko rozumie potrzebę wspóldziałania na rzecz ochrony wszystkich komponentów środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K03Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
UWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z różnicami klimatycznymi w warunkach lokalnych dla potrzeb optymalnej lokalizacji uprawy winorośli, w tym głównie dla zmniejszenia zagrożenia niekorzystnymi i ekstremalnymi warunkami i zjawiskami meteorologicznymi
Treści programoweT-W-6Klasyfikacja i kartowanie topo- ii mikroklimatów. Wpływ degradacji środowiska na warunki mikroklimatyczne. Melioracje mikroklimatyczn
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wymienia główne lokalne zagrożenia środowiska związane z uprawą winorośli
3,5
4,0
4,5
5,0