Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Żywienie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywienie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,50,49zaliczenie
wykładyW3 25 1,50,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy gleboznawstwa, fizjologii roślin i chemii nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).2
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-5Obliczanie dawek nawozów pod rośliny ogrodnicze. Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych.2
10
wykłady
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin ogrodniczych.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania.2
T-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.3
T-W-5Technologia uprawy i nawożenia wybranych roślin wykorzystywanych do produkcji win.4
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.4
T-W-7Pobieranie części wskaźnikowych roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-9Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-A-3konsultacje13
A-A-4przygotowanie prezentacji10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu6
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-4przygotowanie na kolokwium4
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
UWW_1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-4, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
UWW_1A_U06, UWW_1A_U05C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-A-4M-1, M-3, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
UWW_1A_K02, UWW_1A_K05C-3T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-5S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_U01
student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C14_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Myśliwiec, Uprawa winorośli, PWRiL, Warszawa, 2013
  2. J. Lisek, Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej., Wyd. Hortpress, 2013
  3. A. Komosa, Żywienie roślin ogrodniczych, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2012
  4. S. Krzebietke, Z. Benedyka, Nawożenie roślin ogrodniczych. Zeszyt do ćwiczeń, UWM w Olsztynie, Olsztyn, 2006, I
  5. M. Breś, Nawożenie roślin ogrodniczych, Akademia Rolnicza, Poznań, 2003

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy-Gawrońska, Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I
  2. E. Krzywy, Żywienie roślin, Akadamia Rolnicza, Szczecin, 2007, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.2
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.2
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).2
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych2
T-A-5Obliczanie dawek nawozów pod rośliny ogrodnicze. Komputerowe doradztwo stosowane w nawożeniu roślin ogrodniczych.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.2
T-W-2Gleba i podłoża jako główne źródło składników pokarmowych (makro- i mikroskładniki) dla roślin ogrodniczych.3
T-W-3Charakterystyka nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych, ich podział oraz zasady stosowania i przechowywania.2
T-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.3
T-W-5Technologia uprawy i nawożenia wybranych roślin wykorzystywanych do produkcji win.4
T-W-6Określenie i obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin ogrodniczych.4
T-W-7Pobieranie części wskaźnikowych roślin ogrodniczych oraz przygotowanie ich do analiz chemicznych. Mineralizacja na "sucho" materiału roślinnego. Ocena stanu odżywiania roślin.3
T-W-8Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-9Negatywne i pozytywne skutki stosowania nawożenia.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2dokończenie sprawaozdań z ćwiczeń oraz samodzielne studiowanie literatury przedmiotowej12
A-A-3konsultacje13
A-A-4przygotowanie prezentacji10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach25
A-W-2udział w konsultacjach dotyczących zagadnień realizowanego przedmiotu6
A-W-3samodzielne przygotowanie do zaliczenia przredmiotu, studiowanie literatury przedmiotowej10
A-W-4przygotowanie na kolokwium4
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C14_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych. Zna ich wymagania nawozowe i pokarmowe oraz właściwości fizycznochemiczne gleb i podłoży w celu wykorzystania ich jako główne źródło zawartości ogólnej i form przyswajalnych makroskładników dla roślin ogrodniczych. Posiada wiedzę na temat wpływu uprawy i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin z uwzględnieniem czynników środowiska wpływających na ich wzrost i rozwój. Ma wiedzę na temat obsługi programów komputerowych do ustalania potrzeb nawozowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W09student ma wiedzę z zakresu żywienia roślin ogrodniczych, wpływu nawożenia organicznego i mineralnego na glebę i środowisko naturalne
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-2Poznanie gleb oraz podłoży ogrodniczych jako źródła składników pokarmowych. Umiejętność doboru komponentów do sporządzenia podłoży.
Treści programoweT-W-1Podstawowe prawa w żywieniu roślin. Ustawa o nawozach i nawożeniu.
T-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody problemowe (dyskusje, ocena jakości produktów, surowców)
M-4Nowoczesne środki audiowizualne i multimedialne
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakrsu oceny żywienia roślin ogrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C14_U01student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roslin ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U06student potrafi zdiagnozować zasobność gleb, stosuje zasady racjonalnego nawożenia mineralnego zgodnego z potrzebami uprawianych roślin ogrodniczych
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studenta zasad żywienia i wpływu nawozów na prawidłowy wzrost, rozwój i jakość roślin ogrodniczych
C-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-A-1Zasady pobierania próbek gleby z upraw polowych, sadów, rabat, podłoży ogrodniczych i ich przygortowanie do analiz chemicznych.
T-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
T-W-4Stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-mineralnych w uprawach ogrodniczych.
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykladów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiagnięte rezultaty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada minimalne umiejętności z zakresu oceny żywienia roślin ogrodniczych oraz ich potrzeb nawozowych i wymagań pokarmowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C14_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-3Nabycie wiedzy potrzebnej do uprawy roślin przeznaczonych do przetwórstwa
Treści programoweT-A-2Omówienie klas zasobności gleb w makro- i mikroskładniki. Oznaczanie przyswajalnego fosforu w glebie metodą Egnera-Riehma.
T-A-3Metoda oznaczania azotu w glebie i podłożach ogrodniczych (destylacyjna).
T-A-4Demonstracja próbek nawozów mineralnych, organicznych i naturalnych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne (rozpoznawanie nawozów, interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków, opanowanie obsługi programu komputerowego stosownego w doradztwie nawozowym roślin ogrodniczych )
M-5Samodzielene studiowanie fachowej literatury
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzenia w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejetności organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin, ich wymagań pokarmowych i nawozowych.
3,5
4,0
4,5
5,0