Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Monitorowanie zagrożeń i wycena szkód w uprawach ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Monitorowanie zagrożeń i wycena szkód w uprawach ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 18 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,49zaliczenie
wykładyW7 10 1,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy geografii, klimatologii i agrometeorologii wiedza o wymagaich klimatyczno-glebowych winorośli i innych upraw ogrodniczych, podstawy ogrodnictwa, podstawy produkcji roślinnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z zagrożeniami w regionie i Polsce i ich identyfikacją, skutkami klęsk żywiołowych dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska i sposobami wyceny szkód

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Identyfikacja zagrożeń3
T-A-2Metody oceny zagrożeń3
T-A-3Określanie wartości szkód4
10
wykłady
T-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska4
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody4
T-W-3Wycena szkód2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje4
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O15-2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu i ma wiedzę o zasadach sporządzania dokumentacji procesu wyceny
UWW_1A_W07, UWW_1A_W21C-1T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O15-2_U01
Ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość
UWW_1A_U04, UWW_1A_U05C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1
UWW_1A_O15-2_U02
Student ma umiejętność opiniowania i podejmowania decyzjii w sytuacjach kryzysowych
UWW_1A_U13, UWW_1A_U15C-1T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-W-3M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_O15-2_K01
Student ma kompetencje do krytycznej oceny skutków prowadzonej działalności, jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i etyczny
UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05C-1T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-A-1, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O15-2_W01
Student ma wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu i ma wiedzę o zasadach sporządzania dokumentacji procesu wyceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu monitorowania zagrożeń i wyceny szkód
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O15-2_U01
Ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość
2,0
3,0student dostatecznie ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość
3,5
4,0
4,5
5,0
UWW_1A_O15-2_U02
Student ma umiejętność opiniowania i podejmowania decyzjii w sytuacjach kryzysowych
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność opiniowania i podejmowania decyzjii w sytuacjach kryzysowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_O15-2_K01
Student ma kompetencje do krytycznej oceny skutków prowadzonej działalności, jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i etyczny
2,0
3,0Student ma dostateczne kompetencje do krytycznej oceny skutków prowadzonej działalności, jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i etyczny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cymerman R., Hopfer A., System, zasady i procedury wyceny nieruchomości, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych, Warszawa, 2010
  2. Zmarzlicki K., Określanie wartości plantacji kultur wieloletnich, Polska Federacja Stowarzyszeń Rzczoznawców, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Identyfikacja zagrożeń3
T-A-2Metody oceny zagrożeń3
T-A-3Określanie wartości szkód4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska4
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody4
T-W-3Wycena szkód2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje4
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu10
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O15-2_W01Student ma wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń Charakteryzuje sposoby szacowania wartości w zależności od celu i ma wiedzę o zasadach sporządzania dokumentacji procesu wyceny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych i winiarskich
UWW_1A_W21student ma podstawową wiedzę w zakresie regulacji prawnych, ochrony własności intelektualnej, ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki produkcji ogrodniczej i winiarskiej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zagrożeniami w regionie i Polsce i ich identyfikacją, skutkami klęsk żywiołowych dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska i sposobami wyceny szkód
Treści programoweT-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska
T-A-1Identyfikacja zagrożeń
T-A-2Metody oceny zagrożeń
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody
T-W-3Wycena szkód
T-A-3Określanie wartości szkód
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę z zakresu monitorowania zagrożeń i wyceny szkód
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O15-2_U01Ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U04student ma umiejętność określania biotycznych i abiotycznych zagrożeń dla upraw ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, potrafi stosować metody służące przeciwdziałaniu i zwalczaniu potencjalnych zagrożeń
UWW_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem winorośli, dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zagrożeniami w regionie i Polsce i ich identyfikacją, skutkami klęsk żywiołowych dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska i sposobami wyceny szkód
Treści programoweT-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska
T-A-1Identyfikacja zagrożeń
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody
T-A-2Metody oceny zagrożeń
T-W-3Wycena szkód
T-A-3Określanie wartości szkód
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
M-1Metody podajace wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostatecznie ocenia przedmiot wyceny i określa cel i dobiera źródła danych i szacuje wartość
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O15-2_U02Student ma umiejętność opiniowania i podejmowania decyzjii w sytuacjach kryzysowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
UWW_1A_U15student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą i winiarską, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zagrożeniami w regionie i Polsce i ich identyfikacją, skutkami klęsk żywiołowych dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska i sposobami wyceny szkód
Treści programoweT-A-2Metody oceny zagrożeń
T-A-3Określanie wartości szkód
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody
T-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska
T-A-1Identyfikacja zagrożeń
T-W-3Wycena szkód
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował umiejętność opiniowania i podejmowania decyzjii w sytuacjach kryzysowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_O15-2_K01Student ma kompetencje do krytycznej oceny skutków prowadzonej działalności, jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i etyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
UWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K04Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z zagrożeniami w regionie i Polsce i ich identyfikacją, skutkami klęsk żywiołowych dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska i sposobami wyceny szkód
Treści programoweT-A-2Metody oceny zagrożeń
T-W-2Zasady odpowiedzialności za szkody
T-A-3Określanie wartości szkód
T-W-3Wycena szkód
T-A-1Identyfikacja zagrożeń
T-W-1Klęski żywiołowe i ich skutki dla ludności, mienia, infrastruktury i środowiska
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
M-1Metody podajace wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczne kompetencje do krytycznej oceny skutków prowadzonej działalności, jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i etyczny
3,5
4,0
4,5
5,0