Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Enoturystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Enoturystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,80,49zaliczenie
wykładyW6 20 1,20,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy geografii, wiedza o wymagaich klimatyczno-glebowych winorośli, znajomość zasad uprawy winorośli, wiedza o odmianach winorośli i typach win

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.6
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.4
10
wykłady
T-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.4
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny6
T-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.2
T-W-4Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.6
T-W-5Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje4
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
24
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C35_W01
student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
UWW_1A_W19, UWW_1A_W07, UWW_1A_W08C-1, C-2T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C35_U01
student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
UWW_1A_U13, UWW_1A_U15C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C35_K01
Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2
UWW_1A_C35_K02
Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
UWW_1A_K01, UWW_1A_K03, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05C-2, C-1T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C35_W01
student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C35_U01
student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C35_K01
Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
UWW_1A_C35_K02
Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
2,0
3,0Student dostatecznie ocenia skutki prowadzonej działalności i ma dostateczną świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Girard-Lagorce Sylvie, Wyjątkowe wina - największe wina świata, Wydawnictwo Olesiejuk, 2014
  2. Collombet Francois, Paireault Jean-Paul, Wina Świata, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2001
  3. Ewing-Mulligan M., McCarthy E., Style i smaki wina, Amber, 2007
  4. Carmenere Claude, Madevon Daniele. Madewon Pascal, Wina - wszystko co chciałbyś wiedzieć o produkcji, gatunkach i ich geografii, International Publishing Service Sp. z o.o., Warszawa, 1999
  5. Wawro Ewa, Winnice w Polsce, Multico, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.6
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.4
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny6
T-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.2
T-W-4Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.6
T-W-5Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2konsultacje4
A-A-3studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C35_W01student ma wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W19student ma wiedzę dotyczącą znaczenia winorośli i wina w gospodarce, kulturze, tradycji i historii
UWW_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych i winiarskich
UWW_1A_W08student ma wiedzę z zakresu gleboznawstwa i podłoży ogrodniczych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia wpływu właściwości gleb na ich żyzność
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę o roli enoturystyki we współczesnym przemyśle turystycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C35_U01student ma umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U13student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu kierunku studiów z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami i odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą i winiarską
UWW_1A_U15student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą i winiarską, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.
T-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.
T-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-4Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-W-5Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiadł umiejętność oceny znaczenia winiarstwa jako elementu turystyki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C35_K01Student jest świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
C-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
Treści programoweT-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.
T-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-4Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-5Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
T-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
Metody nauczaniaM-1Metody podajace wykład informacyjny
M-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest dostatecznie świadomy konieczności samodoskonalenia zawodowego i znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_C35_K02Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności, bierze za nią odpowiedzialność, ma świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K01Student krytycznie ocenia skutki prowadzonej działalności związanej z kierunkiem studiów
UWW_1A_K03Student ma świadomość potrzeby włączania się do działań społecznych na rzecz ochrony środowiska
UWW_1A_K04Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z możliwością tworzenia oraz promocji produktu turystyki winiarskiej oraz znaczeniem enoturystyki dla rozwoju obszarów wiejskich i podniesienia atrakcyjności oferty agroturystycznej.
C-1zapoznanie studenta z rolą winiarstwa w kulturze i tradycji
Treści programoweT-W-3Organizacja wycieczek szlakami winnic. Promocja enoturystyki.
T-A-2Rozwój enoturystyki w Polsce. Polskie szlaki enoturystyczne.
T-W-2Winnice, winiarnie i gospodarstwa winiarskie - organizacja winnicy pod kątem zwiedzających. Winnica jako produkt turystyczny
T-A-1Zabytki kultury winiarskiej. Winnica, winiarnia i wino jako element enoturystyki. Nietypowe winiarnie.
T-W-1Enologia. Historia i znaczenie enoturystyki.
T-W-4Przyrodnicze, klimatyczne i kulturowe uwarunkowania enoturystyki.
T-W-5Winnice i gospodarstwa winiarskie w świetle polskiego ustawodawstwa.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące - film, pokaz multimedialny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-1Metody podajace wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena podsumuwująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostatecznie ocenia skutki prowadzonej działalności i ma dostateczną świadomość znaczenia enoturystki w ochronie środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0