Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw ogrodniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie upraw ogrodniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrodnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ogrodnictwa i obsługi programów komputerowych do projektowania , podstawy ekonomiki gospodarstw ogrodniczych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania sadów, jagodników i upraw warzywnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z techniką analizy opłacalności sadów i jagodników w pierwszych latach po posadzeniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie sadu z podziałem na kwatery. Planowanie działalności sadu w pierwszych latach po posadzeniu drzew. Układanie kosztorysu z wykorzystaniem Internetu do wyszukiwania danych. | 10 |
T-A-2 | Zasady projektowania ogrodu warzywnego. Zagospodarowanie warzywnika z podstawowym asortymentem warzyw. Koncepcja zagospodarowania warzywnika z wykorzystaniem gatunków roślin małoznanych. Planowanie produkcji warzywniczej w gospodarstwach wielkotowarowych. | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybór terenu i analiza glebowo-klimatyczna jako podstawa do założenia sadu. | 5 |
T-W-2 | Zmianowanie i płodozmian w uprawach amatorskich i wielkotowarowych warzyw. Kalkulacja uprawy warzyw w produkcji wielkotowarowej. Kierunki produkcji warzywniczej - dobór gatunków i odmian. | 5 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | konsultacje | 5 |
A-A-2 | przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie do zajęć i sprawdzianu | 4 |
A-W-3 | studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
A-W-4 | konsultacje | 6 |
A-W-5 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C30_W01 Student zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń sadowniczych. | UWW_1A_W14, UWW_1A_W13, UWW_1A_W12, UWW_1A_W10, UWW_1A_W09 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_W02 Zna zasady funkcjonowania upraw w pierwszych latach po posadzeniu. | UWW_1A_W12, UWW_1A_W13, UWW_1A_W10, UWW_1A_W09 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_W03 Student zna zasady projektowania upraw warzywnych amatorskich i wielkotowarowych w oparciu o prawidłowe zmianowanie i płodozmian. | UWW_1A_W09, UWW_1A_W10, UWW_1A_W12, UWW_1A_W13, UWW_1A_W14 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-2 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C30_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | UWW_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin. | UWW_1A_U03, UWW_1A_U04, UWW_1A_U06, UWW_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do projektowania. | UWW_1A_U13, UWW_1A_U09, UWW_1A_U18, UWW_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania nowych plantacji. | UWW_1A_U06, UWW_1A_U15, UWW_1A_U03 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_U05 Student projektuje uprawy amatorskie i wielkotowarowe warzyw. Prawidłowo dobiera odmiany do konkretnej uprawy. | UWW_1A_U01, UWW_1A_U03, UWW_1A_U04, UWW_1A_U05, UWW_1A_U06, UWW_1A_U07, UWW_1A_U08, UWW_1A_U09, UWW_1A_U12, UWW_1A_U14 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C30_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | UWW_1A_K02, UWW_1A_K01, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
UWW_1A_C30_K02 Student jest świadom skutków działalności w zakresie prawidłowego planowania upraw roślin warzywnych, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz przestrzega zasady etyki zawodowej. | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K04, UWW_1A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-A-2 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C30_W01 Student zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń sadowniczych. | 2,0 | |
3,0 | student zna podstawowe założenia dotyczące wyboru terenu, wykonania analiz warunków klimatyczno-glebowych w celu zaplanowania nasadzeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_W02 Zna zasady funkcjonowania upraw w pierwszych latach po posadzeniu. | 2,0 | |
3,0 | student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania sadów w pierwszych latach po posadzeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_W03 Student zna zasady projektowania upraw warzywnych amatorskich i wielkotowarowych w oparciu o prawidłowe zmianowanie i płodozmian. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował zasadę projektowania upraw warzywnych w oparciu o zmianowanie i płodozmian. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C30_U01 Potrafi wykonać kosztorys do projektowania technicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykonać kosztorys do projektowania technicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_U02 Potrafi analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym analizować wiadomości dotyczące ukształtowania terenu, gleby i klimatu dla wyboru odpowiednich gatunków roślin do sadu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_U03 Potrafi wykorzystać programy komputerowe do projektowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać programy komputerowe do zaprojektowania sadu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_U04 Potrafi zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania nowych plantacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym zastosować wiadomości dotyczące odmian i gatunków do planowania działalności młodego sadu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_U05 Student projektuje uprawy amatorskie i wielkotowarowe warzyw. Prawidłowo dobiera odmiany do konkretnej uprawy. | 2,0 | |
3,0 | Student projektuje uprawy wielkotowarowe i amatorskie warzyw. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C30_K01 Odpowiednio określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu. | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym określa priorytety służące do realizacji zamierzonego celu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C30_K02 Student jest świadom skutków działalności w zakresie prawidłowego planowania upraw roślin warzywnych, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz przestrzega zasady etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Student osiągnął efekty związane z przedmiotem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PIENIĄŻEK S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2000
- REJMAN A., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 1994
- ŻURAWICZ E., Pomologia, PWRiL, Warszawa, 2003
- Orłowski M., Kołta E., Uprawa warzyw, Brasika, Szczecin, 1999
- Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wyd. Uniw. Przyr. we Wrocławiu, Wrocław, 2007
Literatura dodatkowa
- Hasło Ogrodnicze, Sad Nowoczesny, 2012