Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Nawadnianie winnic, sadów i jagodników:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nawadnianie winnic, sadów i jagodników | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza podstawowo z zakresu technologii produkcji roślinnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze stanem i bilansem zasobów oraz potrzeb wodnych. Charakterystyka systemów i metod sterowania nawadnianiem stosowanych w winnicach, sadach i jagodnikach. Organizacja produkcji w warunkach nawadniania. |
C-2 | Poznanie metod obliczania bilansu wodnego określonego obszaru. Ocena potrzeb wodnych i obliczenie jednorazowych i sezonowych norm nawadniania. Zaprojektowanie systemu nawadniania dla wybranego gospodarstwa ogrodniczego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczanie bilansu wodnego gleby i rośliny. Obliczanie wielkości jednorazowej i sezonowej dawki nawadniania i głębokości zwilżenia gleby. | 6 |
T-A-2 | Sporządzenie ramowego harmonogramu nawadniania w oparciu o wybraną metodę sterowania nawadnianiem | 4 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie projektu nawadniania dla wybranego gospodarstwa ogrodniczego. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka czynników przyrodniczych kształtujących wzrost, rozwój i plonowanie roslin. Zasoby wodne i potrzeby wodne, bilans zasobów i potrzeb wodnych. Wybrane zagadnienia prawne związane z gospodark wodną i nawadnianiem roślin. Rozwój technik i systemów poboru wody i nawadniania w ujęciu historycznym. | 6 |
T-W-2 | Gospodarka wodna roślin i gleby | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka systemów nawadniania i metod sterowania nawadnianiem. Eksploatacja i konserwacja urządzeń do nawadniania. Nowoczesne rozwiązania wykorzystywane do poprawy efektywności wykorzystania wody przez rosliny z nawadniania. | 10 |
T-W-4 | Potrzeby wodne i zasady nawadniania winorosli, roślin sadowniczych i jagodników | 6 |
T-W-5 | Efekty przyrodniczo-ekonomiczne i opłacalność nawadniania. Organizacja produkcji w warunkach nawadniania. | 4 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń | 12 |
A-A-3 | Konsultacje | 8 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Wykonanie i zaliczenie projektu | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C10_W01 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych procesów życiowych roślin ogrodniczych związanych z ich fizjologią. | UWW_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C10_W02 Student ma wiedzę z zakresu metod i technologii produkcji ogrodniczej, które zapewniają uzyskanie plonów wysokiej jakości. | UWW_1A_W13 | — | — | C-2 | T-L-1, T-A-2, T-W-3, T-W-5, T-A-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C10_U01 Umie stosować metody służące przeciwdziałaniu abiotycznym zagrożeniom w uprawach ogrodniczych. | UWW_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C10_U02 Student potrafi krytycznie analiować funkcjonowanie gospodarstwa ogrodniczego, pod względem zastosowanych metod i technologii produkcji, umie stosować je w praktyce. | UWW_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1 |
UWW_1A_C10_U03 Student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań i raportów. | UWW_1A_U13 | — | — | C-2 | — | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C10_K01 Student jest zdolny do zauważenia związków, jakie istnieją pomiędzy zrównoważonym gospodarowaniem wodą poprzez nawadnianie a wielkością i jakością plonów roślin. Jest zdolny do rozwiązywania, poprzez pracę grupową, problemów występ8ujących w tym obszarze wiedzy. | UWW_1A_K02, UWW_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-L-1, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C10_W01 Student ma wiedzę w zakresie podstawowych procesów życiowych roślin ogrodniczych związanych z ich fizjologią. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo definiuje podstawowe zagadnienia dotyczące czynników kształtujących wzrost i rozwój roślin. Posiada podstawowa wiedze z zakresu gospodarki wodnej gleby i roślin. Definiuje znaczenie potrzeb wodnych roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C10_W02 Student ma wiedzę z zakresu metod i technologii produkcji ogrodniczej, które zapewniają uzyskanie plonów wysokiej jakości. | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową dotyczącą systemów nawadniania i metod sterowania tym zabiegiem. Potrafi zdefiniować podstawowe zasady nawadniania winorośli, sadów i jagodników. Posiada podstawowową wiedzę o organizacji produkcji w warunkach nawadniania oraz uzyskiwanych efektach produkcyjno-ekonomicznych. Posiada wiedzę niezbędną do do wyliczenia sezonowej i jednorazowej dawki nawadniania, sporządzenia harmonogramu nawadniania oraz wykonania w ogólnym zarysie projektu nawadniania wymienionych roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C10_U01 Umie stosować metody służące przeciwdziałaniu abiotycznym zagrożeniom w uprawach ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność zdefiniowania zagrożeń ze strony srodowiska, które maja wpływ na wzrost, rozwój oraz plonowanie winorośli, sadów oraz jagodników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C10_U02 Student potrafi krytycznie analiować funkcjonowanie gospodarstwa ogrodniczego, pod względem zastosowanych metod i technologii produkcji, umie stosować je w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność doboru i ogólnej charakterystyki systemów nawadniania stosowanych w gospodarstwach ogrodniczych. Umie zdefiniować podstawowe zasady nawadniania stosowane w winnicach, sadach i jagodnikach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C10_U03 Student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań i raportów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie dobiera metody obliczania potrzeb i dawek nawadniania dla wybranej grupy roślin.. Częściowo wykorzystuje podstawowe narzędzia do projketowania systemu nawadniania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C10_K01 Student jest zdolny do zauważenia związków, jakie istnieją pomiędzy zrównoważonym gospodarowaniem wodą poprzez nawadnianie a wielkością i jakością plonów roślin. Jest zdolny do rozwiązywania, poprzez pracę grupową, problemów występ8ujących w tym obszarze wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązania prostych problemów związanych ze stosowaniem nawadniania w uprawach winorośli, sadów i jagodników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk ST., Nowak L., Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006
- Marcilonek S., Eksploatacja urządzeń melioracyjnych, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1994
Literatura dodatkowa
- Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, SGGW, Warszawa, 1999
- Jeznach J., Przyrodnicze problemy nawodnień, Postępy Nauk Rolniczych, Warszawa, 2005, 3
- Jeznach J., Techniczne problemy nawadniania, Postępy Nauk Rolniczych, Warszawa, 2005, 3