Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy produkcji roślinnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy produkcji roślinnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące gleboznawstwa, systematyki roślin oraz chemii mineralnego żywienia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z biologią wzrostu i rozwoju, fizjologią plonowania oraz wymaganiami siedliskowymi roślin uprawnych. |
C-2 | Umiejętność doboru optymalnych warunków siedliskowych do uprawy wybranych grup roślin uprawnych. |
C-3 | Poznanie podstaw agrotechniki wybranych grup roślin uprawnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów ze układaniem zmianowań, obliczaniem struktury zasiewów oraz planowaniem agrotechniki w zmianowaniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin zbożowych. | 2 |
T-A-2 | Znaczenie gospodarcze, podział i hcarakterystyka przyrodnicz - użytkowa, podstawy agrotechniki roślin okopowych. | 2 |
T-A-3 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podstawy agrotechnki roślin przemysłowych. | 2 |
T-A-4 | Znaczenie gospodarcze, podział i charakterystyka przyrodniczo - użytkowa, podsatwy agrotechniki roślin motylkowych. | 3 |
T-A-5 | Charakterystyka ważniejszych gatunków chwastów występujących na polach uprawnych. Sposoby ich zwalczania. | 2 |
T-A-6 | Szeregowanie roślin w elementy zmianowania. Obliczanie struktury zasiewów. | 2 |
T-A-7 | Układanie zmianowań dla różnych kompleksów glebowych. Planowanie agrotechniki w zmianowaniu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biologiczne podstawy produkcyjności roślin. Czynniki przyrodnicze i antropogeniczne siedliska roślin uprawnych. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka produkcji roślinnej. Wymagania przyrodnicze roślin uprawnych. | 2 |
T-W-3 | teoretyczne podstawy uprawy roli. Nowe kierunki i poglądy na uprawę roli. Specyfika uprawy rożnych typów gleb. | 3 |
T-W-4 | Podstawy nawożenia i żywienia roślin. Ogólna charakterystyka nawozów stosowanych w uprawie polowej | 2 |
T-W-5 | Zasady pielęgnowania roślin uprawnych. | 2 |
T-W-6 | Charakterystyka siewu i sadzenia roślin uprawnych. | 2 |
T-W-7 | Przyrodnicze podstawy i elementy zmianowania. Nowe poglądy dotyczące zmianowań. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metody eksponujące |
M-3 | Metody problemowe - dyskusja problemowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny częściowy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny całościowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji ogrodniczej i rolniczej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew, sadzenie, pielęgnowanie roślin oraz zmianowanie i płodozmiany. | UWW_1A_W08, UWW_1A_W09, UWW_1A_W13, UWW_1A_W12 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizy potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych w zróżnicowanych warunkach siedliska. Student posiada umiejetność zaplanowania prawidłowej technologii uprawy roślin ogrodniczych. | UWW_1A_U06, UWW_1A_U09 | — | — | — | — | — | — |
UWW_1A_C02_U02 Student posiada umiejętność układania zmianowań w uprawie roślin ogrodniczych. | UWW_1A_U02, UWW_1A_U05 | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C02_K01 Student ma świadomość ryzyka i skutków związanych z produkcja roślinną | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03, UWW_1A_K05 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C02_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie produkcji ogrodniczej i rolniczej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, nawożenie, siew, sadzenie, pielęgnowanie roślin oraz zmianowanie i płodozmiany. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zna znaczenie gospodarcze i podstawy agrotechniki wszystkich grup roślin uprawnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C02_U01 Student posiada umiejętności analizy potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych w zróżnicowanych warunkach siedliska. Student posiada umiejetność zaplanowania prawidłowej technologii uprawy roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność oceny potrzeb pokarmowych roślin ogrodniczych. Częściowo potrafi zaplanować technologię uprawy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
UWW_1A_C02_U02 Student posiada umiejętność układania zmianowań w uprawie roślin ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady układania zmianowań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Karczmarczyk S. (red.) Agrotechnika roślin uprawnych. wyd. AR Szczecin, Agrotechnika roślin uprawnych., AKademia Rolnicza, Szczecin, 2005
- Karczmarczyk S. (red.), Podstawy Produkcji Roślinnej, Akademia Rolnicza n, Szczecin, 1997, ISbN 83-86521-39-2
Literatura dodatkowa
- Domańska H. (red.), Ogólna uprawa roli i roślin - materiały pomocnicze do ćwiczeń, PWN, Warszawa, 1992, ISBN 83-01-08594-0
- Byszewski W., Haman J., Gleba, roślina,maszyna, PWN, Warszawa
- Rojek S., Chmura K., Podstawy Rolnictwa, Akademia Rolnicza, Wrocław, 1997, ISBN 83-85582-48-7
- Jabłońska - Urbaniak T., Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW, Warszawa, 2009