Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy ekologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uprawa winorośli i winiarstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z gleboznawstwa, chemii, klimatologii i botaniki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie Studentom podstawowej wiedzy z zakresu ekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego pod względem jego zasobów roślinnych, zwierzęcych, walorów przyrodniczych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ekologia jako dziedzina naukowa, czyli obrona terminu ekologii przed nadużywaniem. Analiza róznych przykładów nieprawidlowego stosowania tego tereminu. | 2 |
T-A-2 | Stosunek człowieka do srodowiska w czasie. Zachowanie wartości środowiska. | 2 |
T-A-3 | Przyrost ludności i problem jej wyżywienia. | 2 |
T-A-4 | Urbanizacja i jej skutki dla środowiska. | 2 |
T-A-5 | Zasoby przyrody i ich ochrona. | 2 |
T-A-6 | Stan środowiska i jego wpływ na zdrowie. | 2 |
T-A-7 | Przykłady zakłócenia równowagi ekologicznej w wyniku działalności człowieka. | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja ekologii. Zakres ekologii. Zasady i pojęcia dotyczące ekologii. Związek ekologii z biologią i innymi naukami. Zakres i podział ekologii. | 3 |
T-W-2 | Pojęcie siedliska i środowiska. Rodzaje środowisk. Kryteria ich podziału. Środowisko człowieka. Rodzaje nisz ekologicznych. | 3 |
T-W-3 | Cel i metody ochrony przyrody i ochrony środowiska i ich związek z ekologią. | 3 |
T-W-4 | Czynniki ekologiczne, ich klasyfikacja, oddziaływanie energii na środowisko. Światło a aktywność organizmów. Ciepło - oddziaływanie na środowisko i organizm. | 3 |
T-W-5 | Ekologia organizmu.Tolerancja ekologiczna organizmu. Prawa ekologiczne dotyczące czynników ograniczających – prawo Liebiga i prawa Shelforda. | 4 |
T-W-6 | Rośliny jako fitoindykatory warunków siedliskowych. | 3 |
T-W-7 | Interakcje dodatnie między organizmami. | 4 |
T-W-8 | Interakcje ujemne między organizmami. | 3 |
T-W-9 | Filozofia ekologiczna a dominująca filozofia materialistyczna. Etyka ekologiczna. | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział Studenta w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji na zajęcia | 15 |
A-A-4 | czytanie wskazanej literatury | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział Studenta w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta. | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie Studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej. | 10 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie przez Studenta części wstępnej do wykładu | 5 |
A-W-6 | Przygotowanie przez Studenta prezentacji multimedialnej. | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Film |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność Studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Potwierdzenie obecności Studenta na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej przez Studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C01_W01 Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. | UWW_1A_W03, UWW_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-9 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C01_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów. | UWW_1A_U18, UWW_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWW_1A_C01_K01 Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | UWW_1A_K01, UWW_1A_K02, UWW_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-W-8 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C01_W01 Student zna podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie (takie jak wzajemne relacje pomiędzy organizmami oraz organizmami a środowiskiem), zna skutki jakie te relacje powodują w środowisku. Student potrafi zidentyfikować wybrane zjawiska zachodzące w biosferze dotyczące umiejscowienia poszczególnych organizmów, populacji. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie oraz zna w nieznacznym stopniu skutki jak te relacje zmieniają środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C01_U01 Student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy informacji pochodzących z róznych źródeł. Potrzafi zinwentaryzować i waloryzować zasoby przyrody. Zna prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie okreslania oraz prawidłowe zasady funkcjonowania ekosystemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWW_1A_C01_K01 Student potrafi dostrzec potrzebę ciągłego pobłębiania wiedzy, kierując się rozwojem dziedzin nauki, wykorzystując je w szybszym wykrawaniu powierzonych przez pracodawcę obowiązków | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dostrzec potrzebę pobłębiania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii., Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz, 1999
- Wiąckowski St., Ekologia ogólna., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 1998, I
Literatura dodatkowa
- Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Warszawa, 1996
- Umiński T., Ekologia, Środowisko, Przyroda, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1995