Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (S1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,49zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki w zakresie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
15
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.2
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4konsultacje z nauczycielem.3
31
wykłady
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
UWW_1A_W02C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
UWW_1A_U18, UWW_1A_U01C-1, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
UWW_1A_K02, UWW_1A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B01_W01
Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
UWW_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002
  2. Grzegorczyk J., Matematyka, cz. I-II, Oficyna Wyd. Polit. Warszawskiej, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśników, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004
  2. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, Wyd. AR, Szczecin, 2001
  3. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, Wyd. AR, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.4
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.2
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.4
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.4
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.3
T-W-2Działania na wektorach.3
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.2
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział studenta w zajęciach15
A-A-2samodzielne rozwiązywanie zadań.8
A-A-3przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4konsultacje z nauczycielem.3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział studenta w wykładach10
A-W-2praca własna studenta - studiowanie treści wykładów10
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_B01_W01Student definiuje pojęcia matematyczne i statystyczne oraz rozwiązuje zadania matematyczne i formułuje hipotezy statystyczne z zakresu nauk o środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Cel przedmiotuC-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
Treści programoweT-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_B01_U01Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U18student posiada umiejętność wyszukiwania i analizy potrzebnych informacji w celu sporządzania prostych opracowań naukowych
UWW_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej i winiarskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności analizy matematycznej i stosowania testów statystycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaUWW_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
UWW_1A_K05Student bierze odpowiedzialność za podejmowane działania, przestrzega zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności rozwiązywania zagadnień formuowanych w postaci opisu algebraicznego.
C-2Przedstawianie graficzne najważniejszych funkcji matematycznych.
C-3Zrozumienie podstawowych pojęć statystyki opisowej.
C-4Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników.
Treści programoweT-A-1Działania na macierzach, obliczanie wyznaczników macierzy.
T-A-2Rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-3Działania na wektorach, iloczyn wektorowy i skalarny.
T-A-4Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.
T-A-5Zaliczenie ćwiczeń z matematyki
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-2Działania na wektorach.
T-W-3Najważniejsze rodzaje funkcji matematycznych i ich wykresy.
T-W-4Zaliczenie wykładów z matematyki.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdziań pisemny wymagający rozwiązania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5
4,0
4,5
5,0