Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przyrodnicze podstawy leśnictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe zagadnienia z dziedziny przyrodniczej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki lesnej oraz roli ekoliogicznej lasu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Las jako system ekologiczny, jego funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w Polsce - struktura zasobów leśnych | 2 |
T-W-2 | Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Regionalizacja przyrodniczo-leśna | 2 |
T-W-4 | Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu. | 2 |
T-W-5 | Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe. | 2 |
T-W-6 | Wpływ zadrzewień na poprawę środowiska | 2 |
T-W-7 | Zadrzewienia w krajowym programie zwiekszania lesistości | 2 |
T-W-8 | Szkodniki leśne. Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej | 11 |
A-W-5 | czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-6 | aktywnośc na zajęciach | 7 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | praca w grupach |
M-2 | metoda problemowa |
M-3 | wyklad informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aktywnośc |
S-2 | Ocena formująca: ocen pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: ocena ze spawdzianu w formie pisemnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W01 TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podsatwową wiedzę w zakresie gospodarki lesnej i jego funkci przyrodniczej | TRL_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizoaniu części wykładowej przedmiotu będzie posaidał umiejetnosc pozyskiwania informacji z literaturyo gospodarce lesnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretowac i wyciagac z nich wnioski. wykaże także znajomośc systemów i stosowanych w hodowli lasu | TRL_1A_U01, TRL_1A_U10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O12-1aaaa_K01 student po zrealizowaniu cześci wykładowej przedmiotu bedzie mial świadomosc roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce lesnej | TRL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_W01 TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podsatwową wiedzę w zakresie gospodarki lesnej i jego funkci przyrodniczej | 2,0 | Student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń |
3,0 | Student zna podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | |
3,5 | Student zna nieliczne zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | |
4,0 | Student zna podstawowe w stopniu dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | |
4,5 | Student zna podstawowe w stopniu dobrym plus zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń | |
5,0 | Student zna podstawowe w stopniu bardzo dobrym zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, funkcjonowania i zagrożeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O01-2_U01 TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizoaniu części wykładowej przedmiotu będzie posaidał umiejetnosc pozyskiwania informacji z literaturyo gospodarce lesnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretowac i wyciagac z nich wnioski. wykaże także znajomośc systemów i stosowanych w hodowli lasu | 2,0 | student nie wykazuje znajomości sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury |
3,0 | student wykazuje jedynie podstawową znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury | |
3,5 | student wykazuje nieznaczną znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury | |
4,0 | student wykazuje w stopniu dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury | |
4,5 | student wykazuje w stopniu dobrym plus znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury | |
5,0 | student wykazuje w stopniu bardzo dobrym znajomość sposobów, metod i systemów stosowanych w hodowli lasu oraz właściwości jego struktury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O12-1aaaa_K01 student po zrealizowaniu cześci wykładowej przedmiotu bedzie mial świadomosc roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce lesnej | 2,0 | Student nie ma świadmości gospodarczej i ekologicznej dla funkcjonowania człowieka |
3,0 | Student ma jedynie podstawą świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka | |
3,5 | Student ma niewielką świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka | |
4,5 | Student ma w stopniu dobrym plus świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka | |
5,0 | Student ma w stopniu bardzi dobrym świadmość gospodarczą i ekologiczną dla funkcjonowania człowieka |
Literatura podstawowa
- Szymański S., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
- Smuyrzyński E., Hodowla lasu, PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Falencka-Jablońska I., Zagrożenie srodowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1998