Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>, Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania elementów maszyn, podstawy eksploatacji maszyn i pojazdów, podstawy fizyki, chemii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształcenie umiejętności poprawnego rozpoznania zagrożeń stwarzanych przez maszyny i urzadzenia stosowane w rolnictwie |
C-2 | Poznanie możliwości przeciwdziałania różnorodnym zagrożeniom środowiska na etapie projektowania, wytwarzania i eksploatacji |
C-3 | Poznanie praktycznie stosowanych sposobów ograniczenia ujemnego wpływu szeroko rozumianej techniki na środowisko przyrodnicze |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ustawodawstwo i rozporządzenia krajowe oraz dyrektyw UE w zakresie ochrony wód, gleby i powietrza, jako główne kryteria oceny jakości rozwiązań technicznych i technologicznych w rolnictwie i leśnictwie | 2 |
T-W-2 | Analiza aktualnych zagrożeń środowiska przyrodniczego wynikających z pozarolniczych i rolniczych procesów produkcyjnych, wdrażania nowych technologii wytwarzania dóbr konsumpcyjnych oraz urbanizacji miast i terenów wiejskich | 3 |
T-W-3 | Zagadnienia „czystej technologii” i „czystej produkcji” w strategii zrównoważonego rozwoju – najlepsze dostępne techniki (BAT – Best Available Technique), nadawanie certyfikatów dotyczących jakości, zarządzanie środowiskiem zgodnie z normami ISO 14000, dyrektywy IPPC (Integrate Pollution Prevention and Control) | 4 |
T-W-4 | Technika w procesie ochrony powietrza – rodzaje i klasyfikacja zanieczyszczeń, metody monitorowania i pomiaru zanieczyszczeń powietrza, przykładowe rozwiązania technologiczne sposobów usuwania, neutralizacji i zagospodarowania gazów cieplarnianych, pyłów oraz metody eliminacji dioksyn | 5 |
T-W-5 | Ochrona ekosystemów wodnych i wód. Technika w oczyszczaniu wód – oczyszczalnie przydomowe i komunalne, stopnie oczyszczania (mechaniczne, biologiczne, fizykochemiczne i chemiczne). Racjonalizacja wykorzystania wód | 5 |
T-W-6 | Technika w ochronie gleb. Nowe technologie w produkcji roślinnej. Rekultywacja gleb i renatulizacja terenów poprodukcyjnych (składowiska, hałdy, wysypiska, tereny zdegradowane po zakładach produkcyjnych)ł | 4 |
T-W-7 | Recykling materiałowy i obiektowy jako sposób ograniczenia ujemnego wpływy techniki na środowisko przyrodnicze. Utylizacja i recyrkulacja odpadów przemysłowych, komunalnych, porolniczych, poeksploatacyjnych | 6 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne przedmiotu. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Konsultacje | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 10 |
A-W-3 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-4 | Studiowanie dostępnej bibliografi. | 16 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją |
M-2 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych. |
S-3 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O12-2_W01 Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska) oraz ma wiedzę na temat jej wpływu na środowisko naturalne | TRL_1A_W26 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O12-2_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska występujacych w rolniczym środowisku pracy oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu | TRL_1A_U01, TRL_1A_U29, TRL_1A_U24, TRL_1A_U19, TRL_1A_U25 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O12-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w technice rolniczej i leśnej, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O12-2_W01 Ma wiedzę z zakresu infrastruktury obszarów wiejskich (w szczególności dotyczacej ochrony środowiska) oraz ma wiedzę na temat jej wpływu na środowisko naturalne | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (nie potrafi jej rozpoznać i scharakteryzować) |
3,0 | Student ma wystarczającą wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać i scharakteryzować) | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać, scharakteryzować i podać przykłady zastosowania) | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania i opisać warunki eksploatacji) | |
4,5 | Student ma szeroką wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na środowisko naturalne) | |
5,0 | Student ma dogłębną wiedzę na temat infrastruktury obszarów wiejskich dotyczacej ochrony środowiska i jej eksploatacji (potrafi ją rozpoznać, scharakteryzować, podać przykłady zastosowania, opisać wpływ warunków eksploatacji na środowisko naturalne, zaproponować i uzasadnić zastosowanie technologie) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O12-2_U02 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji zagrożeń środowiska występujacych w rolniczym środowisku pracy oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych technologii zapobiegajacych ich wystepowaniu lub minimalizowaniu | 2,0 | Student nie potrafi skorzystać z dostepnych źródeł literaturowych na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania |
3,0 | Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania | |
3,5 | Student w stopniu podstawowym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w stopniu podstawowym) | |
4,0 | Student w stopniu dobrym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom) | |
4,5 | Student umiejętnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom ochrony środowiska i podejmuje decyzje o ich wyborze) | |
5,0 | Student swobodnie dobiera i posługuje się dostępnymi źródłami informacji na temat zagrożeń w rolniczym środowisku pracy i technik im zapobiegania (analizuje zebrane informacje w zależnosci od wymagań stawianym technikom ochrony środowiska i podejmuje decyzje o ich wyborze, podaje różne możliwe rozwiązania) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O12-2_K01 Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat zagrożeń środowiska występujących w technice rolniczej i leśnej, ich wpływu na środowisko natutalne, technologiom ich zapobiegania oraz konieczności dalszego dokształcania | 2,0 | Student nie ma świadomości posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny |
3,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania. | |
3,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiazywaniu najprostszych zagadnień | |
4,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, wymaga pomocy przy rozwiązywaniu skomplikowanych zagadnień | |
4,5 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiązywaniu zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii | |
5,0 | Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat zagrożeń występujących w rolniczym środowisku pracy, technik ochrony środowiska i ich wpływu na środowisko naturalne, potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, pracuje w grupie, nie wymaga pomocy przy rozwiazywaniu skomplikowanych zagadnień, jest świadomy szybkiego rozwoju technologii i konieczności dokształcania |
Literatura podstawowa
- Dobrzańska B, Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2008
- Zabłocki Z, Pozarolnicze obciążenia środowiska, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1998
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002