Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Technika ogrodnicza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technika ogrodnicza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zalecana znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin, części maszyn i maszynoznawstwa ogółnego, maszyn rolniczych oraz gospodarki wodnej |
W-2 | Student posiada wiedzę w zakresie budowy maszyn. |
W-3 | Potrafi czytać rysunki techniczne. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ogólną budową, zasadami działania i eksploatacji oraz oceną kosztów pracy maszyn i sprzętu do wykonywania prac ziemnych i melioracyjnych |
C-2 | Zapoznanie z budową, przeznaczeniem i zasadami doboru narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie. |
C-3 | Umiejetność korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. |
C-4 | Umiejetność odpowiedniego doboru maszyn i urzadzeń stosowanych w ogrodnictwie uwzględniając warunki glebowe, organizacyjne i ekonomiczne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki glebowe, organizacyjne i ekonomiczne w gospodarstwach ogrodniczych. Warunki pracy elementów roboczych narzędzi, maszyn i urządzeń ogrodniczych. Techniki stosowane w uprawach międzyrzędowych. Pielęgnacja terenów zielonych. Nawadniane roślin. Zbiór owoców i warzyw. Maszyny i urządzenia do czyszczenia, sortowania i kalibrowania. Jednostki napędowe, ciągniki i mikrociągniki stosowane w technice ogrodniczej. Zasady przeprowadzania konserwacji i przeglądów sprzętu ogrodniczego. Środki transportu i zasady jego doboru. Techniki w uprawach szklarniowych. | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje. | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury i przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie prezentacji nawiązujących do tematyki prezentowanej na wykładach. | 12 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady, prezentacje multimedialne połączone z dyskusją |
M-2 | Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie, |
M-3 | Metoda praktyczna: pokaz, |
M-4 | Prezentacja. |
M-5 | Metoda aktywizująca - dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-1_W01 Ma uporządkowany określony zakres wiedzy z gleboznawstwa i mechaniki gleby, rozumie budowe i zasady działania pojazdów oraz ich charakterytyk technicznych | TRL_1A_W06, TRL_1A_W21, TRL_1A_W22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TRL_1A_O11-1_W02 Efektem jest zapoznanie sie studentów z rysunkiem technicznym stosowanym w schematach maszyn i urządzeń ogrodniczych, poznanie części maszyn stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych, oraz zaznajomienie sie z budowa maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej. | TRL_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-2, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, ma umiejętności dalszego zawodowego samokształcenia się oraz potrafi dobierać i racjoalnie użytkować maszyny | TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TRL_1A_O11-1_U02 Efektem kształcenia jest umiejętność czytania rysunków technicznych maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie, korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | TRL_1A_U01, TRL_1A_U03 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1 | M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O11-1_K01 Rozumie potrzebę dalszego pogłębiania umiejetności i wiedzy, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | TRL_1A_K01, TRL_1A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
TRL_1A_O11-1_K02 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K02 | — | — | C-3, C-4 | T-W-1 | M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-1_W01 Ma uporządkowany określony zakres wiedzy z gleboznawstwa i mechaniki gleby, rozumie budowe i zasady działania pojazdów oraz ich charakterytyk technicznych | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczona podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O11-1_W02 Efektem jest zapoznanie sie studentów z rysunkiem technicznym stosowanym w schematach maszyn i urządzeń ogrodniczych, poznanie części maszyn stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych, oraz zaznajomienie sie z budowa maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji ogrodniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-1_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, ma umiejętności dalszego zawodowego samokształcenia się oraz potrafi dobierać i racjoalnie użytkować maszyny | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O11-1_U02 Efektem kształcenia jest umiejętność czytania rysunków technicznych maszyn i urządzeń stosowanych w ogrodnictwie, korzystania z najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O11-1_K01 Rozumie potrzebę dalszego pogłębiania umiejetności i wiedzy, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną | 2,0 | |
3,0 | Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O11-1_K02 Student ma świadomość stosowania najnowszych rozwiązań technicznych stosowanych w maszynach i urządzeniach ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Maszyny i ciagniki rolnicze - budowa, przeznaczenie, PIMR Poznan, Poznan, 2005
- Dreszer in., Maszyny rolnicze, PIMR Poznan, Poznan, 2008
- Katalogi maszyn rolniczych i ogrodniczych
- Portale WWW dot. narzędzi i maszyn ogrodniczych., WWW
Literatura dodatkowa
- Czasopismo: atr express (aktualnosci techniki rolniczej), Boomgaarden Medien Sp. z o.o., Koscielec
- Czasopismo: Nowoczesne Rolnictwo, Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych w Poznaniu, Poznan
- Czasopismo: Rolniczy Przeglad Techniczny, Agencja Promocji Rolnictwa i Agrobiznesu „APRA”, Osielsko