Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Elektrotechnika i elektronika w pojazdach i maszynach rolniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektrotechnika i elektronika w pojazdach i maszynach rolniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wiesław Janicki <Wieslaw.Janicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Matuszak <Krzysztof.Matuszak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z elektrotechniki, elektroniki i automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania układów i urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych w pojazdach i maszynach rolniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach.3
T-A-2Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych. Czujniki i przetworniki pomiarowe.3
T-A-3Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze. Układy sterowane elektronicznie.3
T-A-4Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji. Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.3
T-A-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach. Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych.3
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze.3
T-W-3Układy sterowane elektronicznie. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji.3
T-W-4Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.3
T-W-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnien ćwiczeniowych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnien wykładowym we własnym zakresie20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O08-2_W01
ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
TRL_1A_W18C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O08-2_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
TRL_1A_U01C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O08-2_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O08-2_W01
ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O08-2_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O08-2_K01
Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień

Literatura podstawowa

  1. Herner A., Riehl H-J., Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Materiały dostarczane przez prowadzącego w formie elektronicznej

Literatura dodatkowa

  1. Chochowski A., Elektrotechnika z automatyką, WSiP, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach.3
T-A-2Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych. Czujniki i przetworniki pomiarowe.3
T-A-3Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze. Układy sterowane elektronicznie.3
T-A-4Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji. Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.3
T-A-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach. Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych.3
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze.3
T-W-3Układy sterowane elektronicznie. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji.3
T-W-4Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.3
T-W-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnien ćwiczeniowych20
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnien wykładowym we własnym zakresie20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O08-2_W01ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, oobiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, maszynoznawstwa leśnego,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W18ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, obejmującą pole elektryczne i magnetyczne, obwody prądu stałego oraz przemiennego jednofazowego i trójfazowego, obliczenia obwodów elektrycznych, pomiary podstawowych wielkości elektrycznych, maszyny elektryczne, instalacje elektryczne, ochronę przeciwporażeniową, wytwarzanie, przesyłanie i użytkowanie energii elektrycznej, układy elektroniczne i ich elementy, energoelektronikę, w tym przydatną i niezbędną do eksploatacji urządzeń elektrycznych i elektronicznych występujących w rolnictwie i leśnictwie;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania układów i urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych w pojazdach i maszynach rolniczych.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach. Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach.
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze.
T-A-2Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych. Czujniki i przetworniki pomiarowe.
T-W-3Układy sterowane elektronicznie. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji.
T-A-3Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze. Układy sterowane elektronicznie.
T-A-4Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji. Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-4Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
T-A-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy
3,0Student posiada podstawową wiedzę, ale nie potrafi jej zastosować.
3,5Student posiada wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
4,0Student posiada wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
4,5Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją zastosować w stopniu podstawowym.
5,0Student posiada zaawansowaną wiedzę, potrafi ją swobodnie zastosować.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O08-2_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania układów i urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych w pojazdach i maszynach rolniczych.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach. Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach.
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze.
T-A-2Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych. Czujniki i przetworniki pomiarowe.
T-W-3Układy sterowane elektronicznie. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji.
T-A-3Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze. Układy sterowane elektronicznie.
T-A-4Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji. Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-4Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
T-A-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnych umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
3,5Student posiada ponad podstawowe (połowiczne) umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresuelektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
4,5Student posiada prawie pełne umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu elektrotechniki i elektroniki w pojazdach rolniczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O08-2_K01Aktywna i kreatywna postawa w określaniu priorytetów i rozwiązywaniu postawionych zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu praktycznych aspektów wykorzystania układów i urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych w pojazdach i maszynach rolniczych.
Treści programoweT-W-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach. Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych.
T-A-1Wiadomości wprowadzające. Źródła energii elektrycznej w pojazdach.
T-W-2Czujniki i przetworniki pomiarowe. Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze.
T-A-2Podstawowe układy elektryczne stosowane w pojazdach i maszynach rolniczych. Czujniki i przetworniki pomiarowe.
T-W-3Układy sterowane elektronicznie. Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji.
T-A-3Sterowniki i nastawniki. Elementy wykonawcze. Układy sterowane elektronicznie.
T-A-4Urządzenia sterujące z samodiagnozowaniem. Adaptacyjne układy regulacji. Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-4Komputery pokładowe pojazdów i maszyn rolniczych. Transmisja danych.
T-W-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
T-A-5Magistrale systemowe. Układy diagnostyczne. Testery układów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Pokaz
M-4Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdziany wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej i kreatywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejętności
3,0Student wykazuje zainteresowanie zdobywaniem wiedzy, pracuje samodzielnie, nie wykazuje chęci do pracy w zespole
3,5Kompetencje pośrednie między 3 a 4
4,0Pracuje chętnie w zespole, służy radą innym, wykazuje zdolność do wykorzystywania posiadanej wiedzy ogólnej w prowadzeniu dyskusji nad prezentowanymi przez innych studentów zagadnieniami
4,5Kompetencje pośrednie między 4 a 5
5,0Student bardzo kreatywny, zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejętności, co przejawia się dociekliwością w analizowaniu i dyskutowaniu omawianych zagadnień