Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały eksploatacyjne w rolnictwie i leśnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy materiałoznawstwa oraz technik kształtowania warstwy wierzchniej elementów maszyn.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu użytkowania oraz obsługiwania obiektów technicznych w rolnictwie i leśnictwie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
C-3Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych w zależności od stawianych wymagań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Powietrze oraz woda jako materiał eksploatacyjny – właściwości, zastosowanie4
T-W-4Środki myjące – rodzaje, właściwości2
T-W-5Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-6Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-9Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
TRL_1A_W16, TRL_1A_W23C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U13C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_W01
Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O03-2_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zwierzycki W, Oleje, paliwa i smary dla motoryzacji i przemysłu, ITE, Radom, 2001
  2. Hebda M, Procesy tarcia, smarowania i zużywania maszyn, Warszawa-Radom, 2007
  3. Baczewski K., Kołdoński T., Paliwa do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Blicharski M, Inżynieria powierzchni, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 2009
  2. Dobrzański L.A, Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo - materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych2
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia2
T-W-3Powietrze oraz woda jako materiał eksploatacyjny – właściwości, zastosowanie4
T-W-4Środki myjące – rodzaje, właściwości2
T-W-5Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości4
T-W-6Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw4
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju4
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział3
T-W-9Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział4
T-W-10Zaliczenie pisemne przedmiotu.1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Studiowanie dostępnej bibliografi.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego z przedmiotu16
A-W-4Konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_W01Ma wiedzę z zakresu materialów eksploatacyjbych stosowanych w technice rolniczej i leśnej oraz ma wiedzę na temat ich prawidłowej eksploatacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W16ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z obszaru nauki o materiałach, obejmującą strukturę i właściwości materiałów technicznych, stale, staliwa i żeliwa, stopy metali nieżelaznych, metalurgię proszków, tworzywa sztuczne, materiały ceramiczne i węglowe, kompozyty, drewno i inne materiały naturalne, niezbędną dla właściwego stosowania materiałów w technice rolniczej i leśnej;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-3Powietrze oraz woda jako materiał eksploatacyjny – właściwości, zastosowanie
T-W-5Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wystarczającą wiedzę na temat materiałów eksploatacyjnych i ich eksploatacji (potrafi je rozpoznać i scharakteryzować)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę ze źródeł literaturowych do prawidłowej identyfikacji materiałów eksploatacyjnych oraz podejmować decyzję w zakresie doboru optymalnych materiałów eksploatacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U13potrafi zastosować nabytą wiedzę z obszaru nauki o materiałach, między innymi do właściwego ich stosowania w technice rolniczej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-3Powietrze oraz woda jako materiał eksploatacyjny – właściwości, zastosowanie
T-W-5Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu wystarczajacym dobiera dostępne źródła literaturowe na temat materiałów eksploatacyjnych i sposobów ich eksploatacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O03-2_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy na temat materiałów eksploatacyjnych, ich wpływu na środowisko natutalne oraz konieczności dalszego dokształcania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu współczesnych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w technice rolniczej i leśnej
C-2Zapoznanie się z właściwościami materiałów eksploatacyjnych
Treści programoweT-W-1Ewolucja maszyn rolniczych oraz leśnych w zakresie udoskonalania i wprowadzania nowych materiałów konstrukcyjnych oraz eksploatacyjnych
T-W-2Podstawowe wiadomości o stosowanych rodzajach materiałów eksploatacyjnych – podział ze względu na: zastosowanie, stan skupienia
T-W-6Paliwa i biopaliwa do silników. Właściwości benzyny i oleju napędowego. Dyrektywy, normy i Światowa Karta Paliw
T-W-7Oleje silnikowe i przekładniowe, klasyfikacja, właściwości, kierunki rozwoju
T-W-8Smary plastyczne i stałe, właściwości, podział
T-W-9Płyny hydrauliczne i chłodzące, właściwości, podział
T-W-3Powietrze oraz woda jako materiał eksploatacyjny – właściwości, zastosowanie
T-W-5Środki czasowej ochrony – rodzaje, właściwości
T-W-4Środki myjące – rodzaje, właściwości
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na zasadach pytań zamkniętych i otwartych.
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności na temat materiałów eksploatacyjnych i ich wpływu na środowisko naturalne, nie potrafi działać i myśleć w sposób kreatywny, nie potrafi pracować w grupie, wymaga kierowania.
3,5
4,0
4,5
5,0