Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja silników spalinowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja silników spalinowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość budowy i zasady działania tłokowych silników spalinowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych w ogólnym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach2
T-A-2Rodzaje doładowania silników spalinowych2
T-A-3Specyficzne warunki eksploatacji silników2
T-A-4Optymalizacja pracy silnika2
T-A-5Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa2
T-A-6Współpraca silnika z odbiornikiem mocy2
T-A-7Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii3
15
wykłady
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych2
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika2
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika2
T-W-4Charakterystyka uniwersalna1
T-W-5Pole podaży mocy2
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej2
T-W-7Zasady doboru silnika do pojazdu2
T-W-8Silniki spalinowe w układach hybrydowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_W01
ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
TRL_1A_W22, TRL_1A_W21C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
TRL_1A_U01, TRL_1A_U03, TRL_1A_U16, TRL_1A_U18, TRL_1A_U20, TRL_1A_U24, TRL_1A_U19C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-1_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07C-1T-W-1, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-W-6, T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_W01
ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
2,0nie ma wiedzy w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,0ma szczątkową wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
4,5ma rozbudowaną wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
5,0ma bardzo szeroką wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_U01
potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
2,0nie potrafi eksploatować silników spalinowych
3,0potrafi eksploatować tylko niektóre typy silników spalinowych
3,5potrafi eksploatować większość silników spalinowych
4,0potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
4,5potrafi bardzo dobrze eksploatować silniki spalinowe
5,0potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-1_K01
jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
2,0nie jest świadomy swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego
3,0nie jest w pełni świadomy swojej wiedzy, częściowo rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5jest świadomy swojej wiedzy, nie do końca rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,0jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,5jest przekonany co do swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
5,0jest doskonale świadomy swojej wiedzy, świetnie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego

Literatura podstawowa

  1. Wajand J. A., Wajand J. T., Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach2
T-A-2Rodzaje doładowania silników spalinowych2
T-A-3Specyficzne warunki eksploatacji silników2
T-A-4Optymalizacja pracy silnika2
T-A-5Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa2
T-A-6Współpraca silnika z odbiornikiem mocy2
T-A-7Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych2
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika2
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika2
T-W-4Charakterystyka uniwersalna1
T-W-5Pole podaży mocy2
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej2
T-W-7Zasady doboru silnika do pojazdu2
T-W-8Silniki spalinowe w układach hybrydowych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_W01ma wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przenoszenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych w ogólnym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-A-2Rodzaje doładowania silników spalinowych
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-A-3Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-4Optymalizacja pracy silnika
T-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-5Pole podaży mocy
T-A-5Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-A-6Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-7Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-W-7Zasady doboru silnika do pojazdu
T-W-8Silniki spalinowe w układach hybrydowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,0ma szczątkową wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
4,5ma rozbudowaną wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
5,0ma bardzo szeroką wiedzę w zakresie eksploatacji silników spalinowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_U01potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U16wykazuje znajomość wytwórczych procedur technologicznych dla części maszyn i urządzeń oraz potrafi zastosować właściwe sposoby lub metody przy obsługiwaniu i utrzymywaniu maszyn;
TRL_1A_U18potrafi eksploatować maszyny, urządzenia i instalacje cieplne stosowane w rolnictwie i gospodarce leśnej oraz bilansować źródła energii i racjonalnie jej użytkować, a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej;
TRL_1A_U20potrafi zaplanować i nadzorować utrzymanie maszyn w produkcji rolniczej i leśnej we właściwym stanie technicznym;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych w ogólnym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-A-2Rodzaje doładowania silników spalinowych
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-A-3Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-4Optymalizacja pracy silnika
T-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-5Pole podaży mocy
T-A-5Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-A-6Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-7Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-W-7Zasady doboru silnika do pojazdu
T-W-8Silniki spalinowe w układach hybrydowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi eksploatować silników spalinowych
3,0potrafi eksploatować tylko niektóre typy silników spalinowych
3,5potrafi eksploatować większość silników spalinowych
4,0potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe
4,5potrafi bardzo dobrze eksploatować silniki spalinowe
5,0potrafi racjonalnie eksploatować silniki spalinowe z uwzględnieniem ochrony środowiska przyrodniczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-1_K01jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką eksploatacji silników spalinowych w ogólnym ujęciu ze szczególnym uwzględnieniem metod eksploatacji ograniczających zużycie paliwa
Treści programoweT-W-1Ogólne zasady eksploatacji silników spalinowych
T-A-1Rozruch silnika w niskich temperaturach
T-W-2Charakterystyki statyczne i dynamiczne silnika
T-A-2Rodzaje doładowania silników spalinowych
T-W-3Wskaźniki ekonomiczności pracy silnika
T-A-3Specyficzne warunki eksploatacji silników
T-A-4Optymalizacja pracy silnika
T-W-4Charakterystyka uniwersalna
T-W-5Pole podaży mocy
T-A-5Eksploatacyjne sposoby ograniczenia zużycia paliwa
T-W-6Charakterystyka gęstości czasowej
T-A-6Współpraca silnika z odbiornikiem mocy
T-A-7Silniki spalinowe w układach kogeneracji energii
T-W-7Zasady doboru silnika do pojazdu
T-W-8Silniki spalinowe w układach hybrydowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy swojej wiedzy, nie rozumie potrzeby ochrony środowiska przyrodniczego
3,0nie jest w pełni świadomy swojej wiedzy, częściowo rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
3,5jest świadomy swojej wiedzy, nie do końca rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,0jest świadomy swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
4,5jest przekonany co do swojej wiedzy, rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego
5,0jest doskonale świadomy swojej wiedzy, świetnie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego