Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Transport rolniczy i leśny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport rolniczy i leśny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość budowy i zasady działania podstawowych środków transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów3
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu2
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie4
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych2
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych4
15
wykłady
T-W-1Transport w gospodarce narodowej3
T-W-2Transport samochodowy3
T-W-3Transport kolejowy3
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy2
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie2
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
S-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_W01
ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
TRL_1A_W21, TRL_1A_W22C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_U01
potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
TRL_1A_U19, TRL_1A_U03, TRL_1A_U01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O14-2_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
TRL_1A_K01, TRL_1A_K07C-1T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_W01
ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
2,0nie ma wiedzy w zakresie transportu, nie rozumie problemów transportu w gospodarce narodowej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie transportu, bardzo słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie transportu, słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,5ma szeroką wiedzę w zakresie transportu, dobrze rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie transportu, świetnie rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_U01
potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
2,0nie potrafi dobrać środków transportu do określonej gałęzi produkcji
3,0potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji z pomocą prowadzącego
3,5potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,0potrafi dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,5potrafi bardzo dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
5,0doskonale potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O14-2_K01
jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i nie potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0jest słabo świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy z pomocą prowadzącego
3,5jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,5jest świadomy posiadanej wiedzy i myśli w sposób przedsiębiorczy
5,0jest świadomy posiadanej wiedzy i doskonale potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy

Literatura podstawowa

  1. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów3
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu2
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie4
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych2
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Transport w gospodarce narodowej3
T-W-2Transport samochodowy3
T-W-3Transport kolejowy3
T-W-4Transport wodny morski i śródlądowy2
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie2
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zajęć5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_W01ma wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przenoszenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
TRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy w zakresie transportu, nie rozumie problemów transportu w gospodarce narodowej
3,0ma znikomą wiedzę w zakresie transportu, bardzo słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
3,5ma podstawową wiedzę w zakresie transportu, słabo rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,0ma dobrą wiedzę w zakresie transportu, rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
4,5ma szeroką wiedzę w zakresie transportu, dobrze rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
5,0ma doskonałą wiedzę w zakresie transportu, świetnie rozumie problemy transportu w gospodarce narodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_U01potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dobrać środków transportu do określonej gałęzi produkcji
3,0potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji z pomocą prowadzącego
3,5potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,0potrafi dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
4,5potrafi bardzo dobrze dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
5,0doskonale potrafi dobrać środki transportu do określonej gałęzi produkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O14-2_K01jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z problematyką transportu w ogólnym ujęciu, w gospodarce narodowej, a także transport w podziale na poszczególne gałęzie i rodzaje
Treści programoweT-W-4Transport wodny morski i śródlądowy
T-W-5Transport w rolnictwie i leśnictwie
T-W-1Transport w gospodarce narodowej
T-W-2Transport samochodowy
T-W-3Transport kolejowy
T-W-6Spedycja i marketing w transporcie
T-A-1Ocena środków transportu i technologii przewozów
T-A-2Ocena stanu technicznego podstawowych środków transportu
T-A-3Przegląd i charakterystyka urządzeń transportowych stosowanych w rolnictwie
T-A-4Zasady eksploatacji środków transportu, organizacja i optymalizacja prac transportowych
T-A-5Pomiary zużycia energii podczas wybranych prac transportowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
S-1Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zaliczenia ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy posiadanej wiedzy i nie potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
3,0jest słabo świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy z pomocą prowadzącego
3,5jest świadomy posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,0ma dobrą świadomość posiadanej wiedzy i potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy
4,5jest świadomy posiadanej wiedzy i myśli w sposób przedsiębiorczy
5,0jest świadomy posiadanej wiedzy i doskonale potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy