Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy rolnictwa precyzyjnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy rolnictwa precyzyjnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zalecana znajomość zagadnień z maszyn rolniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych w terenie. Sporządzanie map (zasobności gleby, aplikacji nawozów, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposażenie maszyn wykorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarządzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.15
15
wykłady
T-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów25
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C16_W01
Ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, ogrodniczej, zwierzęcej. Posiada podstawowa wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki.
TRL_1A_W10, TRL_1A_W18C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C16_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, ma umiejętności dalszego zawodowego samokształceniasię, potrafi dobierac i właściwie użytkować pijazdy i maszyny rolnicze, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzedzi i metod przy rozwiazywaniu problemów inżynierskich
TRL_1A_U19, TRL_1A_U03, TRL_1A_U29, TRL_1A_U01C-1T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę dalszego pogłebiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych, potrafi samodzielnie mysleć i działać.
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01, TRL_1A_K07C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C16_W01
Ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, ogrodniczej, zwierzęcej. Posiada podstawowa wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczoną podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C16_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, ma umiejętności dalszego zawodowego samokształceniasię, potrafi dobierac i właściwie użytkować pijazdy i maszyny rolnicze, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzedzi i metod przy rozwiazywaniu problemów inżynierskich
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C16_K01
Rozumie potrzebę dalszego pogłebiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych, potrafi samodzielnie mysleć i działać.
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania

Literatura podstawowa

  1. Gozdowski Dariusz, Samborski Stanisław, Sioma Sławomir, Rolnictwo precyzyjne, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, PWN, Warszawa, 2010
  3. Lamparski J., NAVSTAR GPS od teorii do praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych w terenie. Sporządzanie map (zasobności gleby, aplikacji nawozów, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposażenie maszyn wykorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarządzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie na zajęciach15
A-A-2Konsultacje5
A-A-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia wykładów25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C16_W01Ma uporzadkowaną wiedzę w zakresie produkcji roślinnej, ogrodniczej, zwierzęcej. Posiada podstawowa wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodniczych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozumienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
TRL_1A_W18ma uporządkowaną, podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki, obejmującą pole elektryczne i magnetyczne, obwody prądu stałego oraz przemiennego jednofazowego i trójfazowego, obliczenia obwodów elektrycznych, pomiary podstawowych wielkości elektrycznych, maszyny elektryczne, instalacje elektryczne, ochronę przeciwporażeniową, wytwarzanie, przesyłanie i użytkowanie energii elektrycznej, układy elektroniczne i ich elementy, energoelektronikę, w tym przydatną i niezbędną do eksploatacji urządzeń elektrycznych i elektronicznych występujących w rolnictwie i leśnictwie;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
T-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych w terenie. Sporządzanie map (zasobności gleby, aplikacji nawozów, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposażenie maszyn wykorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarządzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych p[odstaw związanych z zakresem programu przedmiotu
3,0Student posiada ograniczoną podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student ma dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student ma ponad dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C16_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, ma umiejętności dalszego zawodowego samokształceniasię, potrafi dobierac i właściwie użytkować pijazdy i maszyny rolnicze, właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzedzi i metod przy rozwiazywaniu problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-A-1Funkcje odbiorników GPS. Sposoby wyznaczania współrzędnych w terenie. Sporządzanie map (zasobności gleby, aplikacji nawozów, uzyskiwanych plonów, zużycia paliwa itp.). Wyposażenie maszyn wykorzystywanych w rolnictwie precyzyjnym. Systemy zarządzania stosowane w rolnictwie precyzyjnym. Systemy nawożenia precyzyjnego, pielęgnacji mechanicznej. Prognozowanie występowania chorób i szkodników.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejętności, w odniesieniu do zakresu programu, niezbędnych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,0Student opanował dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
4,5Student opanował ponad dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
5,0Student opanował bardzo dobrze umiejętności w odniesieniu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C16_K01Rozumie potrzebę dalszego pogłebiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych, potrafi samodzielnie mysleć i działać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Poznanie i nabycie umiejetności zasad doboru maszyn, narzedzi i urzadzeń technicznych w gospodarstwie oraz projektowania nowoczesnych technologii.
Treści programoweT-W-1Globalny system lokalizacji. Aktualny stan i perspektywy rozwoju systemów globalnej lokalizacji i możliwości ich wykorzystania w rolnictwie precyzyjnym. Współczesne techniki wykorzystywane w funkcjonowaniu GPS. Budowa systemu GPS. Cykle zadań praktycznych i teoretycznych wykorzystywanych w systemach GPS i DGPS w rolnictwie precyzyjnym. Schemat funkcjonowania rolnictwa precyzyjnego. Wady i zalety stosowania rolnictwa precyzyjnego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady - prezentacje multimedialne. Ćwiczenia – kierowanie i obserwacja wykonywanych zadań przez studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę wykładów. Pozytywna ocena z kolokwium obejmującego tematykę ćwiczeń. Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia potrzeby i nie zna możliwości ciągłego podnoszenia kompetencji
3,0Student zna sposoby podnoszenia swoich kompetencji ale ich nie stosuje
3,5Student sporadycznie przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji
4,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób nieciągły
4,5Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły
5,0Student przejawia potrzebę podnoszenia kwalifikacji w sposób ciągły, samodzielnie poszukując nowych sposobów realizacji tego zadania