Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizacja produkcji zwierzęcej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizacja produkcji zwierzęcej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Karbowy <Andrzej.Karbowy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstaw zootechnicznych produkcji zwierzęcej
W-2Znajomośc zagadnień budowy i eksploatacji maszyn i urządzeń

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-3Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia badań laboratoryjnych z zakresu: • badania mechanicznych własności pasz, • badania urządzeń do doju mechanicznego oraz ich parametrów, • badania stanowisk i wyposażenia do utrzymania zwierząt gospodarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich1
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego2
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego2
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej2
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec2
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni2
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych2
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych2
15
laboratoria
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich2
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej2
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej2
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości2
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej2
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości2
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul2
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej2
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej2
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych2
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-1002
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła3
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej3
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk2
30
wykłady
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej2
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej1
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych2
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę2
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich2
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego2
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy2
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc aydytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów8
31
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do cwiczeń na podstawie instrukcji laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
S-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_W22
Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
TRL_1A_W22C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
TRL_1A_U01C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1
TRL_1A_C28_U03
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U03C-2T-A-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_C28_U04
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
TRL_1A_U04C-2T-A-3, T-A-7, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8M-2S-2
TRL_1A_C28_U07
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U07C-2T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1M-3S-3
TRL_1A_C28_U19
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U19C-1, C-2T-L-14, T-L-13, T-L-12M-3S-3
TRL_1A_C28_U24
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
TRL_1A_U24C-1T-W-7, T-W-3M-2, M-3S-3
TRL_1A_C28_U29
Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U29C-1T-L-4, T-L-5, T-L-11, T-L-10, T-L-1M-3S-3, S-4
TRL_1A_C28_U30
Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U30C-2T-L-7, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-14, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-10, T-L-9, T-L-8M-3S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C28_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K02C-1T-A-1M-2S-2
TRL_1A_C28_K05
Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K05C-1, C-2T-A-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_C28_K06
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
TRL_1A_K06C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_W22
Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
2,0
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_U01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
2,0
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U03
Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
2,0
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U04
Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
2,0
3,0Prezentuje minimalne umiejętności pracy samodzielnie i w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U07
Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
2,0
3,0Potrafi w ograniczonym stopniu zastosowac metody matematyczne i statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U19
Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
2,0
3,0Potrafi dobierac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U24
Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
2,0
3,0Dostrzega aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U29
Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
2,0
3,0Prezentuje minimalne umiejętności przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_U30
Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
2,0
3,0Potrafi ustalic plan działania, ale ma problemy z jego realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C28_K02
Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
2,0
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_K05
Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
2,0
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_C28_K06
Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
2,0
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Romaniuk W., Wasilewski J., Przewodniki tematyczne z technologii i mechanizacji produkcji zwierzęcej, Ar Szczecin, Szczecin
  2. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania bydła, IBMER, Warszawa, 2005
  3. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania świń, IBMER, Warszawa, 2005
  4. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania koni, IBMER, Warszawa, 2005
  5. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania owiec, IBMER, Warszawa, 2005
  6. Praca zbiorowa, Systemy utrzymania drobiu, IBMER, Warszawa, 2005
  7. Praca zbiorowa, Magazynowanie pasz, IBMER, Warszawa, 2005
  8. Praca zbiorowa, Magazynowanie nawozów naturalnych, IBMER, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma tematyczne

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich1
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego2
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego2
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej2
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec2
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni2
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych2
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich2
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej2
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej2
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości2
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej2
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości2
T-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul2
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej2
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej2
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych2
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-1002
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła3
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej3
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej2
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej1
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych2
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę2
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich2
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego2
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy2
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęc aydytoryjnych8
A-A-3Przygotowanie do sprawdzianów8
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do cwiczeń na podstawie instrukcji laboratoryjnych15
A-L-3Wykonanie sprawozdań z cwiczeń laboratoryjnych15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_W22Ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt go-spodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
C-3Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia badań laboratoryjnych z zakresu: • badania mechanicznych własności pasz, • badania urządzeń do doju mechanicznego oraz ich parametrów, • badania stanowisk i wyposażenia do utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
T-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych
T-W-2Transport w produkcji zwierzęcej
T-W-5Mechanizacja zadawania pasz dla zwierząt gospodarskich
T-W-6Rozwiązania techniczne i organizacyjne doju mechanicznego
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
T-W-8Wentylacja i ogrzewanie budynków inwentarskich
T-W-4Zaopatrzenie budynków inwentarskich w wodę
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ograniczoną wiedzę w zakresie treści przedmiotu dla tego efektu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje podstawowe definicje be z umiejętności analizy faktów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U03Ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ustalic plan samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-3Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mięsnego
T-A-7Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania brojlerów kurzych
T-A-2Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania bydła mlecznego
T-A-4Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania trzody chlewnej
T-A-5Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania owiec
T-A-6Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania koni
T-A-8Rozwiązania technologiczno-techniczne utrzymania niosek kurzych
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje minimalne umiejętności pracy samodzielnie i w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U07Potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul
T-L-2Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości utrzęsionej
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w ograniczonym stopniu zastosowac metody matematyczne i statystyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U19Potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobierac pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji zwierzęcej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U24Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań dostrzegac i oceniac zagrożenia środowiska naturalnego ze strony produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
M-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostrzega aspekty zagrożeń środowiska przy projektowaniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U29Właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-100
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych
T-L-1Badanie stopnia zmieszania komponentów pasz sypkich
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Prezentuje minimalne umiejętności przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_U30Potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
Cel przedmiotuC-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-L-7Jakośc paszy granulowanej - badanie pęknięc i błędów kształtu granul
T-L-3Cechy fizyczne komponentów paszowych - badanie gęstości usypnej
T-L-4Jakośc paszy granulowanej - badanie jednorodności długości
T-L-5Jakośc paszy granulowanej - badanie wytrzymałości kinetycznej
T-L-6Jakośc paszy granulowanej - badanie twardości
T-L-14Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna elektrycznych ogrodzeń pastwisk
T-L-13Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania trzody chlewnej
T-L-12Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna stanowisk dla utrzymania bydła
T-L-11Badanie parametrów pracy pulsatora HP-100
T-L-10Pomiar i regulacja naciągu gum strzykowych
T-L-9Badanie wydajności pompy próżniowej dojarki mechanicznej
T-L-8Charakterystyka eksploatacyjno-konstrukcyjna dojarki mecganicznej
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdziany (tzw. wejściówki) przed kolejnymi cwczeniami laboratoryjnymi
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie cwiczeń laboratoryjnych na postawie ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ustalic plan działania, ale ma problemy z jego realizacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K02Rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania wiedzy w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K05Rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-A-1Mechanizacja utrzymania zwierząt gospodarskich
T-W-7Usuwanie i magazynowanie obornika, gnojówki i gnojowicy
T-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
T-W-3Produkcja pasz z roślin zielonych, z roślin okopowych, ze zbóż i produkcja pasz pełnoskładnikowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody eksponujące - prezentacje multimedialne, film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Częściowo rozumie ważnośc i potrzebę ochrony środowiska naturalnego w zakresie przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C28_K06Ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K06ma świadomość, że elementem produkcji rolniczej są zwierzęta gospodarskie i jest wyczulony na ich traktowanie zgodnie z wytycznymi dobrostanu;
Cel przedmiotuC-1Przybliżyć problematykę i aktualne zagadnienia funkcjonowania obiektów inwentarskich wraz z ich infrastrukturą techniczną i organizacyjną
C-2Umożliwić dostrzeganie i rozumienie związków zachodzących w procesie utrzymania zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-1Warunki dobrostanu w produkcji zwierzęcej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomośc, że elementem produkcji rolniczej są istoty żywe (zwierzęta)
3,5
4,0
4,5
5,0