Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 5 1,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ogólna orientacja w zakresie normalizacji dotyczącej rysunku technicznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
C-2nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
C-3pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów11
T-L-2analiza profesionalnych rysunków technicznych z zakresun rysunku technicznego maszynowego4
15
wykłady
T-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje5
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne wykonywanie rysunków10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym maszynowym10
A-W-4studiowanie literatury10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
S-2Ocena podsumowująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_W01
poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
TRL_1A_W12C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_U01
nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
TRL_1A_U04, TRL_1A_U11, TRL_1A_U29, TRL_1A_U01C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B09_K01
pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
TRL_1A_K03C-3T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_W01
poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego maszynowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_U01
nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B09_K01
pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
  2. Skupnik Damian, Markiewicz Ryszard, Rysunek techniczny maszynowy i komputerowy zapis konstrukcji, Wydawnictwo Nauka i Technika, Warszawa, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów11
T-L-2analiza profesionalnych rysunków technicznych z zakresun rysunku technicznego maszynowego4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia5
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2konsultacje5
A-L-3przygotowanie do ćwiczeń i samodzielne wykonywanie rysunków10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach5
A-W-2konsultacje5
A-W-3przygotowanie opracowania z wybranych zagadnień dotyczących normalizacji w rysunku technicznym maszynowym10
A-W-4studiowanie literatury10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_W01poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W12ma wiedzę z zakresu grafiki inżynierskiej, obejmującą sposoby odwzorowania obiektów, wymiarowanie i tolerowanie, oznaczenia chropowatości powierzchni, zasady tworzenia schematów układów technicznych, system komputerowego wspomagania projektowania CAD, niezbędną np. do: 1) czytania rysunków technicznych, 2) samodzielnego odwzorowywania i wymiarowania elementów maszyn, 3)tworzenia schematów układów technicznych, 4) posługiwania się programami CAD do zapisu konstrukcji;
Cel przedmiotuC-1poznanie normalizacji dotyczącej zagadnień związanych z rysunkiem technicznym maszynowym
Treści programoweT-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego maszynowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_U01nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U11umie czytać rysunki techniczne, odwzorowywać i wymiarować elementy ma-szyn, tworzyć schematy układów technicznych oraz posługuje się programem CAD do zapisu konstrukcji;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności czytania i wykonywania rysunków złożeniowych i wykonawczych urządzeń i elementów stosowanych w budowie maszyn i konstrukcjach
Treści programoweT-L-1wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B09_K01pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji, oraz uswiadomienie zalet przekazywania informacji w formie rysunku technicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K03rozumie potrzebę przedstawiania w sposób prosty zagadnień inżynierii rolniczej na szerokim forum społecznym;
Cel przedmiotuC-3pogłębienie wyczulenia na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-W-1zagadnienia dotyczące rysunku technicznego maszynowego - przedstawianie i wymiarowanie elementów typowych dla części maszyn i konstrukcji (np. połączenia gwintowe, spawane, wielowypustowe itd., łożyska i uszczelnienia, sprężyny, przekładnie zębate, łańcuchowe, pasowe), tolerowanie wymiarów, oznaczenia chropowatości i falistości powierzchni, tolerancja kształtu i położenia
T-L-1wykonywaniw rysunku złożeniowego wybranego urządzenia oraz rysunków wykonawczych jego elementów
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0