Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)
Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka energetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mechaniki i techniki cieplnej. |
W-2 | Podstawy fizyki - mechanika i ciepło. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu gospodarowania energią. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności racjonalnego gospodarowania energią w inzynierii rolniczej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, definicjami i prawami oraz rozwiązaniami technicznymi z zakresu odnawialnych źródeł energii. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania alternatywnych źródeł energii w inzynierii rolniczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Postacie i nośniki energii. Zasoby energii i zapotrzebowanie na energię. Strategia energetyczna Polski i Wspólnoty Europejskiej. Bezpieczeństwo energetyczne. Techniczne i ekonomiczne aspekty zarządzania energią. Audyt i certyfikat energetyczny. Certyfikaty środowiskowe i Eko-znaki. | 5 |
T-W-2 | Formy przenoszenia energii: praca i ciepło. Przemiany (konwersja i transformacja) energii, ich sprawność i efektywność. Bilans energetyczny. Transport i przesył energii. Magazynowanie energii. Oszczędność ciepła i chłodu. Izolacja. Energia odpadowa. Rodzaje i sposoby wykorzystania. Zrównoważona gospodarka energetyczna. Kogeneracja (poligeneracja) energii. | 4 |
T-W-3 | Energia odnawialna - klasyfikacja źródeł energii, zasoby energii odnawialnej i nieodnawialnej, zalety i wady energetyki konwencjonalnej, ekologiczne aspekty użytkowania energii. | 3 |
T-W-4 | Podstawowe akty i regulacje prawne związane z alternatywnymi źródłami energii. Pojęcie certyfikatów. Aspekty ekologiczne, spoleczne i ekonomiczne wykorzystywania alternatywnych źródeł energii. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Opracowanie zadanego indywidualnie tematu z zakresu gospodarki energetycznej. | 12 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwow w wykładach. | 15 |
A-W-4 | Praca własna z literaturą przedmiotu i źródlami internetowymi. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie samodzielnego opracowania zadanego tematu. | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie. |
M-2 | Metoda praktyczna: opracowanie przez studenta zagadnienia z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnego opracowania tematu z zakresu alternatywnych źródeł energii. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne materiału omawianego na wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O14-1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania. | TRL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TRL_1A_O14-1_W02 Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii | TRL_1A_W20 | — | — | C-4, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O14-1_U01 Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej. | TRL_1A_U18, TRL_1A_U01 | — | — | C-2 | T-W-2 | M-1 | S-2 |
TRL_1A_O14-1_U02 Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii. | TRL_1A_U18, TRL_1A_U03, TRL_1A_U01 | — | — | C-4, C-3 | T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_O14-1_K01 Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | TRL_1A_K01, TRL_1A_K05 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TRL_1A_O14-1_K02 Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się. | TRL_1A_K02, TRL_1A_K04, TRL_1A_K01 | — | — | C-4 | T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O14-1_W01 Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie i gospodarki energetycznej obejmującą nośniki energii i systemy ich dystrybucji, bilansowanie potrzeb energetycznych niezbędną przy: 1)prawidłowej eksploatacji maszyn, urządzeń i instalacji cieplnych, 2)bilansowaniu źródeł energii oraz racjonalizacji jej użytkowania. | 2,0 | |
3,0 | Zna większość podstawowych praw i definicji związanych z gospodarką energetyczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O14-1_W02 Zna podstawowe prawa, pojęcia i definicje z zakresu alternatywnych źródeł energii. Zna i rozumie przemiany realizowane w urządzeniach i instalacjach wykorzystujących alternatywne źródła energii | 2,0 | |
3,0 | Zna większość podstawowych pojęć dotyczących energii konwencjonalnej i alternatywnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O14-1_U01 Potrafi racjonalnie gospodarować energią a także orientuje się w możliwościach pozyskania, konwersji i zastosowania energii niekonwencjonalnej w rolnictwie i gospodarce leśnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości omawianych na zajęciach urządzeń i instalacji energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O14-1_U02 Potrafi analizować pracę urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia z zakresu alternatywnych źródeł energii. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi analizować pracę większości urządzeń i instalacji alternatywnych źródeł energii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_O14-1_K01 Rozumie ważność i potrzebę racjonalnego gospodarowania energią oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w tym zakresie, a w szczególności wpływu na środowisko i poczuwa sie do odpowiedzialności za podejmowane decyzje. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_1A_O14-1_K02 Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności problemu racjonalnej gospodarki energetycznej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Marecki J., Podstawy przemian energetycznych., WNT, Warszawa, 1995
- Lewandowski W. M., Proekologiczne źródła energii odnawialne, WNT, Warszawa, 2001
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, WNT, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Kopecki K., Człowiek w świecie energii, Książka i Wiedza, Warszawa, 1976
- Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, Instytut Badań Systemowych PAN, Warszawa, 1997
- Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993
- Taubman J., Węgiel i alternatywne źródła energii: prognozy na przyszłość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bogacki M i inni, Jak zarzadzać energią i środowiskiem w budynkach użyteczności publicznej, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2004
- Paska J., Ekonomika w elektroenergetyce, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007