Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Użytkowanie maszyn:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Użytkowanie maszyn
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących uprawy roślin.
W-2Znajomość maszyn, narzędzi i urządzeń stosowanych w produkcji roślinnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
C-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.15
15
laboratoria
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.3
A-A-4Konsultacje3
31
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie projektu.9
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu.10
A-W-4Konsultacje7
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
M-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Projekt
M-4Metoda aktywizująca - dyskusja.
M-5Prezentacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena za projekt.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
TRL_1A_W23C-1T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
TRL_1A_U19, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30, TRL_1A_U01C-2, C-3, C-1T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C30_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01, TRL_1A_K07C-2, C-3T-A-1, T-L-1M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_W01
Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_U01
Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C30_K01
Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak J. i zespół, Agrotechnologia, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1999
  2. Dobek T, Ćwiczenia z użytkowania agregatów rolniczych, skrypt AR Szczecin., Szczecin, 1996
  3. Muzalewski A., Koszty eksploatacji maszyn, IBMER Warszawa, Warszawa, 2002
  4. Karwowski T., Zespołowe formy użytkowania maszyn., Wydawnictwo IBMER, Warszawa, 1998
  5. Kuczewski J., Podstawy użytkowania maszyn w pracach polowych, PWRiLWarszawa, Warszawa, 1990
  6. Kuczewski J., Majewski Z., Eksploatacja maszyn rolniczych t. 1, PWRiL Warszawa, Warszawa., 1983
  7. Orzoł S., Eksploatacja rolniczych środków technicznych, Wyd. ATR Olsztyn, Olsztyn, 1995
  8. Wójcicki Z., Dobór i wykorzystanie środków technicznych oraz kosztów produkcji w rozwojowych gospodarstwach rodzinnych, Wyd. IBMER Warszawa, Warszawa, 1997
  9. Wójcicki Z., Wyposażenie techniczne i nakłady materiałowo-energetyczne w rozwojowych gospodarstwach rolniczych, IBMER Warszawa, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo, atr express (aktualności techniki rolniczej)
  2. Czasopismo, farmer
  3. Czasopismo, Nowoczesne Rolnictwo
  4. Czasopismo, Technika Rolnicza, Ogrodnicza i Leśna
  5. Czasopismo, top agrar polska
  6. Czasopismo, Rolniczy Przegląd Techniczny
  7. Czasopismo, Wieś Jutra

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczetnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie prezentacji.10
A-A-3Studiowanie literatury do zaliczenia przedmiotu.3
A-A-4Konsultacje3
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Przygotowanie projektu.9
A-L-3studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu12
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu.10
A-W-4Konsultacje7
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_W01Student pozna zasady doboru maszyn i urządzeń rolniczych w procesach technologicznych produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
Treści programoweT-W-1Podstawowe wskaźniki i współczynniki eksploatacyjne maszyn i narzędzi rolniczych. Wydajności agregatów rolniczych. Metody projektowania parku maszynowego w gospodarstwach rolnych. Technologia uprawy i doprawiania gleby. Technologia nawożenia mineralnego i organicznego. Technologia siewu i sadzenia. Technologia ochrony roślin. Technologia mechanicznych zabiegów pielęgnacyjnych. Technologia zbioru zielonek. Technologia zbioru zbóż i słomy. Technologia zbioru okopowych. Rolnictwo precyzyjne.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-1Metoda podajaca: wykład informacyjny,objasnienie,
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_U01Efektem kształcenia jest umiejetność projektowania procesów technologicznych w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
C-1Znajomość zasad doboru maszyn, narzędzi i urządzeń technicznych w gospodarstwie.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: pokaz,
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena na podstawie wyników sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C30_K01Student ma świadomość stosowania odpowiednich maszyn i urządzeń w produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-2Umiejętność doboru agregatów do wykonywania zabiegów i czynności w produkcji rolniczej.
C-3Umiejętność projektowania technologii produkcji roślinnej w aspekcie wykorzystywanej techniki, a także ekonomicznej oceny produkcji rolniczej.
Treści programoweT-A-1Obliczanie wydajności agregatów rolniczych. Koszty użytkowania agregatów. Analityczny dobór środków transportowych. Płużne i bezpłużne systemy uprawy roli. Ocena wykonania uprawy roli. Nawożenie mineralnego – nierównomierność poprzeczna i podłużna nawożenia. Aplikacja nawozów naturalnych. Wady i zalety siewu siewnikiem punktowym, uniwersalnym i siewnikiem do siewu bezpośredniego – zmiany w technologii siewu. Charakterystyczne procesy technologiczne pielęgnacji i ochrony roślin. Zbiór roślin pastewnych na paszę zieloną, ich zakiszanie oraz suszenie. Zbiór zbóż i roślin przemysłowych na nasiona. Technologia zbioru ziemniaków i buraków cukrowych.
T-L-1Projektowanie wyposażenie gospodarstw rolnych w maszyny i narzędzia rolnicze. Opracowanie arkuszy kalkulacyjnych do projektowania kart technologicznych oraz obliczania kosztów produkcji.
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena za prezentację.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowa wiedze ale ma trudności z zastosowaniem jej w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0