Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Maszyny do zbioru płodów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Maszyny do zbioru płodów rolnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Tomasz Dobek <Tomasz.Dobek@zut.edu.pl>, Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,20,40zaliczenie
wykładyW5 30 1,80,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętność dotyczące komputerowego zapisu konstrukcji, mechaniki technicznej, części maszyn, teorii mechanizmów i wytrzymałości materiałów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.20
20
wykłady
T-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń15
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury23
53

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
TRL_1A_W22, TRL_1A_W23C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_U01
Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
TRL_1A_U19, TRL_1A_U03, TRL_1A_U04, TRL_1A_U07, TRL_1A_U14, TRL_1A_U24, TRL_1A_U29, TRL_1A_U30, TRL_1A_U01C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C25_K01
Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
TRL_1A_K02, TRL_1A_K01, TRL_1A_K05, TRL_1A_K07C-1T-W-1, T-A-1M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-4, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_W01
Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
2,0Student nie ma teoretycznych podstaw związanych z zakresem pezdmiotu maszyn do uprawy roli i roślin
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_U01
Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
2,0Student nie posiada wystarczających umiejetności, w odniesienu do zakresu programu, niezbednych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C25_K01
Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5Student jest dodatkowo aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0Dodatkowo wykazuje zdolność stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejetności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przemiotu
4,5Dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0Dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności , co przejawia się dociekliwością w analizowania i dyskutowaniu omawianych zagadnień obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w obszarze programu przedmiotu

Literatura podstawowa

  1. Kanafojski C., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 1., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Karwowski T., Teoria i konstrukcja maszyn rolniczych. T.2, cz. 2., PWRiL, Warszawa, 1982

Literatura dodatkowa

  1. Juliszewski T., Kurpaska S., Współczesna inżynieria rolnicza – badania i zastosowanie, UR w Krakowie, KTR PAN, PTIR., Kraków, 2011
  2. Eichhorn H., Landtechnik. Landwirtschaftliches Lehrbuch, Eugen Ulmer, Stuttgart, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury23
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_W01Ma wiedzę z zakresu budowy, zasady działania oraz regulacji maszyn do zbioru płodów rolnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W22ma szeroką i uporządkowana wiedzę w zakresie: 1) maszynoznawstwa rolniczej produkcji roślinnej, obejmującą budowę, działanie, regulację maszyn oraz teorię pracy wybranych zespołów roboczych - narzędzia i maszyny do uprawy roli, nawożenia, siewu, sadzenia, uprawy międzyrzędowej, ochrony roślin, zbioru siana, zielonek, zbioru zbóż i obróbki ziarna, zbioru ziemniaków i buraków, 2) obiektów i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej, obejmującą urządzenia transportowe, urządzenia do produkcji pasz, obiekty i urządzenia wykorzystywane przy chowie najważniejszych gatunków zwierząt gospodarskich, urządzenia i obiekty stosowane przy gospodarce odchodami, urządzenia do doju mechanicznego, urządzenia stosowane przy wentylacji i ogrzewaniu budynków inwentarskich oraz środki techniczne wykorzystywane w obrocie zwierzętami, z uwzględnieniem czynników warunkujących dobrostan zwierząt, 3) maszynoznawstwa leśnego, obejmującą urządzenia do zbioru, obróbki i sortowania nasion drzew leśnych, maszyny i narzędzia stosowane przy pracach szkółkarskich, odnawianiu lasu i zalesianiu, pielęgnacji i ochronie lasu oraz stosowane przy pozyskiwaniu drewna oraz uprzątaniu pozostałości zrębowych;
TRL_1A_W23ma wiedzę w zakresie eksploatacji maszyn rolniczych i leśnych, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, procesy technologiczne w rolnictwie i leśnictwie, planowanie procesu technologicznego z uwzględnieniem rodzaju i rozmiarów produkcji oraz kosztów, metody optymalizacji procesów technologicznych, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie, recykling, systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma teoretycznych podstaw związanych z zakresem pezdmiotu maszyn do uprawy roli i roślin
3,0Student posiada ograniczoną, podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawową wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w odniesienu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_U01Potrafi dokładnie scharakteryzować budowę i zasadę działania oraz przeprowadzić regulacje parametrów roboczych maszyn do zbioru płodów rolnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
TRL_1A_U03ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U07potrafi wykorzystać poznane metody matematyczne i statystyczne do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich występujących w rolnictwie oraz gospodarce leśnej, a także do wnioskowania na podstawie statystycznej analizy danych doświadczalnych w zakresie problemów technicznych występujących w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz leśnictwie;
TRL_1A_U14potrafi analizować pracę mechanizmów oraz prawidłowo dobierać części i zespoły w maszynach i urządzeniach;
TRL_1A_U24potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu technicznych zadań w rolnictwie i leśnictwie dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe - dostrzega i ocenia zagrożenia środowiska naturalnego wynikające ze stosowania sprzętu technicznego wykorzystywanego w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej, potrafi wybierać sposoby działania przyczyniające się do ograniczenia ujemnego wpływ tego sprzętu na środowisko przyrodnicze;
TRL_1A_U29właściwie ocenia możliwości zastosowania typowych narzędzi i metod przy rozwiązywaniu problemów inżynierskich;
TRL_1A_U30potrafi przygotować i zrealizować eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, oraz wyciągać wnioski z ich wyników;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczających umiejetności, w odniesienu do zakresu programu, niezbednych do uzyskania zaliczenia przedmiotu
3,0Student posiada ograniczone, podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
3,5Student posiada podstawowe umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,0Student posiada dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
4,5Student posiada ponad dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
5,0Student posiada bardzo dobre umiejetności w odniesienu do programu przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C25_K01Jest świadomy potrzeby pogłębiania wiedzy, wyszukiwania aktualnych informacji, ochrony środowiska naturalnego oraz samodzielnego myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K02rozumie potrzebę ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze i innych źródłach, również w języku obcym;
TRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
TRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
TRL_1A_K07potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przeznaczeniem, budową i zasadą działania maszyn do zbioru płodów rolnych
Treści programoweT-W-1Zasady cięcia materiałów źdźbłowych i łodygowych. Rodzaje zespołów tnących i rozdrabniających, konstrukcje kosiarek. Konstrukcja urządzeń do nagarniania i przemieszczania płodów rolnych. Kinematyka podajników i tłoków pras tłokowych. Zasady rolowania materiału w prasach zwijających. Budowa i regulacje pras zbierających. Czynniki wpływające na efektywność omłotu, zasady separacji na sitach, analiza pracy maszyn do czyszczenia i sortowania nasion. Metody zbioru zbóż, typy kombajnów zbożowych, ich działanie, budowa i regulacje. Podstawy suszarnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne magazynów zbożowych. Konstrukcje zespołów roboczych stosowanych w maszynach do zbioru roślin okopowych. Maszyny do zbioru ziemniaków i buraków. Podstawy przechowalnictwa ziemiopłodów, wyposażenie techniczne przechowalni płodów rolnych.
T-A-1Budowa, zasada działania oraz regulacje wybranych rozwiązań konstrukcyjnych kosiarek nożycowych, kosiarek rotacyjnych, kosiarek pokosowych, sieczkarni zbierających, kombajnów do zielonek, przyczep zbierających, zgniataczy i rozbijaczy pokosów, przetrząsaczo-zgrabiarek, zespołów omłotowych, podsiewaczy i wytrząsaczy, maszyn i urządzeń do czyszczenia i sortowania nasion, kombajnów zbożowych, urządzeń do suszenia ziemiopłodów, rozbijaczy łęcin, kopaczek i kombajnów do zbioru ziemniaków, ogławiaczy, wyorywaczy oraz urządzeń zbierających korzenie i liście buraków.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian zaliczający wykłady
S-2Ocena formująca: bieżąca kontrola przeswojenia materiału realizowanego na wykładach
S-4Ocena podsumowująca: pisemny sprawdzian dotyczący materiału realizowanego na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Test sprawdzajacy przygotowanie do zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje aktywnej postawy oraz chęci do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,0Student wykazuje chęc do zdobywania wiedzy i umiejetności w obszarze zwiazanych z przedmiotem
3,5Student jest dodatkowo aktywny w trakcie prowadzenia dyskusji
4,0Dodatkowo wykazuje zdolność stosowania własnej wiedzy ogólnej oraz innych umiejetności i zdolności osobistych w prowadzeniu dyskusji nad omawianymi zagadnieniami z obszaru przemiotu
4,5Dodatkowo jest bardzo aktywny w kreowaniu nowych pomysłów
5,0Dodatkowo jest zdeterminowany do pogłębiania wiedzy i umiejetności , co przejawia się dociekliwością w analizowania i dyskutowaniu omawianych zagadnień obejmujących także pozatechniczne aspekty i skutki działania w obszarze programu przedmiotu