Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza botaniczna na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych4
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych1
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich2
15
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne2
T-W-3Specyficzne składniki komórki roślinnej1
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek1
T-W-5Budowa anatomiczna roślin nasiennych2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć9
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego10
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń5
A-L-5konsultacje1
A-L-6przygotowanie do zaliczenia5
A-L-7zaliczenie opracowań zielnikowych1
46
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów20
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie pisemne2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
TRL_1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
TRL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji
TRL_1A_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
TRL_1A_U09, TRL_1A_U04, TRL_1A_U01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
TRL_1A_K05C-1T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_W01
potrafi scharakteryzować budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
TRL_1A_B03_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji
2,0
3,0potrafi omówić najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_B03_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
2,0
3,0słabo rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Podbielkowski Z., Podbielkowska M., Przystosowania roślin do środowiska, PWN, Warszawa, 1992

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych4
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych2
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych4
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.2
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych1
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.4
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne2
T-W-3Specyficzne składniki komórki roślinnej1
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek1
T-W-5Budowa anatomiczna roślin nasiennych2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do zajęć9
A-L-3zbiór roślin i opracowanie tematu morfologicznego10
A-L-4dokończenie opracowań ćwiczeń5
A-L-5konsultacje1
A-L-6przygotowanie do zaliczenia5
A-L-7zaliczenie opracowań zielnikowych1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie problematyki wykładów20
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5zaliczenie pisemne2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_W01potrafi scharakteryzować budowę roślin nasiennych na różnych poziomach ich organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-5Budowa anatomiczna roślin nasiennych
T-W-3Specyficzne składniki komórki roślinnej
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W05ma podstawową wiedzę w zakresie botaniki, obejmującą między innymi budowę roślin, rozmnażanie roślin, zależności między budową roślin a ich funkcjonowaniem oraz właściwościami surowców roślinnych, przydatną do szerszego rozumienia specyfiki i uwarunkowań rolniczej produkcji roślinnej;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
T-L-4Budowa komórki roślinnej. Materiały zapasowe.
T-L-5Budowa i funkcje tkanek roślinnych
T-L-6Budowa anatomiczna korzeeni, łodyg i liści roślin jednorocznych i wieloletnich
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
T-W-5Budowa anatomiczna roślin nasiennych
T-W-3Specyficzne składniki komórki roślinnej
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcjonowanie tkanek
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi omówić najważniejsze powiązania w funkcjonowaniu roślin na różnych poziomach ich budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_U01potrafi sporządzić, opracować i analizować materiały zielnikowe z wykorzystaniem różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U09potrafi przygotować i analizować materiały zielnikowe oraz wykonywać i interpretować proste roślinne preparaty mikroskopowe;
TRL_1A_U04potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu;
TRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-L-2Rozmnażanie wegetatywne roślin użytkowych
T-L-3Rozmnażanie generatywne roślin okrytozalążkowych
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni 40 arkuszy zielnikowych, a ustnie scharakteryzuje jeden ze wskazanych gatunków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_B03_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K05rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko, i posiada związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i rozmnażaniem roślin nasiennych oraz zasadami wykonania opracowań zielnikowych.
Treści programoweT-L-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej na przykładach roślin użytkowych
T-W-1Poziomy organizacji roślin nasiennych. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych i generatywnych. Podział roślin na podstawie budowy i trwałości pędów oraz cyklu życiowego. Formy biologiczne roślin.
T-W-2Rozmnażanie roślin - wegetatywne i generatywne
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3wykonanie opracowania zielnikowego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (zaliczenie opracowania zielnikowego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słabo rozumie ważność i potrzebę ochrony naturalnego środowiska człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0