Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze podstawy leśnictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze podstawy leśnictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia przyrodnicze

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki leśnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Las jako system ekologiczny, jefo funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w polsce - struktura zasobów lesnych2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo na wykładach9
A-W-2przygotowanie referatu6
A-W-3przygotowanie się do sprawdzanów w formie pisemnej10
A-W-4czytanie literatury7
A-W-5aktywnośc na wykładzie1
A-W-6przygotowanie sie do wykładu18
A-W-7przygotowanie prezentacji multimedialnej10
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1praca w grupach
M-2metoda problemowa
M-3wyklad informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność
S-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze sparwdzianu w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_W01
student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce leśnej
TRL_1A_W10C-1T-W-4, T-W-1M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_U01
TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. wykaże także znajomość systemów i stosowanych w hodowli lasu
TRL_1A_U01C-1T-W-5M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_O01-2_K01
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej i jego funkcji przyrodniczej
TRL_1A_K04C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-1S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_W01
student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce leśnej
2,0student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
3,0student zna jedynie podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
3,5student zna nieliczne zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
4,0student w stopniu dobrym zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
4,5student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej
5,0student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_U01
TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. wykaże także znajomość systemów i stosowanych w hodowli lasu
2,0Student nie posaiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,0Student posiada podsawowe umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,5Student posiada nieliczne umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
4,0Student posiada umiejętności w stopniu dobrym do pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
4,5Student posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i szybko potrafi sie nimi posługiwać
5,0Student posiada umiejętności w stopniu bardzo dobrym pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_O01-2_K01
TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej i jego funkcji przyrodniczej
2,0student nie ma świadomości roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,0student ma podsatwowa świadomość o roli gospoadaczej i ekologicznej lasu dla funkcjonowania człowieka
3,5student ma wiewielką świadomość roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,0student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,5student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka i potrawi ja wykorzystywać
5,0student ma świadomości w stopniu bardzo dobrym o roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka

Literatura podstawowa

  1. Szymański s., Ekologiczne podstawy hodowli lasu, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. Smurzyński E., Hodowla lasu, PWRiL, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Falencka -Jablońska I., Zagrożenie środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa, 1998

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Las jako system ekologiczny, jefo funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w polsce - struktura zasobów lesnych2
T-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.2
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna2
T-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.2
T-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo na wykładach9
A-W-2przygotowanie referatu6
A-W-3przygotowanie się do sprawdzanów w formie pisemnej10
A-W-4czytanie literatury7
A-W-5aktywnośc na wykładzie1
A-W-6przygotowanie sie do wykładu18
A-W-7przygotowanie prezentacji multimedialnej10
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_W01student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie miał świadomość roli gospodarczej i ekologicznej w gospodarce leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W10ma uporządkowaną podstawową wiedzę w zakresie: 1) produkcji roślinnej, obejmującą charakterystykę popularnych roślin uprawnych, uprawę roli, siew i sadzenie oraz pielęgnowanie i nawożenie roślin, zmianowanie i płodozmiany, zasady użytkowania łąk i pastwisk, systemy gospodarowania w rolnictwie, wpływ mechanizacji na środowisko glebowe i produkcję roślinną, 2) produkcji ogrodniczej, obejmującą charakterystykę podstawowych grup roślin ogrodniczych oraz organizację produkcji i sprzedaży roślin ogrodniczych, 3) produkcji zwierzęcej, obejmującą podstawy reprodukcji zwierząt, podstawy żywienia i paszoznawstwa, podstawy profilaktyki weterynaryjnej, dobrostan zwierząt, wymogi dla pomieszczeń inwentarskich, systemy i metody chowu, hodowli i użytkowania wybranych gatunków zwierząt, zagrożenia dla ludzi, zwierząt i środowiska naturalnego związane z intensywną produkcją zwierzęcą, 4) gospodarki leśnej, obejmującą ekosystem leśny, kategorie lasów ochronnych i zasady prowadzenia w nich gospodarki leśnej, charakterystykę zasobów leśnych i przyrodniczych warunków produkcji leśnej w Polsce, regionalizację przyrodniczo-leśną i typologię siedlisk leśnych, cechy drzewostanu, mapy siedliskowe i drzewostanowe, strukturę i jakość hodowlaną oraz techniczną drzewostanu, zabiegi pielęgnacyjne, rębnie, zagrożenia, monitoring i ochronę lasów, z wyraźnym zaznaczeniem elementów środowiskowych, przydatną do rozumienia uwarunkowań i zasad produkcji roślinnej, zwierzęcej i leśnej;
Cel przedmiotuC-1celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki leśnej
Treści programoweT-W-4Typologia siedlisk leśnych. zagrożenia i ochrona lasu.
T-W-1Las jako system ekologiczny, jefo funkcja w krajobrazie. Ogolna charakterystyka cech drzewostanu. Lasy w polsce - struktura zasobów lesnych
Metody nauczaniaM-2metoda problemowa
M-3wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze sparwdzianu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
3,0student zna jedynie podstawowe zasady gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
3,5student zna nieliczne zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
4,0student w stopniu dobrym zna zasad gospodarki leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
4,5student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej
5,0student zna liczne zasady jakimi należy się kierować przy działalności leśnej, tj. jego struktury, fukcjonowania i zagrożeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_U01TRL_1A_O01-2_U01 student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i jej strukturze oraz potrafi je interpretować i wyciągać z nich wnioski. wykaże także znajomość systemów i stosowanych w hodowli lasu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski;
Cel przedmiotuC-1celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki leśnej
Treści programoweT-W-5Definicja i klasyfikacja zadrzewień. funkcje podstawowe i szczegółowe.
Metody nauczaniaM-3wyklad informacyjny
M-2metoda problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena ze sparwdzianu w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posaiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,0Student posiada podsawowe umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
3,5Student posiada nieliczne umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
4,0Student posiada umiejętności w stopniu dobrym do pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
4,5Student posiada umiejętności pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej i szybko potrafi sie nimi posługiwać
5,0Student posiada umiejętności w stopniu bardzo dobrym pozyskiwania informacji z literatury o gospodarce leśnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_O01-2_K01TRL_1A_O01-2_W10 Student po zrealizowaniu części wykładowej przedmiotu będzie posiadał podstawową wiedzę w zakresie gospodarki leśnej i jego funkcji przyrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K04ma świadomość wagi gospodarki żywnościowej i gospodarki leśnej dla społeczeństwa;
Cel przedmiotuC-1celem jest przekazanie wiedzy z zakresu gospodarki leśnej
Treści programoweT-W-2Przyrodnicze podstawy leśnictwa - geograficzne zasięgi występowania drzew leśnych w Polsce.
T-W-3Regionalizacja przyrodniczo-leśna
Metody nauczaniaM-3wyklad informacyjny
M-1praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena ze sparwdzianu w formie pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
3,0student ma podsatwowa świadomość o roli gospoadaczej i ekologicznej lasu dla funkcjonowania człowieka
3,5student ma wiewielką świadomość roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,0student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka
4,5student ma świadomości w stopniu dobrym o roli gospoadrczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka i potrawi ja wykorzystywać
5,0student ma świadomości w stopniu bardzo dobrym o roli gospodarczej i ekologicznej gospodarki leśnej dla funkcjonowania człowieka