Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technika rolnicza i leśna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie podstawowych pojęć, definicji i praw mechaniki płynów |
C-2 | umiejętność wykorzystania podstawowych praw mechaniki płynów w inżynierii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | jednostki miar stosowane w mechanice płynów, przykłady obliczeniowe ilustrujące własności fizyczne płynów | 1 |
T-A-2 | przykłady obliczeniowe z zakresu hydrostatyki | 3 |
T-A-3 | przykłady obliczeniowe z zakresu ciągłości przepływu | 1 |
T-A-4 | przykłady obliczeniowe z zakresu dynamiki płynów doskonałych | 1 |
T-A-5 | wyznaczanie liczby Reynoldsa i obliczanie strat energii przy przepływie cieczy w rurociągach | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | pojęcie płynu, modele płynów, fizyczne właściwości płynów, siły działające w płynach, elementy hydrostatyki: prawo Eulera, prawo Pascala, ciśnienie i napór hydrostatyczny, równowaga cieczy w naczyniach połączonych, manometry cieczowe, zasada naturalnego ciągu kominowego, wypór hydrostatyczny, pływanie ciał, równowaga względna cieczy | 2 |
T-W-2 | elementy kinematyki płynów: podstawowe pojęcia (przepływ ustalony i nieustalony, przepływ trójwymiarowy, dwuwymiarowy i jednowymiarowy), metody badań ruchu płynu, równanie ciągłości przepływu, strumień objętości płynu, strumień masy płynu | 1 |
T-W-3 | elementy dynamiki płynów doskonałych: równanie ruchu płynu doskonałego (równanie Eulera), równanie Bernoulliego, zastosowanie równania Bernoulliego do pomiaru prędkości płynu | 1 |
T-W-4 | elementy przepływu płynów rzeczywistych (lepkich, nieściśliwych): równania Naviera-Stokesa, podobieństwo zjawisk przepływowych, rodzaje przepływów (krytyczna liczba Reynoldsa, przepływ laminarny, przepływ turbulentny) | 2 |
T-W-5 | straty energii przy przepływie w rurociągach: równanie Bernoulliego dla płynu rzeczywistego (lepkiego), straty ciśnienia wywołane oporami liniowymi, chropowatość przewodów, średnica hydrauliczna przewodów, straty ciśnienia wywołane oporami miejscowymi | 2 |
T-W-6 | sprawdzian | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | konsultacje | 7 |
A-A-3 | studiowanie literatury | 6 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 9 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykladów | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca: wykład informacyjny, wyjaśnianie |
M-2 | metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (przykłady obliczeń) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z teorii (wykładów) |
S-2 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zadań (ćwiczeń) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_W01 poznanie podstawowych praw i równań mechaniki płynów; poznanie sposobu obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | TRL_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 umiejętność definiowania i zastosowania podstawowych praw i równań mechaniki płynów oraz obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | TRL_1A_U01, TRL_1A_U12, TRL_1A_U07 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 ukształtowanie świadomości potrzeby pogłębiania posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie mechaniki płynów | TRL_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_W01 poznanie podstawowych praw i równań mechaniki płynów; poznanie sposobu obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowym poziomie poznania praw i równań mechaniki płynów oraz sposobu obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_U01 umiejętność definiowania i zastosowania podstawowych praw i równań mechaniki płynów oraz obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej umiejętności definiowania podstawowych praw i równań mechaniki płynów oraz obliczania strat energii podczas przepływu płynu w rurociągach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_1A_C13_K01 ukształtowanie świadomości potrzeby pogłębiania posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie mechaniki płynów | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości potrzeby pogłębiania nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Orzechowski Z.,Prywer J., Zarzycki R., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa
- Burka E., Nałęcz T., Mechanika płynów w przykładach. Teoria. Zadania. Rozwiązania., PWN, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Janusz Walczak, Inżynierska Mechanika Płynów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006